به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۴ ساعت ۱۸:۳۹
کد مطلب : ۲۹۸۱۷۵

بررسی مذاکرات وین در حال اتمام است

بررسی مذاکرات وین در حال اتمام است
گروه سیاسی: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: در آینده نه چندان دور روسای‌جمهور ایران و روسیه در پایتخت یکی از دوکشور دیدار و رایزنی می کنند .
 حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری با همتای روس خود در محل وزارت امور خارجه روسیه گفت : روند بررسی مذاکرات وین در دولت جدید ایران در حال اتمام و نهایی شدن است و  به زودی گفت وگوهای وین از سر گرفته می شود.
امیرعبداللهیان  با بیان اینکه دولت آقای رئیسی دولت عمل گرا و نتیجه محور است، گفت:  با صدای بلند به طرف‌های مقابل  در  مذاکرات می گوییم  تا زمان اتمام بررسی‌های ما و بازگشت  ایران به میز مذاکره، آنها نیز  باید تصمیمات جدیدی بگیرند  و اراده و نیت خود را برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات و انجام تعهدات شان نشان دهند تا ما آن را به عنوان یک نشانه مثبت در نظر بگیریم.
 امیر عبداللهیان با بیان اینکه ایران اهل مذاکره ، منطق و  گفت‌وگو است، خاطرنشان کرد: ما به دنبال مذاکره ای  هستیم که منجر به نتیجه شود و حقوق ملت ایران تامین شود و طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل کنند.وزیر امور خارجه  در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در نشست امروز در ارتباط با مسائل منطقه ای و بین المللی با یکدیگر گفت‌وگو کردیم و  دیدگاه های ما در بسیاری از  مسائل مشترک و نزدیک به هم است ، ادامه داد: بخش عمده‌ای از مذاکرات ما در این نشست به موضوعات دوجانبه اختصاص داد. در این مذاکرات توافق کردیم که در آینده نزدیک سند راهبردی همکاری‌های دو کشور به صورت مدون  مورد بررسی قرار بگیرد و به عنوان نقشه‌راه جدید در روابط دو کشور،  مبنای همکاری‌ همکاری‌های بلندمدت دو کشور قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه در این نشست تاکید کردیم که باید اراده  رهبران دو کشور را در مورد اهمیت توسعه روابط دو کشور عملیاتی کنیم چنان که شاهد ایجاد جهش جدیدی در روابط دو کشور باشیم، خاطرنشان کرد:  در این ارتباط  ضروری است  که موانع موجود را شناسایی کنیم و  زمینه را برای گسترش و همکاری‌های تجاری دو کشور فراهم کنیم. در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد جمعیت ایران  واکسن  دریافت کردند و برای رفت و آمد تجار ما مانعی وجود ندارد . امیر عبداللهیان  همچنین گفت:  در خصوص توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور در حوزه‌های فرهنگی، گردشگری و سیاسی ، امنیتی تاکید کردیم ‌. ارتباط با  گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور راه طولانی در پیش داریم و باید شاهد افزایش حجم تبادلات بین دو کشور باشیم .
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه اظهارات خود در جمع خبرنگاران  با اشاره به رایزنی هایش با  وزیر امور خارجه روسیه در مورد موضوع  افغانستان گفت : در همین جا با صدای بلند می‌گوییم که ما از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان با مشارکت همه اقوام و گروه‌ها  در این کشور حمایت می‌کنیم. ما نگران رشد  تروریسم و مواد مخدر در افغانستان هستیم، توجه به نظر مردم افغانستان برای ما مهم است و ان‌شاءالله در آینده نزدیک  نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان  با حضور روسیه در تهران برگزار خواهد شد .وی با اشاره به فرمت مسکو و پیشنهاد روسیه در ارتباط با موضوع افغانستان گفت:  ما نگاه مثبتی به این پیشنهادها داشته و با نگاه مثبت مشارکت در آنها را بررسی می کنیم. در  ارتباط با قفقاز جنوبی نیز  ما نگرانی‌هایی داریم. با آقای لاوروف  این نگرانی ها را در میان گذاشتیم ، منطقه ما تحمل زیاده خواهی های جدید را  ندارد و  نگاه ما با همسایگانمان نگاه دوستی و توسعه همکاری هاست. بیان برخی از اظهارات که  این سیاست  همسایگی و حسن همجواری  را تحت تاثیر قرار  دهد ، مایه دلسردی است ، ما معتقدیم که بایستی کشورها و همسایگان ایران پاسخ مثبتی به سیاست همسایگی ایران  که مبتنی بر صلح و دوستی است بدهند و در این راستا عمل کنند.  ما هر گونه تغییر ژئوپلیتیک در  حوزه قفقاز را نمی‌پذیریم، ما نگرانی های جدی از حضور تروریست ها و صهیونیست ها در این منطقه داریم.
 وزیر خارجه کشورمان در بخشی دیگر از سخنان خود ادامه داد : سیاست ایران در حمایت از حقوق مردم فلسطین کاملا  روشن است.
 امیر عبداللهیان در  مورد برخی از اقدامات تحریک آمیز صهیونیست‌ها در منطقه گفت:  جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با موضوع امنیت خود با هیچ کسی تعارفی ندارد، پیام ما برای همسایگان ما پیام  دوستی است  و بر انجام گفت‌وگوها بین کشورهای منطقه در راستای تامین منافع کشورهای منطقه داریم  و اینکه کشورهای منطقه می‌توانند با همکاری یکدیگر امنیت شان را ایجاد کنند .
 وی همچنین با اشاره به رایزنی‌هایش با وزیر خارجه روسیه در ارتباط با موضوع سوریه نیز گفت:  در ارتباط با این موضوع اتفاق نظر داریم . ما برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه را اقدامی مثبت می دانیم به رای و نظر مردم سوریه احترام می‌گذاریم. امیر عبداللهیان همچنین با اشاره به نگاه ایران در ارتباط با تحولات یمن گفت : باید هرچه زودتر آتش بس در این منطقه ایجاد شود و گفت‌وگو های یمنی و یمنی برگزار شود و محاصره این کشور به اتمام برسد.
 وی  ادامه داد : در مورد همکاری های ایران و آژانس آقای لاوروف تاکید کردند که آقای گروسی سفر بیشتری به ایران داشته باشد ما  از سفر آقای گروسی به تهران در چارچوب رایزنی در ارتباط با مسائل فنی موجود بین ایران و آژانس استقبال می‌کنیم اما از اینکه آژانس نسبت به حادثه تروریستی رخ داده در کرج واکنشی نشان نداد از این موضوع گلایه مند هستیم، آژانس و آقای گروسی نباید اهداف برخی از  کشورها  را در  ارتباط با پرونده صلح‌آمیز هسته‌ای ایران پیگیری کنند، ما به  سفر آقای گروسی به تهران در چارچوب روابط فنی بین ایران و آژانس خوش‌آمد می‌گوییم و زمان  سفر  ایشان را متناسب با برنامه همتای ایرانی شان  تنظیم می‌کنیم.
وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست  درباره مذاکرات ایران و عربستان سعودی نیز خاطرنشان کرد: دور جدید گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی برگزار شده و ایده‌ها و پیشنهادات سازنده‌ای را در آخرین جلسه خود ارائه دادیم و برای بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی همواره به مقامات عربستان اعلام کردیم ایران در این رابطه آمادگی لازم را دارد، ولی بسته به تصمیم طرف سعودی است که چه زمانی بخواهد این کار را صورت دهد. امیر عبداللهیان در بخشی دیگر از صحبت های خود  بر گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای تأکید و افزود :‌ امیدوار هستم در آینده نزدیک به نقطه‌ای برسیم که در منطقه شاهد سوءتفاهم، تشنج و تنش نباشیم.


 
برچسب ها: مذاکرات وین
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها