به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۶ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب : ۲۹۸۳۷۷

در چه صورت قیمت دلار ارزان می‌شود؟

در چه صورت  قیمت دلار ارزان می‌شود؟
گروه اقتصادی: عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه کاهش نرخ ارز با شیوه دستوری راه به جایی نمی‌برد، گفت: اگر بخواهیم نرخ ارز پایین بیاید، از سویی باید برای تحریم‌ها و محدودیت‌ها چاره‌ای پیدا کنیم و از سوی دیگر با برطرف کردن مشکلات زیرساختی اقتصاد ایران مانند تورم، افزایش قیمت ارز را نیز مانند دیگر بازارها کند کنیم.
 
 عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: بر خلاف برخی تصورات، وقتی از ارز صحبت می‌کنیم، از یک بازار و عرصه اقتصادی حرف می‌زنیم که قطعا مختصات خاص خود را دارد و مانند هر بازار دیگری از شرایط اقتصادی و تغییرات این حوزه تاثیر می‌پذیرد.

وی با اشاره به نرخ بالای تورم در اقتصاد ایران، بیان کرد: همانطور که نرخ تورم باعث افزایش قیمت در بسیاری از بازارها می‌شود و از مسکن و خودرو تا مرغ و تخم مرغ از آن تاثیر می‌پذیرند، بازار ارز نیز این گونه است. یعنی در شرایطی که اقتصاد ایران تورمی ۴۰ درصدی دارد، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت ارز ثابت بماند یا کاهش یابد.عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر این موضوع که کاهش نرخ ارز با شیوه دستوری راه به جایی نمی‌برد، توضیح داد: ما حد فاصل سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ شاهد سرکوب نرخ ارز بودیم. یعنی با وجود آنکه اقتصاد ایران با تورم مواجه بود و قیمت‌ها افزایش می‌یافتند، نرخ ارز ثابت بود؛ از این‌رو وقتی این سرکوب متوقف شد، با یک شوک ارزی و افزایش جدی قیمت‌ها مواجه شدیم، از این‌رو، پایین آوردن دستوری قیمت، تنها به تاخیر در افزایش نرخ و سپس یک شوک جدید منجر خواهد شد.

آرگون با بیان اینکه بازار ارز نیز تابع عرضه و تقاضاست، گفت: در سال‌های گذشته با تحریم‌های آمریکا مواجه بودیم و همین موضوع دسترسی ما به درآمدهای ارزی را تحت تاثیر قرار داده است. یک سوی این ماجرا دولت است که عملا امکان دسترسی به بخش مهمی از درآمدهای ارزی خود را از دست داده و یک سوی دیگر نیز بخش خصوصی است که هرچند بخش مهمی از ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانده اما از یک سو با توجه به تحریم‌ها مجبور هزینه بیشتری برای تولید و صادرات شده و از سوی دیگر بازگشت ارز را با دشواری‌هایی فراوان نهایی کرده است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم نرخ ارز پایین بیاید، از سویی باید برای تحریم‌ها و محدودیت‌ها چاره‌ای پیدا کنیم تا با افزایش عرضه، قیمت کاهش پیدا کند و از سوی دیگر با برطرف کردن مشکلات زیرساختی اقتصاد ایران مانند تورم، افزایش قیمت ارز را نیز مانند دیگر بازارها کند کنیم. در غیر این صورت و با دستور و اجبار قطعا راه به جایی نخواهیم برد.
 
به گفته آرگون، آنچه در بازار ارز بیشترین اهمیت را دارد، ثبات در نرخ و پیش‌بینی پذیری آینده است، یعنی سیاست‌ها باید به سمتی برود که از سویی شوک قیمتی محدود شود و از طرف دیگر، برای سرمایه‌گذار امکان پیش‌بینی از آینده و تحلیل شرایط ایجاد شود.

براساس این گزارش، پس از آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا، نرخ دلار در ایران روندی افزایش به خود گرفت و امروز در کانال ۲۷ و ۲۸ هزار تومان معامله می‌شود.دولت برای مدیریت بازار، سه نرخ دولتی، نیمایی و بازار آزاد را تعریف کرد که نرخ نخست برای واردات کالاهای اساسی، نرخ دوم برای معامله میان صادرکننده و واردکننده و نرخ سوم در بازار اجرایی می‌شود.هرچند با روی کار آمدن بایدن در امریکا، نرخ ارز در ایران قدری کاهش یافت اما به نظر می‌رسد بازار فعلا تا زمانی که تکلیف مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام روشن نشود، در برابر کاهش قیمت مقاومت می‌کند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: قیمت دلار
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها