به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۳ ساعت ۲۰:۰۷
کد مطلب : ۲۹۷۹۹۶
ادعای الرای‌الیوم

ربوده شدن یک ژنرال ایرانی به دست موساد؟

ربوده شدن یک ژنرال ایرانی به دست موساد؟
گروه سیاسی: یک روز پس از اعلان نخست وزیر اسرائیل مبنی بر این که نیروهای سازمان موساد به تازگی عملیاتی را برای قطعی شدن سرنوشت رون آراد، کمک خلبان ناپدید شده اسرائیلی، انجام داده‌اند، یک روزنامه عرب‌زبان چاپ لندن مدعی شد که موساد در این عملیات، یک ژنرال ایرانی را در خاک سوریه ربوده است.
به گزارش رادیو فردا، الرای‌الیوم امروز سه‌شنبه ۱۳ مهر این ادعا را عنوان کرد که نیروهای موساد ماه گذشته ژنرال بازنشسته ایرانی را به کشوری در آفریقا برده و در آنجا از وی در مورد رون آراد «بازجویی کردند». نفتالی بنت، روز دوشنبه ۱۲ مهر گفت که مهره‌های موساد عملیاتی را برای کسب اطلاعات جدید با هدف قطعی شدن سرنوشت این نظامی اسرائیلی انجام دادند. بنت در سخنرانی در نشست گشایش دوره زمستانی کنست، مجلس اسرائیل، گفت که «زنان و مردان موساد ماه گذشته این عملیات را آغاز کردند». وی افزود این عملیات «پیچیده و دارای ابعادی گسترده، و شجاعانه بود» و کمک کرد تا درک کنیم که رون آراد چه سرنوشتی یافت. الرای‌الیوم نوشته است که ژنرال ایرانی ربوده شده توسط مهره‌های موساد در سوریه، پس از آن‌که از او درباره رون آراد تحقیق شد، «آزاد گردید» و ایران تنها پس از این رویداد از آن آگاه شد.
عبدالباری عطوان، سردبیر الرای‌الیوم و ساکن لندن، به جمهوری اسلامی نزدیک است و دیدگاه‌های کاملا همسو با مقامات ایران را بیان می‌کند. اما روزنامه او ننوشته است که بر اساس چه منابعی این گزارش را تهیه کرده است. الرای‌الیوم که گزارش آن در رسانه‌های اسرائیل بازتاب یافته افزوده است که ماجرای اخیر در قبرس نیز با اقدام موساد در دزدیدن ژنرال ایرانی در سوریه مرتبط است.
نفتالی بنت روز دوشنبه گفته بود، یک فرد مرتبط با ایران در خاک قبرس بازداشت شده چرا که او مامور اجرای قتل یک اسرائیلی در خاک قبرس به نام تدی ساگی شده بود. در حالی که رسانه‌های اسرائیل روز دوشنبه نوشتند که تلاش برای قتل تدی ساگی در قبرس خنثی شده، ساگی خود ابراز اطمینان کرد که شخص او هدف حمله نبوده است. ماتان سیدی، سخنگوی نفتالی بنت، نیز شامگاه دوشنبه اذعان کرد که توطئه شخصی علیه تدی ساگی در جریان نبوده بلکه هدف از «ماموریت» فرد بازداشت شده در قبرس، ضربه به اسرائیلیان بوده است. به نوشته رسانه‌های اسرائیل تدی ساگی یک مهاجر از جمهوری آذربایجان است که میلیاردها دلار ثروتش را از به راه‌انداختن قمارخانه‌ها به‌دست آورده است. فردی نیز که اسرائیل از دستگیری او در قبرس خبر داده، ظاهرا اهل جمهوری آذربایجان است. برخی رسانه‌ها گفته بودند که گزارش‌های یادشده از اساس نادرست است بلکه رقیبان کاری تدی ساگی در صدد از بین بردن او بوده‌اند.
اما الرای‎‌الیوم نوشته است که رویداد قبرس کوششی ناکام برای تلافی کردن دزدیده شدن ژنرال ایرانی به‌دست عوامل موساد در سوریه بود. نظر به سوابق اقدامات منتسب به موساد، ادعای الرای‌الیوم در خصوص آزاد شدن ژنرال «دزیده شده»، پس از بازجویی از سوی عوامل موساد، شگفت‌انگیز است. در این میان، شبکه سعودی العربیه ۱۳ مهر گزارش داد که به تازگی از بقایای یک جسد در دهکده نبی‌شیت در جنوب لبنان نمونه‌برداری دی‌ان‌ای شده تا معلوم شود که آیا این جسد، رون آراد است یا نه. اسرائیل سه دهه پیش نیز به دستور اسحاق رابین، نخست وزیر وقت، چند لبنانی نزدیک به حزب‌الله و امل را در لبنان ربود و به زندان اسرائیل برد تا اهرم فشاری برای آزاد کردن رون آراد باشد. با این حال، مدافعان حقوق بشر توانستند این لبنانی‌ها را پس از سال‌ها از زندان اسرائیل آزاد کرده و به لبنان برگردانند.
جنگنده ارتش اسرائیل که رون آراد کمک خلبان آن بود، در پاییز سال ۱۹۸۶، به هنگام بمباران لبنان سقوط کرد؛ ارتش اسرائیل بلافاصله توانست با اعزام نیرو، ییشای آویرام، خلبان هواپیما را که سالم از جنگنده بیرون پرید، در خاک لبنان یافته و او را به اسرائیل برگردانند. اما رون آراد نیز که از جنگنده بیرون پریده بود، بر اساس تمامی ارزیابی‌ها همان روز نخست به اسارت نیروهای سازمان شیعه «امل» درآمد. موساد و ارتش اسرائیل با قطعیت گفته بودند که رون آراد بعدها در اختیار نیروهای دیگری در لبنان قرار گرفت. ماه‌ها بعد از آغاز اسارت او، نامه‌ها و عکس‌هایی از وی توسط میانجی‌گران به دست اسرائیل رسید.
دولت‌های وقت اسرائیل کوشش گسترده‌ای را برای یافتن رد پای رون آراد انجام داده و با عوامل متعدد در تماس بوده و کارزارهای پرهزینه برای یافتن او به راه انداختند. با این حال، در سال ۲۰۱۶ و بعد از بیش از ۳۰ سال، سرانجام ارتش اسرائیل رسما اعلام کرد که رون آراد در سال ۱۹۸۸، دو سال پس از اسیرشدن، در لبنان کشته شده است. موساد شریک این ارزیابی ارتش اسرائیل بود.
برچسب ها: موساد
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها