کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

میانگین قیمت دام زنده ۴۵ هزار تومان

عدم‌نظارت از تولید تا؛عرضه علت‌گرانی گوشت قرمز

14 مهر 1400 ساعت 17:19


گروه اقتصادی: رییس سازمان امور عشایر گفت:میانگین قیمت دام زنده در کشور ۴۵ هزار تومان است.اگر هزینه‌های تولید را آنالیز کنیم میانگین قیمت لاشه گوشت قرمز از ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تومان خواهد شد. سوال اینجاست که چرا این گوشت باید به دست مصرف کننده کیلویی ۱۷۰ تومان برسد؟ این موضوع نشان می دهد از محل تولید تا عرضه نظارتی صورت نمی گیرد.
 

به گزارش ایسنا، شاهپور علایی مقدم در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت روز ملی روستا وعشایر برگزار شد، با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب جهت ارج نهادن به جایگاه ویژه عشایر و روستاییان و همچنین پاسداشت آنها در خودکفایی و امنیت غذایی ۱۵ مهر روز ملی روستا و عشایر نامگذاری شد، گفت:روستاییان و عشایر نقش بی نظیری در بخش کشاورزی کشور دارند و ازطرفی نماد تولید و در خاکریزهای رفع تحریم هستند.

جامعه روستایی و عشایری بیش از ۸۵درصد گوشت مورد نیاز کشور را تولید می کنند
وی ادامه داد: از چهار میلیون بهره بردار بخش کشاورزی ۳.۵ میلیون نفرشان در جامعه روستایی و عشایری قرار دارند و مهمترین و اساسی ترین محصولات آنها گوشت قرمز ،مرغ، تخم مرغ و فرآورده‌های لبنی آن است. جامعه روستایی و عشایری بیش از ۸۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تولید می‌کنند.رئیس سازمان امور عشایر اضافه کرد: عشایر یک میلیون و۲۰۰ هزارنفر جمعیت دارند. قدر مطلق جمعیت عشایری ثابت بوده و با وجود اینکه کم است ولی تاثیری گذاری بسیاری دارند.

وی در ادامه گفت:از ۱۶۵ میلیون هکتار مساحت کشور، ۱۵۰ میلیون هکتار آن تحت نظر  وزارت جهاد کشاورزی و از این میزان نیز ۸۴ میلیون هکتار مراتع قابل بهره برداری است و سهم عشایر نیز از این مساحت ۳۵ میلیون هکتار است. این یعنی عشایر در ۵۹ درصد پهنه جغرافیایی حضور دارند.

علایی مقدم با بیان اینکه سهم روستاییان و عشایر در تسهیلات و استفاده از اعتبارات نسبت به سایر بخش‌های دیگر کمتر است، گفت: سهم آنها در تسهیلات بخش کشاورزی ۸ درصد، در صنعت ۳۰ درصد، در خدمات ۳۸ درصد و مسکن ۴ درصد است که این اعداد برای حمایت از تولید بسیار کم است. تلاش بر این است که در برنامه پنج ساله هفتم با استفاده از ظرفیت‌های قانونی دائمی تحولی در این بخش ایجاد کنیم.به گفته وی روستاها و مناطق عشایری باید کانون‌های اقتصادی کشور باشند. اگر می‌خواهیم در صادرات غیر نفتی توفیق داشته باشیم باید به روستاها و نقاط عشایری توجه بیشتری کنیم.

۶۰۰ خانه بهداشت سیار عشایری به بهره برداری می رسد
وی با اشاره به اینکه در این هفته در بخش کشاورزی روستاییان و عشایر نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه در سراسر کشور افتتاح می‌شود، گفت: عمده پروژه ها در راستای حفاظت و صیانت از اشتغال وتقویت زیرساخت‌های جامعه روستایی و عشایر است.  همچنین۳۰۰ میلیارد تومان پروژه در جهت ارتقای دسترسی به آب سالم مناطق عشایری در نظر گرفته شده است و با همکاری وزارت بهداشت نیز از ۶۰۰ خانه بهداشت سیار بهره برداری خواهد شد.

بهره برداری از ۲۰ هزارپنل خورشید تا پایان سال
رییس سازمان امور عشایر اضافه کرد: بیش از ۲۰ هزار پنل خورشیدی تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد. همچنین ۱۰۰ هزار نفر از سرپرست خانوار عشایر که توان بیمه اجتماعی ندارند در سال ۱۴۰۰ بیمه رایگان می‌شوند. از طرفی طی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان تجهیزات و نوسازی مدارس کشور ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تعمیر و تجهیز مدارس عشایر و روستایی تخصیص داده شده است.وی همچنین به وضعیت واکسیناسیون عشایر نیز اشاره کرد و گفت: در دو ماه اخیر ۶۳ درصد عشایر دز اول و ۴۴ درصد نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند که این تعداد از میانگین کشور بالاتر است.

اقدامات انجام شده در راستای تامین علوفه مورد نیاز دام عشایر
علائی مقدم در پاسخ به این سوال که با توجه به خشکسالی اخیر نهاده‌های مورد نیاز دام عشایری چگونه تامین خواهد شد، گفت: امسال کشور نسبت به ۵۰ سال گذشته سخت‌ترین خشکسالی را تجربه کرده است و در این خشکسالی عشایر متضررترین گروه هستند زیرا وابستگی دام عشایر به مراتع بیشتر است. ۸.۵ میلیون تن نیاز علوفه دام عشایر است که از این میزان ۱.۳ میلیون تن به صورت دستی و هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تن از مراتع تامین می‌شود. امسال ۱.۹ میلیون تن از ظرفیت مراتع کشور کم شده است و خسارات زیادی به این بخش وارد شده است.

وی اضافه کرد: در این راستا اقداماتی چون خرید تضمینی دام عشایر برای جلوگیری از عرضه دام نارس به بازار انجام شده است. همچنین پیشنهاد دادیم عشایری که تسهیلاتی در راستای تولید گرفته‌اند وام هایشان را یک سال استمهال کنند که این پیشنهاد مصوب شد. از طرفی تا به این لحظه ۳۰۰ هزار تن نهاده بین عشایر توزیع شده و تا آبان ماه نیز ۱۰۰ هزار تن دیگر در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول در سازمان در ادامه گفت: البته برنامه هایی در راستای جایگزینی نهاده‌های دامی نیز  در دست اقدام است؛ به طوری که بتوان از سرشاخه‌های نیشکر، ذرت علوفه‌ای و نظایر آنها استفاده شود. در حقیقت می‌توان گفت هیچ نگرانی جهت تامین نهاده‌های دامی عشایر در شش ماهه دوم سال نداریم.

رییس سازمان امور عشایر با بیان اینکه ۸۵هزارو۶۶۳راس دام زنده عشایری خریده شده است ، گفت: خرید این میزان دام باعث شده تا میانگین قیمت دام ترکیبی کشور حدود ۴۵ هزار تومان بماند و عشایر متضرر نشوند.
وی با بیان اینکه عشایر ۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تولید می‌کنند، گفت: طرح صادرات دام عشایر و روستاییان هفته گذشته مصوب شد و دستورالعمل آن در دست تدوین است. درخواست کردیم که یک میلیون راس دام با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام به صورت مدیریت شده صادر  و از محل ارز آوری آنها نهاده داخلی و وارداتی تامین شود.

عدم نظارت از تولید تا؛ عرضه علت گرانی گوشت قرمز 
علایی مقدم در پاسخ به این سوال که گفته می شود قاچاق دام زنده از مرزهای کشور منجر به افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار شده است و آیا نظارتی بر این بخش وجود دارد یا خیر، گفت:در کشور ما نوسانات قیمت گوشت قرمز به دلیل عدم نظارت دستگاه‌های نظارتی مربوطه است. رستوران‌ها، دانشگاه‌ها، مراسم‌ها تحت تاثیر کرونا فعالیت کمتری دارند و این باعث شده که سرانه مصرف گوشت قرمز کاهش یابد. از طرفی مازاد تولید در کشور داریم و نباید قیمت ها افزایشی داشته باشد.

وی افزود: میانگین قیمت دام زنده ۴۵ هزار تومان است و اگر هزینه‌های تولید را آنالیز کنیم میانگین قیمت لاشه گوشت قرمز از ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تومان خواهد شد. سوال اینجاست که چرا این گوشت باید به دست مصرف کننده کیلویی ۱۷۰ تومان برسد؟ این امر نشان دهنده عدم نظارت در فاصله تولید تا عرضه است. از سازمان تعزیرات و بازرسان اصناف درخواست داریم که با جدیت تمام بازار را رصد کنند و اجازه ندهند برخی افراد از این شرایط سو استفاده کنند.


کد مطلب: 298145

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/298145/عدم-نظارت-تولید-عرضه-علت-گرانی-گوشت-قرمز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir