به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۴ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب : ۲۹۸۱۱۸

قیمت تخم مرغ در بازار چقدر شد؟

قیمت تخم مرغ در بازار چقدر شد؟
گروه اقتصادی: تاخیر در تامین، بارگیری و ارسال نهاده‌های دامی دولتی، این روزها بلای جان مرغداران شده؛ به گونه‌ای که قیمت تخم مرغ در بازار، به کیلویی ۶۰ هزار تومان هم رسیده است.آن‌طور که برخی فعالان این صنعت می‌گویند ذرت و سویای موردنیاز تولیدکنندگان در سامانه بازارگاه حدود دو ماه است که به درستی تامین نمی‌شود و نهاده‌ها نیز با تاخیر یک ماه تا ۴۰ روز به دست مرغداران می‌رسد.
 
تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز تولیدکنندگان صنعت طیور و دامپروری همواره چالش بزرگی برای دولت‌ها بوده است و به نظر می‌رسد که در دولت جدید هم ادامه‌دار شده است؛ به‌طوری که اخیرا کمبود ذرت در سامانه بازارگاه و تاخیر در ارسال نهاده‌های خریداری شده صدای تولیدکنندگان را درآورده است و آن‌طور که فعالان صنعت طیور می‌گویند تولیدکنندگان مجبورند نهاده‌های دامی مورد نیاز خود را چندین برابر قیمت از بازار آزاد خریداری کنند.
همین مساله باعث افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار شده است به گونه‌ای که قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی در خرده‌فروشی‌های تهران به ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان رسیده است.

براساس مشاهدات میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی به وزن دو کیلوگرم متفاوت و در بازه قیمتی ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.گفتنی است حدود دو هفته پیش قیمت این کالای پرمصرف ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان و بیش از یک ماه پیش نیز قیمت آن در بازار حدود ۴۵ هزار تومان بود.به عبارتی می‌توان گفت قیمت تخم‌مرغ از اواخر شهریور تاکنون ۵۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان افزایش یافته است.افزایش قیمتی که فعالان صنعت طیور علت آن را افزایش هزینه‌های تولید از جمله نهاده‌های دامی، واکسن، دارو، کارتن و شانه، آب، برق و گاز، دستمزد کارگر، کرایه حمل و نقل و همچنین کاهش جوجه‌ریزی، تاخیر در تامین و ارسال نهاده‌ها و حذف ۱۴ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار از ابتدای سال به دلیل دستوری بودن قیمت‌ها و ضرر و زیان تولیدکنندگان می‌دانند.

کاهش تقاضای خرید مرغ و تخم‌مرغ
در این راستا کاظم حاجی محمدی، رییس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی کرج از کاهش تقاضای خرید مرغ و تخم‌مرغ در پی افزایش قیمت‌ها خبر داده و گفته است بی‌ثباتی و افزایش قیمت‌ها و کمبود مرغ باعث نارضایتی و تغییر شغل برخی واحدهای این صنف شده و بسیاری از واحدها در این شرایط بی‌ثباتی قیمت‌ها متضرر شده‌اند.
او با اشاره به اینکه حدود ۲۸۰ واحد صنفی در این زمینه در کرج فعالیت می‌کنند، گفت: بزرگ‌ترین مشکل ما عدم صدور فاکتور توسط عاملان فروش است که باعث زیان واحدهاست.حاجی محمدی افزود: به دلیل این موضوع اتحادیه نمی‌تواند قیمت خرید را به درستی محاسبه کند و از طرفی واحدها در زمان مراجعه بازرسان نمی‌توانند قیمت خرید را به درستی ثابت کنند، بنابراین نمی‌توان تخلفات را اثبات کرد.
 
رییس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی کرج اضافه کرد: موضوع عدم صدور فاکتور از سوی عاملان فروش باعث جریمه شدن واحدها از سوی بازرسان و متضرر شدن آنهاست.حاجی محمدی خاطرنشان کرد: البته درباره صدور فاکتور چندین‌بار نامه‌نگاری انجام شد ولی نتیجه‌ای نداشت؛ لازم است جهاد کشاورزی نظارت بیشتری بر تولیدکنندگان و عاملان پخش مرغ و تخم‌مرغ داشته باشد. به این صورت ما نیز می‌توانیم نظارت بهتری به واحدهای صنفی داشته باشیم.

افزایش قیمت ذرت و سویا در بازار آزاد
در این خصوص چندی پیش پرویز فروغی، دبیر کانون مرغداران گوشتی با اشاره به تاخیر در ارسال و بارگیری نهاده‌های دامی به ایسنا گفت که برخی از مرغداران هنوز بعد از ۴۰ روز نهاده‌های خریداری شده خود را دریافت نکرده‌اند و حدود یک ماهی می‌شود که ذرت و سویا در سامانه بازارگاه شارژ نشده است.او همچنین اضافه کرد که قیمت ذرت در بازار آزاد حدود ۵۰۰۰ تومان و سویا نیز ۹۰۰۰ تومان شده است.

در این خصوص حبیب اسدالله نژاد، نایب‌رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی نیز ضمن انتقاد از تاخیر در شارژ نهاده‌های دامی و ارسال آنها گفت که وقتی نهاده دیر به دست مرغدار برسد مرغدار مجبور است دوره پرورش خود را با نهاده‌های بازار آزاد طی کند و همین امر هزینه‌های تولید را بالا می‌برد.فعالان دیگر صنعت طیور نیز در این خصوص نظراتی مطرح کردند.

حمید کاشانی، رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن نیز به وضعیت تامین نهاده‌های بخش مرغ تخم‌گذار اشاره کرد و گفت که در این بخش حدود سه ماه است که ذرت به درستی تامین نمی‌شود و تنها ۴۰درصد ذرت مورد نیاز تولیدکنندگان با قیمت مصوب تامین شده و مرغداران مجبورند ۶۰درصد مابقی را ۳ تا ۴ برابر گران‌تر از بازار آزاد خریداری کنند.

مرغداران دو ماه است ذرت دولتی نگرفته‌اند
همچنین ناصر نبی‌پور، رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران در این خصوص گفته است: می‌گویند نهاده‌های خریداری شده از سامانه بازارگاه ۷ تا ۱۰ روزه به دست تولیدکننده می‌رسد اما گاهی اوقات این مدت زمان یک تا دو ماه هم می‌شود. از طرفی از مرداد ماه ذرتی در سامانه قرار نگرفته که به تولیدکننده تحویل داده شود. حدود ۶۰ روز است که مرغداران ذرت دولتی دریافت نکرده‌اند و مجبورند از بازار آزاد کیلویی ۶۵۰۰ تا ۶۷۰۰ تومان خریداری کنند.

او ادامه داد: هفته گذشته قیمت ذرت در بازار کیلویی۵۱۰۰ تومان بود که در یک هفته قیمت آن افزایش یافت.این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه ۴۰درصد ذرت شهریور ماه تامین شده ولی هنوز به دست مرغداران نرسیده است، گفت: وعده داده‌اند که در این روزها همه ذرت مورد نیاز واحدهای تولیدی تامین شود. اگر این اتفاق نیفتد قیمت هر کیلو ذرت در بازار به ۸۰۰۰ تومان هم خواهد رسید.
مرجع : روزنامه اعتماد
برچسب ها: قیمت تخم مرغ
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها