به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۴ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۲۹۸۰۴۶

پراید ۱۲۰میلیون تومانی در عراق خریدار ندارد

پراید ۱۲۰میلیون تومانی در عراق خریدار ندارد
گروه اقتصادی: رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: حجم مبادلات تجاری ایران و عراق در ۶ ماهه اول امسال با رشد مواجه بوده و صادرات ما به این کشور در این مدت ۲۸ تا ۳۰ درصد رشد داشته است.
به گزارش ایلنا، یحیی آل اسحاق در مورد سفر رییس سازمان استاندارد و مذاکرات در مورد صادرات خودرو و آهن به این کشور و ظرفیت‌های بازار عراق برای آن گفت: بازار عراق، بازاری است که هر محصولی که ما بتوانیم در سطح رقابت منطقه‌ای تولید کنیم، برای آن ظرفیت دارد. مواد غذایی، مصالح ساختمانی، کالا‌های صنعتی، خدمات فنی و مهندسی یا هر فعل اقتصادی که منجر به تولید یک محصول شود، بازار عراق حتی تا ۱۰ یا ۱۵ سال آینده برای آن زمینه دارد.
 
وی افزود: با این حال باید توجه داشت که هرچه زمان می‌گذرد، رقیب‌های جدیدی وارد این بازار می‌شوند که محصولات ما باید از نظر کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش و همچنین از نظر نحوه تعاملات به گونه‌ای باشد که بتواند با دیگر بازار‌ها رقابت کند؛ بنابراین هم این دو محصول و هم دیگر محصولات ایرانی در عراق بازار دارد به شرط اینکه بتوانند رقابت کنند.

آل اسحاق تصریح کرد: خودرو‌ها و حتی CKV‌هایی که ما به عراق صادر کردیم و به کمک آن‌ها در عراق ساختیم، به علل مختلف از جمله خدمات پس از فروش، تعمیرات، نوع مصرف و آشنایی آن‌ها بازار خوبی در عراق دارند و حتی در بین تاکسی‌های عراقی از پراید استفاده می‌شود، اما مهم این است که بتوانند رقابت کنند.

اگر ما بخواهیم خودرو را به قیمت بازار داخلی به عراق بفروشیم مشتری نخواهد داشت، مثلا پراید ۱۲۰ میلیون تومانی در آنجا خریدار نخواهد داشت چراکه جنس بهتر، با مصرف بنزین کمتر و قیمت کمتر وجود دارد؛ بنابراین باید بتوانیم رقابت کنیم که در این صورت می‌توانیم صادرات بیشتر داشته باشیم.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت تجاری دو کشور گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و عراق در ۶ ماهه اول امسال با رشد مواجه بوده و صادرات ما به این کشور در این مدت ۲۸ تا ۳۰ درصد رشد داشته است. حجم مبادلات سال گذشته تا پایان سال حدود ۸ میلیارد دلار بود. گرچه هنوز آمار مربوط به شهریور ماه منتشر نشده، اما شاید بتوانیم در ۶ ماهه به حجم ۵ تا ۶ میلیارد دلاری برسیم.

وی همچنین در مورد حضور کالا‌های اسراییلی در اقلیم کردستان بیان کرد: در حوزه مسائل امنیتی، ما مشکلاتی را در اقلیم کردستان داشتیم، برخی گروه‌ها که با ما درگیر هستند در این اقلیم پایگاه‌هایی را ایجاد کرده بودند که از طرف ایران هم پاسخ‌هایی به آن داده شد. اسراییل شروع کرده که در اقلیم کردستان نفوذ‌هایی را داشته باشد، اخیرا جلساتی را پیرامون عادی‌سازی روابط اقلیم با اسراییل برگزار شده که با عکس‌العمل تند گرو‌ه‌های مختلف عراقی مواجه شده و دولت اقلیم کردستان هم اعلام کرد که از آن بی‌اطلاع بوده است. اما در مورد کالا هنوز خبر مشخصی از حضور کالا‌های اسراییلی در اقلیم کردستان نیست.

صادرات خودروهای ایرانی به عراق منتفی شد. مهمترین دلیلی که سبب شد عراق خودروهای ایرانی را نپذیرد این بود که خودروسازان ایران استانداردهای بین‌المللی را رعایت نمی‌کنند. البته به گفته فعالان بازار مانع دوم می‌تواند تحریم‌ها و سنگ اندازی‌های آمریکایی‌ها باشد و مانع سوم این است که در عراق خدمات پس از فروش برای خودروهای ایرانی وجود ندارد.

به گزارش تجارت نیوز،آنچه مشخص است این روزها منطقه وضعیت عادی ندارد. از شرق کشور طالبان و از شمال مانورهای نظامی در باکو باعث آشوب در منطقه شده و به گفته فعالان بازار این مسائل می‌تواند خطر بزرگی برای توسعه صادرات باشد.

هر چند مقامات ایرانی برای صادرات خودرو مذاکرات فشرده‌ای با طرف عراقی داشتند اما در نهایت یکی از پیش شرط‌های آنها که غلامرضا شریعتی، رییس سازمان ملی استاندارد در نشست خبری خود به آن اشاره کرده این است که آنها اصرار به رعایت ایمنی و کاهش آلایندگی دارند.در حالی عراقی‌ها کاهش آلایندگی را یکی از شروط اصلی خود گذاشته‌اند که سال‌هاست تهران به دلیل عدم رعایت استانداردهای خودرویی از آلودگی هوا رنج می‌برد.

نپذیرفتن خودروهای ایرانی بهانه است!
یک کارشناس بازار خودرو  می‌گوید: استانداردهای خودرویی ایران تلفیقی از استانداردهای بین‌المللی است. یعنی ایران به دلیل شرایط آب و هوایی گرم،خشک و رطوبت همه را تلفیق کرده و همین مساله باعث شده عراق انگیزه‌ای برای واردات خودروهای ایرانی نشان ندهد.
 
مهدی دادفر توضیح می‎دهد: البته خودروهایی که در عراق وجود دارد از استانداردهای خلیج فارس تبعیت می‌کند و به نظر می‌رسد نپذیرفتن خودروهای ایرانی تنها بهانه است. به هر حال برای بدست آوردن بازارها باید برخی مسائل به شکل دو جانبه رعایت شود.او ادامه داد: یکی از ضعیف‌های ما درحوزه صادرات خودرو، خدمات پس از فروش است. در عراق نمایندگی برای خودروهایی که دچار نقص فنی می‌شود، وجود ندارد. بنابراین چنانچه بحث صادرات خودرو جدی است باید این موانع حل شود.

چندی پیش دیاکو افخم، یک فعال بازار عراق گفته بود: در عراق و سوریه همچنان تقاضا برای خرید خودروهای ایرانی وجود دارد اما باید از طریق استانداردسازی مشکل صادرات را برطرف کرد.با توجه به برهم ریختگی مسائل منطقه باید دید که آیا صادرات خودرو واقعا اولویت دارد یا ممکن است برای تسریع بخشیدن به مبادلات اقتصادی موضوعات سیاست خارجه مورد توجه دولت سیزدهم قرار گیرد.

۱۴۰۰/۰۷/۱۴ ۱۲:۲۰
ایول به این برادرای عراقی!! (377670)
۱۴۰۰/۰۷/۱۵ ۱۵:۳۱
با این اوضاع دوباره ارزش ریال ایران را پایین میاورند تا ارزش پراید هم پایین بیاد و ارزون بشه در عراق . اینها هیچوقت کیفیت پراید را بهتر نمیکنند . با این کیفیت پایین اینقدر گران هست چه برسد به ارتقی همین قراضه. تا وقتی‌ بازار خودرو ایران بدون رقابت با محصولات خارجی‌ هست ،این خودرو ساز‌ها از رانت و فساد استفاده خواهند کرد بدون بهبود کیفیت خودرو (377704)
تلیسان
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۷/۱۵ ۲۰:۵۱
حالا شما فکر کن بخوای بهشون بگی برای خرید باتری پراید باید 1200000 تومان پول بدی :) (377708)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها