به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۵۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۴ ساعت ۱۷:۳۴
کد مطلب : ۲۹۸۱۴۲

درگیری مغلوبه بین فعالان ارزشی- انقلابی در اتاق‌های كلاب‌هاوس!

درگیری مغلوبه بین فعالان ارزشی- انقلابی در اتاق‌های كلاب‌هاوس!
گروه سیاسی: طی روزهای اخیر درگیری لفظی شدیدی بین فعالان رسانه‌ای موسوم به ارزشی، انقلابی و ولایتی بر سر گفتگو با فعالان رسانه‌ای خارج از كشور در كلاب هاوس در گرفته است به گونه‌ای كه فضای این اپلیكیشن به مكانی برای خشم، نزاع، خط و نشان كشیدن، الفاظ توهین‌آمیز و تهدیدگونه خلاصه شده است و اغلب هم یكدیگر را پروژه‌بگیر خطاب می‌كنند!
كلاب‌هاوس كه به دلیل نبود فضای گفتگو در ایران (به دلیل انحصاری بودن صدا و سیما) با استقبال نسبتا بالای فعالان اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای مواجه شده و این رسانه صوتی در ایران در مقایسه با اغلب ممالك جهان از مخاطبان و كاربران بیشتری برخوردار است، اما نزاع‌های درون اتاق‌ها (كه عمدتا به دلیل كم‌تجربگی مدیران اتاق‌ها در مدیریت مباحث و افراد دارای میكروفون رخ می‌دهد) به یك آسیب جدی برای دلزدگی مخاطبان و شنوندگان مباحث مطروحه، در این رسانه تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی بهارنیوز، ماجرا از زمانی آغاز شد كه پس از انتخابات خرداد ماه رییس‌جمهوری، اتاق‌های گفتگوی كلاب هاوس با یك ریزش شدید مخاطبان ایرانی مواجه شد و فعالان این حوزه برای جذب مخاطب به این نتیجه رسیده‌اند كه بازی 20 ساله اصلاح‌طلب و اصولگرا واقعا به پایان رسیده و باید وارد گفتگو با فعالان رسانه‌ای و سیاسی اپوزیسیون داخل و خارج كشور شد. خصوصا اینكه تجربه دعوت از برخی از چهره‌های صریح‌اللهجه‌ای چون سیدمصطفی تاجزاده، فائزه هاشمی رفسنجانی، رضا خاتمی، احمد زیدآبادی و ... با استقبال قابل توجهی مواجه شده بود و اتاق‌های گفتگو با آنها به سرعت به سقف 8 هزار مخاطب رسید و اتاق‌های موازی برای آنها تشكیل شد.
پس از این، به دلیل كمبود افراد سیاسی و رسانه‌ای داخل كشور كه صراحت لهجه و زبان انتقادی تند خود را به زبان بیاورند، مدیران اتاق‌ها به سمت فعالان ایرانی مقیم خارج از كشور روی آوردند كه شاخص‌ترین آنان شهرام همایون (روزنامه‌نگار قدیمی ایرانی مقیم آمریكا مدیر شبكه تلویزیونی ماهواره ای كانال یك)، علیرضا نوریزاده  (روزنامه‌نگار قدیمی ایرانی مقیم لندن و مدیر شبكه تلویزیونی ماهواره ای ایران فردا)،  امیرمصدق كاتوزیان (از سردبیران سابق رادیو فردا)، فرج سركوهی (نویسنده)، مسعود بهنود (روزنامه‌نگار)، سیدابراهیم نبوی (طنزنویس)، مراد ویسی و... همچنبن افرادی چون رضا ملك (زندانی سیاسی باسابقه مقیم داخل كشور)... هستند.
طیفی از  فعالان ارزشی - انقلابی معتقدند كه دعوت از فعالان رسانه‌ای خارج از كشور كه مخالف نظام هستند با مطالبات اخیر رهبری مبنی بر جهاد در فضای مجازی تقابل دارد. از جمله این افراد موسوم به انقلابی می‌توان به فرید مدرسی و علی غفاری (مدیر سایت صراط نیوز) و ... اشاره كرد. مدرسی كه ادبیات تند و پرخاشگرانه‌ای دارد اخیرا در یك اتاق كلاب‌هاوس خطاب به یكی از زنان حاضر در اتاق گفت شما (مخالفان جمهوری اسلامی در خارج كشور) لنگ‌هایتان بالاست و اینگونه مبارزه می‌كنید!
این اظهارات بازتاب وسیعی در فضای مجازی داشت. او در یك اتاق دیگر به شهرام همایون (روزنامه‌نگار قدیمی) هم یا الفاظ توهین‌ و تحقیرآمیزی برخورد كرد كه با واكنش طیف وسیع‌تری از فعالان رسانه‌ای موسوم به ارزشی، انقلابی مواجه شد كه همایون را یك چهره‌ رسانه‌ای محترم و یك مخالف سیاسی با انصاف و با اخلاق می‌دانند.
در همین زمینه علی محزون از فعالان انقلابی و ارزشی گفت: برخی از دوستان انقلابی، به اشتباه در حال سواستفاده از بیانات اخیر رهبری در باره لزوم جهاد در فضای مجازی هستند. مگر رهبری صراحتا ما را به لزوم مبادی اخلاق و انصاف سفارش نكرده‌اند؟ آیا این رفتارهای عصبی و پرخاشگرانه‌ شما با خواسته رهبری مطابقت دارد؟ شما معتقدید باید از روی جسد همه مخالفان عبور كنیم اما ما چنین اعتقادی نداریم. وی افزود: خودم تا مدتها در فضای مجازی به شدت و به روش دیگر دوستان علیه همه مخالفان شمشیر را از رو می بستم و با آنان مقابله می كردم اما حالا به این نتیجه رسیده‌ام كه چنین روش‌هایی اصلا جواب نمی‌دهد و به ضرر نظام و جبهه انقلاب است. من و بسیاری از دوستان حامی نظام و انقلاب و پیرو رهبری، به این نتیجه رسیده‌ایم كه با برخی از فعالان رسانه‌ای و سیاسی اپوزیسیون مقیم خارج از كشور كه زبانشان به پرده‌دری و هتاكی به مقدسات و اعتقادات ما آلوده نیست باید به دیالوگ و گفتگو نشست.
محزون در همین زمینه از شهرام همایون و  كاتوزیان به عنوان مخالفان محترم یاد كرد و تاكید كرد تا زمانیكه خط قرمزهای ما رعایت شوند هیچ مشكلی در گفتگو با این فعالان خارج از كشور نداریم. همچنین، حبیب اخلاقی از دیگر فعالان موسوم به انقلابی در كلاب‌هاوس گفت: فردی كه اخیرا به اعتقادات مذهبی ما تعدی كلامی كرد (امیرعباس فخرآور) را بایكوت كرده و حاضر نیستیم با امثال او در هیچ اتاقی هم نشینی داشته باشیم چه برسد بخواهیم با امثال وی دیالوگ برقرار كنیم. اما با افرادی كه ادبیاتشان، توهین‌آمیز و آلوده نباشد در هر كجا كه باشند و هر طرز تفكری هم داشته باشند منعی برای گفتگو نمی‌بینیم.
در همین حال، دو شب پیش یكی از روحانیون داخل كشور (فومنی) كه خود را اصلاح‌طلب حامی ابراهیم رییسی! می‌داند با یكی از افراد موسوم به اپوزیسیون مقیم خارج (فخرآور) كه به بی‌حرمتی به مقدسات متهم شده، یك اتاق گفتگو برگزار كرد و از سوی دیگر یك طلبه مقیم كانادا (رسولی) كه خود را یك فرد مذهبی و انقلابی ضد فساد و حامی نظام و پیرو رهبری معرفی می‌كند اما تا چندی قبل با  فخرآور اتاق‌های مشترك برگزار می‌كرد حالا از او اعلام برائت نموده است!
همزمان چندین اتاق هم علیه رسولی برپا شده كه او را فردی دروغگو و شیفته دیده‌شدن دانسته و فعالیتش در كلاب هاوس را مشكوك ارزیابی می‌كنند. رسولی هم برخی افراد این حوزه را متهم به برگزاری اتاق با ارقام نجومی خصوصا در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد 1400 كرده و مدعی شده (ف.م) سردسته پروژه‌بگیران كلاب هاوس است و در كوران تبلیغاتی انتخابات از یكی از كاندیداها بابت تشكیل اتاق در حمایت از او، 5 میلیارد تومان دستمزد گرفته است! و...
خلاصه اینكه فضای كلاب هاوس این روزها به شدت مسموم و مملو از جنگ اعصاب شده به گونه‌ای كه بسیاری از فعالان اولیه این اپلیكیشن، حضور حود را به حداقل رسانده‌اند.

کلاب‌هاوس چیست؟

کلاب‌هاوس (انگلیسی: Clubhouse‎) یک برنامه شبکه اجتماعی بر پایهٔ گفتگوی صوتی است كه در سال ۲۰۲۰ توسط پل دیویسون و روهان ست از Alpha Exploration Co راه‌اندازی شد. کلاب هاوس ارتباط شنیداری برای گروه‌های چند نفره تا ۸۰۰۰ تن را تسهیل می‌سازد. هر گونه ضبط، رونویسی، اشتراک‌گذاری و تکثیر این گفتگوها طبق قوانین کلاب‌هاوس ممنوع بوده و تنها با دستورالعمل ارائه شده توسط کلاب‌هاوس قابل انجام است. در مه ۲۰۲۰، این اپ نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار ارزش‌گذاری شد اما در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۱، ارزش این اپ به ۱ میلیارد دلار رسید. از آوریل ۲۰۲۱ در آخرین مرحله سرمایه‌گذاری، ارزش کلاب‌هاوس نزدیک به ۴ میلیارد دلار است. این برنامه در ماه‌های ابتدایی همه گیری کووید-۱۹ به ویژه پس از سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیون دلاری سری A در مه ۲۰۲۰ (۱۰ میلیون دلار سرمایه اولیه و خرید ۲ میلیون دلاری سهام موجود) از شرکت خطرپذیر اندریسن هورویتس محبوبیت پیدا کرد. 
کلاب‌هاوس دارای طیف گسترده‌ای از کلوپ‌ها و اتاق‌های مجازی با مکالمه در موضوعات مختلف به عنوان مثال برنامه‌های گفتگو، موسیقی، شبکه، دوست‌یابی، اجراها و بحث‌های سیاسی است.
برچسب ها: کلاب هاوس

mehriran
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۷/۱۷ ۱۰:۴۵
او............کی.......... (377763)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها