به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۵۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۴ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۲۹۸۰۶۷

فرونشست زمین و شرایط بی بازگشت

فرونشست زمین و شرایط بی بازگشت
گروه جامعه: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: بعد از وقوع فرونشست عملا راهی برای بازگشت وجود ندارد و تنها با مدیریت سریع برداشت‌های غیر مجاز و مصلوب کردن چاه‌های غیرمجاز و توسعه طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری می‌توان جلوی تشدید و ادامه آن را گرفت.
 
 به گزارش ایسنا، علیرضا نصرآبادی  اظهار کرد: خشکسالی از پیامدهای پدیده جهانی تغییر اقلیم و گرمایش زمین است که به دلیل واقع شدن ایران در عرض ۳۰ درجه شمالی (کمربند بیابانی و خشک) تاثیر پذیری بیشتر و شدیدتر دارد. وی افزود: استان خراسان جنوبی با محاط شدن بین دو کویر بزرگ لوت و مرکزی و همچنین بادهای ۱۲روزه سیستان حدود ۲۰ سال خشکسالی در وضعیت حساس تری واقع است؛ پدیده خشکسالی در عرصه‌های منابع طبیعی، فقر پوشش گیاهی و فرسایش خاک رابه همراه دارد و شیوع آفات و بیماری‌ها نیز در مراتع و جنگل‌ها از جمله آثار این پدیده است. 

نصرآبادی گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری برای مدیریت و بهره وری از سیلاب و رواناب، اصلاح و توسعه پوشش گیاهی در جنگل و مرتع، طرح‌های مدیریت مناطق بیابانی و جنگل‌های طبیعی و دست کاشت و عملیات حفاظتی فیزیکی و گشت و مراقبت، از برنامه‌های کاری حوزه برای سازگاری با پدیده‌ها و پیشگیری و کاهش اثرات خشکسالی است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: فرونشست زمین بیشتر ناشی از برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی و چاه است و اگر تعداد در تغذیه و برداشت بود اتفاق نمی‌افتاد؛ البته خشکسالی‌ها در تسریع و تشدید آن نقش دارد. 

نصرآبادی اظهار کرد: بعد از وقوع فرونشست عملا راهی برای بازگشت وجود ندارد و تنها با مدیریت سریع برداشت‌های غیر مجاز و مصلوب کردن چاه‌های غیرمجاز و توسعه طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری می‌توان جلوی تشدید و ادامه آن را گرفت. وی خاطرنشان کرد: با شیوه‌هایی که برای احیا و تعادل‌بخشی آبخوان‌ها به‌کار می‌بریم، باید برداشت‌ها کنترل شود تا در سطح تجدیدشوندگی بتوانیم با تغذیه مصنوعی، منابع آبی زیرزمینی را تجدید و احیا کنیم و در آخر، راهکار متوقف کردن فرونشست در دشت‌های کشور توقف روند رو به رشد مصرف و برداشت آب و توجه به احیای آبخوان‌هاست.

کوهخواری در خراسان جنوبی وجود ندارد 
نصرآبادی بیان کرد: خوشبختانه در استان خراسان جنوبی به واسطه نگاه واقع بینانه و حساسیت مردم، انجام نشست‌های مردمی و فعالیت‌های آموزشی ترویجی و نیز فعالیتهای حفاظتی و مدیریتی یگان حفاظت به معنی خاص، موضوع کوهخواری و زمین خواری نداریم و تنها موارد معدودی که اتفاق می‌افتد با همکاری قوه قضائیه، نیروی انتظامی و یگان حفاظت، موضوع بررسی و اقدام می‌شود. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه مساحت کل استان ۱۵ هزار و ۷۹ هکتار است که از این مساحت ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هکتار مربوط به اراضی ملی است، افزود: تاکنون برای ۱۰ میلیون هکتار از مساحت استان عملیات کاداستر (حدنگاری) انجام شده است. نصرآبادی با اشاره به اینکه از سال ۹۳ تاکنون طرح کاداستر اراضی ملی و دولتی در سطح ۱۰ میلیون هکتار به اجرا درآمده است، تصریح کرد: ۴ میلیون و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان هنوز حد نگاری نشده است. وی با اشاره به اینکه حدنگاری باقیمانده اراضی ملی استان تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد، افزود: به طور میانگین هر هکتار کاداستر اراضی ملی و دولتی بین ۴ تا ۹ میلیون تومان هزینه دارد و تاکنون در شهرستان‌های بیرجند، زیرکوه، درمیان و نهبندان، موضوع حدنگاری اراضی ملی انجام شده است. 
برچسب ها: فرونشت زمین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها