کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جامعه برایش مهم نیست اصلاح‌طلب سر کار باشد یا اصولگرا

مردم انتظار دارند مشکلات‌شان رفع شود

15 مهر 1400 ساعت 14:07


گروه سیاسی: یک فعال سیاسی تاکید کرد:مردم امروز دیگر برای شان مهم نیست اصلاح طلب بر سر کار است و یا اصولگرا آنچه که برای شان اهمیت دارد معیشت‌شان و زندگی روزانه آن ها است
اسماعیل گرامی‌مقدم ، درباره اینکه معضلات و مشکلات معیشتی و گرانی کالاهای اساسی باعث نگرانی مردم شده است و بر همین اساس کارشناسان هشدارهایی درباره رفع این مشکلات داده‌اند که اگر برطرف نشود در ماه‌های آینده شاید اعتراضات معیشتی و اقتصادی شکل بگیرد، گفت: مسائل سیاسی و اقتصادی در همه دنیا به هم تنیده، وابسته و پیوسته است، یعنی این‌گونه نیست مسائل سیاسی ۴ ماه قبل ما تاثیرگذار بر وضعیت سیاسی و اقتصادی امروز نباشد.
این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی یادآور شد: چند وقت پیش در داخل کشور توسط شورای نگهبان رد صلاحیت‌هایی اتفاق افتاد که این امر باعث ناامیدی بخشی از جامعه که تمایل داشتند نامزدهای دیگری هم در انتخابات باشند شد، که البته باید گفت این خواسته‌شان هم به حق است به دلیل این که نظام ما نظام جمهوری و حکومت ما جمهوری اسلامی است به فرموده امام نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد و این مهم در قانون اساسی ما آمده است. بنابراین هر اقدامی که نهادهای نظام انجام دهند که منجر به تضعیف جمهوریت و اسلامیت ما شود خارج از قانون اساسی است که متاسفانه این اتفاق افتاد و خروجی‌اش کاهش مشارکت بود.
وی  عنوان کرد: دولت یک شعارهایی مانند این‌که ما سالیانه یک میلیون مسکن می‎‌سازیم، نرخ بیکاری و تورم را تک رقمی می‌کنیم داده و روی یکسری از شاخصه‌ها قول‌هایی مطرح شده که باید به عرصه ظهور برسد.ما در احزاب و جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب هم توقع نداریم یک شبه همه مشکلات حل و فصل شود، اما این توقع به جا مطرح است که حداقل با برنامه‌هایی که اعلام می‌کنند و یا با اجرای قانون وضعیت فعلی حفظ شود. به هر حال زمانی که دولت روحانی تحویل داده شد، یک شاخصه‌هایی داشتیم، تورم نقطه به نقطه، ماهیانه و سالیانه مشخص بود در جایگاهی قرار دارند. ضریب جینی مشخص، خط فقر مشخص بوده و حجم واردات و صادرات مشخص بود امروز هم باید بعد از چندماه دولت جدید پاسخگو باشد این شاخص‌های اقتصادی چه تغییری کرده است.
وی خاطرنشان کرد: دیگر اصلاح‌طلبان هم بر سر قدرت و نهادهایی مانند مجلس، قوه قضائیه و مجریه نیستند که بگویم نسبت به برخی از اتفاقات مسئولیت دارند؛ بنابراین مردم انتظارشان این است فارغ از این که چه جریانی دولت را در دست دارد، چه جریانی مجلس را می‌گرداند، مشکلات روزمره‌شان رفع شود.
گرامی‌مقدم ادامه داد: حقوق را اول سال ۲۰ درصد افزایش می‌دهیم اما از سوی دیگر با این مسئله روبه‌رو هستیم که قیمت اقلام صد در صد افزایش پیدا می‌کنند. تخم مرغ از هزار تومان به ۲هزار تومان می‌رسد، لوازم برقی، خانگی و نهاده‌های دامی قیمت‌شان چندین برابر می‌شود؛ بنابراین حداقل انتظار از این دولت این است که مانع از افزایش قیمت‌ها شود، زیرا در حال حاضر ما فعلا این توقع را نداریم قیمت‌ها نسبت به دولت قبل کاهش پیدا کند اما این توقع و انتظار به جای مردم وجود دارد که افزایش قیمت‌ها حداقل تا پایان سال باتوجه به وعده‌هایی که رئیس دولت داده است متوقف شود و افزایش قیمت نداشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: ما یکسری مسائل منطقه‌ای داریم که جزء منافع ملی ما است و همه باید پشت سیاست‌ها و مواضع نظام نسبت به آنها بایستیم و آن حفظ مرزها و جغرافیای ژئوپولتیک منطقه است که همه جریانات سیاسی چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب، چه چپ، چه راست و چه میانه حرف‌شان باید این باشد و قدمی هم عقب ننشینند و اعلام کنند ما حامی سیاست‌های کشور در حفظ مرزها و حفظ منافع ملی ایران هستیم. اما در این مورد که این وضعیت اقتصادی مردم آیا به خودی خود بهتر خواهد شد؟ پاسخ منفی است، بهتر شدن وضعیت اقتصادی الزماتی دارد؛ چراکه متغییرهای اقتصادی وابسته به هم هستند و از قانون ظروف مرتبط در فیزیک پیروی می‌کنند یعنی اگر شما می‌خواهید نزخ بیکاری را کاهش دهید باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد.
این عضو حزب اعتماد ملی بیان کرد: اگر می‌خواهیم سرمایه‌گذاری صورت گیرد باید وارد حوزه سیاست خارجی شویم و در این حوزه نیازمند این هستیم که مشکلات ما در مذاکرات حل و فصل شود. فرض کنید سرمایه‌گذاری می‌خواهد وارد ایران شود یا مواد اولیه وارد کنیم، مانند نهاده‌های دامی که ۸۰ درصدشان وارداتی هستند یا بسیاری از مواد اولیه پتروشیمی، قطعات یدکی و ساختمان که از خارج کشور می‌آیند که برای وارد کردن‌شان باید گواهی را از کشورهای خارجی دریافت کنیم این‌ها وارد کشور شوند که در این اتفاق گاهی قاچاق صورت می‌گیرد، هنگامی که قاچاق صورت می‌گیرد قیمت‌ها افزایش پپدا می‌کند که این امر نشان می‌دهد همه چیز به هم وابسته هستند.
وی یادآور شد: برخی روش و اقدامات دولت قبلی را در مذاکرات نمی‌پذیرفتند و تبلیغ می‌کردند که برجام بد است آن دولت هم  واگرا است و عقب‌نشینی می‌کند و  نمی‌تواند مذاکره کند، امروز دولت از اول شهریور تحویل داده شده حال وقت آن است با روش جدید کشور اداره شود زیرا مردم کاری ندارند با چه متدولوژی می‌خواهد این دولت مذاکرات را به سرانجام برساند برای‌شان مهم نتیجه است.
گرامی‌مقدم با اشاره به صحبت‌های وزیر امور خارجه در خصوص بازگشت به مذاکرات و برجام، گفت: آقای امیرعبداللهیان در صحبت‌های اخیرشان در زمینه سیاست خارجی و مذاکره گفتند که حتما این کار را انجام می‌دهند اما مذاکرات را هم به اقتصاد گره نمی‌زنیم! این حرف، حرف علمی و تجربی هم نیست؛ تاکید می‌کنم قسمت اول صحبت‌های‌شان قابل قبول است اما اینکه مذاکرات را به اقتصاد گره نمی‌زنیم درست نیست؛ اصلاً نیازی نیست که ما بخواهیم گره بزنیم، گره خورده است؛ چرا که در دنیا هر مذاکره‌ای با مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشورها گره می‌خورد، اگر گره نمی‌خورد نیازی نبود مذاکره کنیم پس حتما گره خورده است که نیاز به مذاکره هست. همه چیز  روشن است ما نمی‌توانیم نفت را به شکل عادی بفروشیم، امروز باید ۴ میلیون بشکه صادر می‌کردیم اما ۸۰۰ هزار بشکه می‌فروشیم بنابراین این قسمت از صحبت‌های آقای امیرعبداللهیان را ما نقدش می‌کنیم.
وی ادامه داد: اما حامی این صحبت وزیر امورخارجه هستیم که گفتند سیاست ما نه غربی است و نه شرقی، یعنی هم نگاه به غرب داریم و هم نگاه به شرق، این گفته بسیار خوب است چراکه تا امروز نگاه‌مان کلا به شرق بوده است و حالا هم مشاهده می‌کنیم روسیه هرجایی که منافع‌اش می‌طلبد علیه ایران باشد دریغ نکرده است. حتما یادتان هست ۱۰ سال قبل در تائید قطع‌نامه چه کردند و بعد از نابودی داعش در سوریه روس‌ها سیاست‌شان آنجا مقابله با تقویت ایران بود، در شرایط کنونی هم زمزمه‌های همین مسئله را در مناقشه قره باغ هم دیدیم که مسائل ژئوپولتیک ایران را این کشور رعایت نمی‌کند، پس آقای امیرعبداللیهان درست می‌گوید. البته ما اصلاح‌طلبان از گذشته می‌گفتیم که رویکرد سیاست خارجی هم باید با نگاه به غرب باشد و هم با نگاه به شرق. هم باید آری به شرق باشد هم آری به غرب باشد چراکه در این صورت در بازار رقابت افزایش پیدا می‌کند که این امر در کاهش قیمت‌ها بسیار مهم است. فرضاً اگر ما بخواهیم یک کالایی را صرفاً از چینی‌ها وارد کنیم قاعدتاً نتیجه این خواهد شد که آن‌ها به قیمت گرانی آن کالا را به ما خواهند فروخت اما اگر بخواهیم غرب را در انتقال دانش فنی و تجهیزات مشارکت دهیم آن وقت است که چینی‌ها با این قیمت‌های انحصاری به ما تولیدات خودشان را تحمیل نخواهند کرد. مردم آن چیزی که می‌خواهند از خروجی این سیاست مشاهده کنند این است که وضعیت معیشت‌شان بهتر، قیمت ارز ثابت و نهاده‌های دامی وارد شود تا دامداری و کشاورزی رونق پیدا کند. این‌ها خواست عمومی مردم است و هیچ نگاهی هم ندارند که آیا گروه A می‌خواهد این مهم را اجرا کند یا گروه B، آنان مطالبه‌شان این است که وضع زندگی‌شان بهتر شود.وی ادامه داد: امروز توپ در زمین این دولت است و شرایط دنیا به صورتی است که ایران می‌تواند در سیاست خارجی‌اش انعطاف‌پذیر باشد تا بتواند بیشترین امتیازات را در مذاکرات بگیرد، بیشترین حمایت را بسیاری از کشورها در مقابله با برخی از زیاده‌خواهی‌های کشورهای کوچک و بزرگی که در منطقه هستند داشته باشد تا  منافع ملی ما حفظ شود.



 


کد مطلب: 298228

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/298228/مردم-انتظار-مشکلات-شان-رفع-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir