به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۶ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۲۹۸۳۰۷

این خوردنی مفید را هرگز خام مصرف نکنید

این خوردنی مفید را هرگز خام مصرف نکنید
گروه علمی:  مصرف برخی از مواد غذایی خام به گفته متخصصان برای بدن مفید است اما نوعی غلات وجود دارد که باید از خام خوردن آن جلوگیری کنید چون خطرات زیادی برای سلامتی دارد.راه های بسیار زیادی برای آماده کردن مواد مغذی مفید وجود دارد که باعث می شود آن ها را با طعم عالی میل کنید. شما می توانید آنها را بخارپز یا گریل کنید و یا حتی گاهی اوقات آن ها را خام مصرف کنید.

بعضی از متخصصان پیشنهاد می کنند که بهتر است برخی از مواد غذایی را خام مصرف کنید اما یکی از انواع دانه ها و غلات وجود دارد که هرگز نباید آن را خام بخورید زیرا خطر زیادی برای سلامتی شما دارد که در این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک آن را به شما معرفی خواهیم کرد.

هرگز نباید جوانه ها را خام مصرف کنید
اگر به دنبال خوردنی مفید برای میان وعده هستید و می خواهید آن را خام مصرف کنید؛ سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها پیشنهاد می کند که جوانه های خام را کنار بگذارید و به سراغ مصرف خام آن ها نروید.جوانه ها از دانه هایی که در محیط گرم و مرطوب هستند، ایجاد شده اند و محل مناسبی برای رشد باکتری از جمله باکتری سالمونلا، لیستریا و ای.کولی می باشند. این باکتری ممکن است در هر کدام از این محصولات وجود داشته باشد اما وجود آنها در جوانه ها بیشتر است و خطرات زیادتری را ایجاد می کند.اگر مقدار کمی از این باکتری ها در این دانه ها وجود داشته باشد، این باکتری می تواند داخل جوانه به سطح بالایی برسد و وضعیت های خطرناکی را در صورت خام خوردن به وجود بیاورد.

عوارض مصرف جوانه ها به صورت خام
سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها اعلام کرده که شما حتماً باید جوانه ها را به طور کامل بپزید تا سم غذایی آن ها از بین برود. اگر جوانه ها را خام مصرف کنید و باکتری داخلشان وجود داشته باشد، دچار مسمومیت غذایی می شوید، حتی اگر آن ها را به اندازه کافی نپخته باشید، باز هم ممکن است واکنش های بدی در بدن تان به وجود بیاید، پس آن ها را به طور کامل بپزید.

شستشوی دقیق و پخت آن ها باعث می شود که باکتری های مضر از بین بروند و خطر بیماری کاهش پیدا کند. سازمان غذا و دارو پیشنهاد می دهد که حتماً قبل از پختن و خوردن، آن ها را زیر آب بشویید تا باکتری های موجود روی آن ها کاهش پیدا کند اما بعضی دیگر بر این عقیده هستند که شستن به تنهایی نمی تواند عاملی برای از بین بردن باکتری ها باشد و بنابراین حتماً باید آن ها را بپذید.

افرادی که بیشتر در معرض مسمومیت جوانه ها هستند
بعضی از افراد در معرض خطر بیشتری برای مسمومیت غذایی هستند. همه انسان ها ممکن است که به مسمومیت غذایی دچار شوند اما کودکان زیر 5 سال و افراد بالای 65 سال، خانم های باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، در معرض خطرات بیشتری قرار می گیرند و احتمال شدید شدن بیماری در آن ها بیشتر است زیرا بدنشان توانایی کافی برای مبارزه با جرم ، آلودگی و بیماری را ندارد.

این افراد نه تنها نباید این مواد را خام مصرف کنند، بلکه اگر مقدار پخت آن ها کامل نباشد ، هم هرگز توصیه نمی شود. آن ها همچنین نباید سیر، پیاز و بعضی دیگر از غلات و سبزیجات را نیز خام مصرف کنند.اگر هم از بیرون ساندویچ خریداری کردید، حتما داخل آن را چک کنید که جوانه های خام داخلش وجود نداشته باشند. اگر بعد از خوردن جوانه ها هرگونه علائم بیماری داشتید، حتما به پزشک اطلاع رسانی کنید.

علائم مسمومیت با مصرف جوانه ها به صورت خام
علائم مسمومیت غذایی می تواند بسته به نوع باکتری که مصرف کرده اید، متفاوت باشد اما در بیشتر حالات خفیف، مسمومیت غذایی ممکن است علائمی مثل بیرون روی، انقباضات شکم یا دل درد، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و تب را پیدا کنید که ممکن است چند ساعت یا چند روز طول بکشد.

سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند که برای جلوگیری از کم آبی هنگام بیماری، حتماً به اندازه کافی آب و مایعات بنوشید. اگر علایم شدید مسمومیت غذایی را داشته باشید ، حتماً باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.این علائم ممکن است شامل اسهال خونی یا اسهالی باشد که بیش از سه روز به طول می انجامد، همراه با تب بالا، استفراغ شدید که مانع از پایین رفتن مایعات می شود، ادرار نکردن یا ادرار کم، خشکی دهان و گلو، احساس سرگیجه هنگام ایستادن و مسمومیت غذایی که می تواند عاملی برای مشکلات بلند مدت و طولانی مانند آرتروز مزمن؛ آسیب عصبی و مغز و نارسایی های کلیوی هم داشته باشد.
برچسب ها: جوانه گندم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها