کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بارش باران و کاهش دما در برخی مناطق کشور

14 مهر 1400 ساعت 17:07


گروه جامعه: سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد نسبتا شدید در برخی مناطق و کاهش۵ تا ۱۰ درجه‌ای دما در برخی استان‌های کشور هشدار داد.به گزارش ایسنا، در هشدار زرد رنگ هواشناسی آمده است که بارش باران و رعد و برق به همراه وزش باد شدید موقت امروز (۱۴ مهر) برای استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل و شمال استان‌های آذربایجان شرقی،  آذربایجان غربی،  تهران، البرز و قزوین پیش‌بینی می‌شود و فردا (۱۵ مهر) در استان‌های گیلان، اردبیل، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و مناطق شمالی استان‌های تهران، البرز و قزوین تداوم خواهد یافت.
 

در چنین شرایطی احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها و احتمال کاهش دید وجود دارد. از این رو احتیاط در تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در تردد جاده‌ها، جمع‌آوری دام از مجاورت رودخانه‌ها و دره‌ها توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار نیز آورده است: کاهش محسوس دما به‌ویژه در ساعات اولیه صبح بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد در شمال غرب و غرب و سواحل شمالی و شمال استان‌های دامنه جنوبی البرز طی فردا تا یکشنبه (۱۵ تا ۱۸ مهر) ‌پیش‌بینی می‌شود. در چنین شرایطی احتمال آسیب رسیدن به برخی از محصولات کشاورزی را در این مناطق افزایش ‌پیدا می‌کند بنابراین جمع‌آوری محصولات کشاورزی، اتخاذ تمهیدات لازم برای کشاورزان، مرغداران و گلخانه‌داران توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی همچنین نسبت به افزایش شیو فشاری و وزش باد نسبتا شدید نیز هشدار داده و آورده است: امروز (۱۴ مهر) در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، قزوین، چهارمحال و بختیاری و تهران وزش باد نسبتا شدید مورد انتظار است.

تداوم این شرایط جوی از ‌فردا تا شنبه (۱۵ تا ۱۷ مهر)  برای آذربایجان شرقی، اردبیل، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری و روز یکشنبه (۱۸ مهر) نیز برای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، سمنان، یزد و اصفهان ‌پیش‌بینی می‌شود.

در چنین شرایطی خیزش گردوخاک، احتمال شکستن درختان فرسوده و آسیب به سازهای موقتی همچون گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی وجود دارد بنابراین حفظ و مستحکم کردن سازه‌های موقتی همچون گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در تردد از حاشیه تابلوها، درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره توصیه‌ می‌شود.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ دیگری نیز نسبت به نفوذ هوای سرد نواحی شمالی کشور خبر داده است. در این هشدار آمده است که کاهش دما به زیر صفر درجه سانتیگراد و احتمال یخ زدن محصولات کشاورزی جمعه (۱۶ مهر) در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز و تهران و شنبه (۱۷ مهر) در خراسان شمالی، ارتفاعات شمال استان‌های سمنان و خراسان رضوی مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی نسبت به وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی هشدار داد و به صاحبان باغات و مزارع نسبت به تسریع در برداشت محصولات باغی (انگور) و زراعی (سیب زمینی و ذرت)،  محلول پاشی مزارع کلزا با کودهای اسیدآمینه و ضد استرس، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد) و همچنین تخلیه آب و جمع‌ آوری لوله‌های ماشین آلات و ادوات کشاورزی، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر و استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین‌ آلات کشاورزی توصیه کرد.

همچنین از آنان خواست مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالا دما به زیر صفر می‌رسد را انجام ندهند، از کودهایی ازته همچون نیترات آمونیوم هنگام اوج سرما به دلیل آبکی کردن بافت درختان استفاده نکنند و از انجام هرس سبز درختان خودداری کنند.

تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما،  بسته نگهداشتن دریچه های گلخانه‌ها هنگام کاهش دما از توصیه این سازمان به صاحبان سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه و انبارها است.همچنین به صاحبان سالن‌های مرغداری و دامداری نسبت به تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما، تهیه خوراک پر انرژی برای دام‌ها با توجه به کاهش دما و جلوگیری از نفوذ هوای سرد به داخل سالن‌ها توصیه کرده است.

خودداری از کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذا دهی به میزان نصف نرمال به دلیل کاهش دما از توصیه‌های این سازمان به صاحبان استخرهای پرورش ماهی است همچنین به عشایر و زنبورداران نیز نسبت به خودداری از عبور در ارتفاعات، عایق بندی و محافظت از کندوها در مقابل کاهش دما و وزش باد توصیه کرده است. تخلیه آب و جمع‏‌آوری لوله‌ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر و استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین‏ آلات کشاورزی از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

به گزارش ایسنا، هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.


کد مطلب: 298138

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/298138/بارش-باران-کاهش-دما-برخی-مناطق-کشور

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir