به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۴ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۲۹۸۰۸۴

افزایش تورم در همسایه های شمالی

افزایش تورم در همسایه های شمالی
گروه اقتصادی: نرخ تورم در جمهوری آذربایجان به اوج دوساله و در ارمنستان به اوج ۱۰ سال اخیر رسید.به گزارش ایسنا، روند صعودی نرخ تورم در آذربایجان برای سومین ماه متوالی ادامه یافت؛ تا جایی که تا پایان ۱۲ ماه منتهی به آگوست، نرخ تورم در این کشور از ۴.۵ درصد در ماه قبل به ۴.۸ درصد افزایش یافته است که این نرخ، بالاترین نرخ تورم در طی دو سال اخیر محسوب می‌شود.
 
مواد غذایی و نوشیدنی با ۵.۹ درصد افزایش قیمت، بزرگترین محرک قیمت‌ها در این کشور بوده است و پس از این بخش، لوازم منزل با تورم ۵.۵ درصد  در رده بعدی قرار دارد.از سوی دیگر کمترین نرخ تورم مربوط به حمل و نقل با تورم منفی ۳.۶ درصدی و تنباکو با تورم منفی ۱.۶ درصدی در رده بعدی قرار دارد.  

 در بازه زمانی ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۱ بالاترین تورم آذربایجان مربوط به آوریل ۲۰۰۸ با ۲۳.۶ درصد و پایین‌ترین نرخ تورم نیز مربوط به می ۲۰۰۹ با منفی ۱.۸ درصد بوده است.همچنین تا پایان ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر، نرخ تورم در ارمنستان از ۸.۸ درصد در ماه قبل به ۸.۹ درصد افزایش یافته است که این نرخ، بالاترین نرخ تورم ۱۰ سال اخیر محسوب می‌شود. مواد غذایی و نوشیدنی با تورم ۱۵.۴ درصدی، بزرگترین محرک قیمت‌ها در این کشور بوده است و پس از این بخش، لباس و پوشاک با تورم ۱۲.۴ درصدی و  لوازم منزل با تورم ۹.۹ درصدی قرار دارند.

از سوی دیگر کمترین نرخ تورم مربوط به ارتباطات با ۰.۸ درصد بوده است. بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم این کشور در این ماه ۰.۱ درصد اندازه گیری شده که ۰.۳ درصد کمتر از تورم ماه قبل بوده است.  متوسط نرخ تورم در ارمنستان در بازه زمانی ۱۹۹۳ تا ۲۰۲۱ معادل ۵۱۱.۷ درصد بوده که بالاترین تورم مربوط به ژوئن ۱۹۹۴ با ۲۲ هزار و ۸۸۷.۴۰ درصد و پایین‌ترین نرخ تورم نیز مربوط به مارس۱۹۹۹با منفی ۵.۵۲ درصد بوده است.دو کشور پس از جنگ بر سر قره باغ دچار مشکلات مالی و اقتصادی زیادی شده اند.  
برچسب ها: تورم
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها