به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۶ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب : ۲۹۸۴۱۸

آماده تداوم ارسال سوخت به لبنان هستیم

آماده تداوم ارسال سوخت به لبنان هستیم
گروه سیاسی: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: در بیروت گفت‌وگوهای خوبی با مقامات عالی این کشور داشتم.
حسین امیرعبدالهیان  در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران با بیان اینکه گفت و گوهای بسیار مهمی با مقامات لبنان از جمله رئیس جمهور، رئیس مجلس، نخست وزیر و وزیر خارجه این کشور داشتم، گفت: بخشی از این گفت و گوها به مسائل دو جانبه و وضعیت اقتصادی این کشور معطوف بود. ما در این گفت و گوها اعلام کردیم که با احترام به استقلال و حاکمیت اصلی این کشور در چارچوب روابط تهران- بیروت آماده هستیم که با لبنان برای عبور از بحران  اقتصادی همه گونه همکاری داشته باشیم.وی  با بیان اینکه ما آماده تداوم ارسال سوخت به لبنان هستیم گفت: همچنین در جریان ملاقات با مقامات لبنان اعلام کردیم که ایران آمادگی دارد که با مشارکت دو کشور و صدور خدمات فنی و مهندسی از سوی ایران دو نیروگاه هزار مگاواتی در این کشور ایجاد کند. تا به رفع مشکل انرژی در این کشور کمک کنند.وزیر امور خارجه همچنین در مورد گفت و گوهای ایران  و عربستان سعودی نیز گفت: گفت و گوهای ایران و سعودی در مسیر درست خود قرار دارد ما نیازمند همکاری و رایزنی های بیشتر هستیم تا نسبت به اجرای توافقاتی که تا این مرحله رسیده ایم اقدام کنیم و نسبت به اجرای این توافقات در زمان درست خود دو طرف اطلاع رسانی می کند.
وی با بیان اینکه از استمرار این گفت و گوها و به نتیجه رسیدن آنها که به نفع دو طرف و منطقه است استقبال می کنیم.امیرعبدالهیان با تاکید بر اینکه ما قطع کننده رابطه دیلپماتیک با عربستان نبودیم و این تصمیمی بود که عربستان چند سال پیش اتخاذ کرد ادامه داد: ما مذاکرات موجود بین دو کشور را سازنده می دانیم و امیدواریم به نتایج مناسبی برای  دو طرف برسد. ایران و  عربستان کشورهای مهمی در منطقه هستند نقش دو کشور در کمک به توسعه پایدار و امنیت پایدار در منطقه مهم است ایران به نقش سازنده خود در منطقه ادامه می دهد   و ما معتقدیم گفت و گوها و همکاریهای درون منطقه ای رمز مهمی برای کمک به پیشرفت منطقه و ایجاد امنیت و صلح در آن است.
وزیر خارجه کشورمان همچنین با تاکید براینکه بررسی ها در مورد روند مذاکرات وین در تهران در حال نهایی شدن و اتمام است، گفت:  ما به مذاکرات وین برمی گردیم این مذاکرات به زودی آغاز می شود اما وقت خود را برای مذاکره صرفا جهت مذاکره کردن تلف نمی کنیم و برای ما مهم است که طرفهای مقابل به تعهدات خود عمل کنند و این گفت و گوها نتیجه ملموسی برای ایران داشته باشد.ما در این فرآیند رفتار آمریکایی ها را ملاک قرار می دهیم و اگر رفتار آمریکایی ها و اروپایی ها مبتنی بر بازگشت به اجرای کامل تعهداتشان باشد می توان به مذاکرات وین خوش بین بود.
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه دولت جدید ایران برنامه توسعه اقتصادی پایداری را به عنوان مسیر اصلی اقتصادی کشور تعیین کرده است و در این مسیر حرکت می کند گفت: ما اجرا و پیاده کردن برنامه توسعه اقتصادی کشور را به مذاکرات وین گره نخواهیم زد.امیر عبدالهیان در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تلاشهای حزب الله برای ارسال سوخت از سوی ایران به لبنان و مسائل مرتبط با آن و اظهارنظرهای مختلف مطرح شده در این ارتباط گفت: مقاومت در لبنان جایگاه ویژه ای دارد حزب الله لبنان همیشه در بحرانها کنار مردم لبنان ایستاده است و در صف مبارزه با مشکلاتی که برای مردم لبنان ایجاد شده قرار گرفته و همواره در کنار مردم لبنان ایستاده است.وی  با بیان این که ما به ۴ رکن دولت، مردم، ارتش و مقاومت در لبنان توجه داریم و این ۴ رکن را از ارکان اصلی می بینیم گفت: هر زمان دولت لبنان از ما درخواست سوخت کند اقدام به ارسال سوخت به این کشور در چارچوب روابط دو جانبه و  حقوق بین الملل می کنیم و اگر در این زمان مقاومت و حزب الله مجددا برای کمک به مردم لبنان از ما درخواست سوخت کنند ما به درخواست حزب الله پاسخ مثبت می دهیم.
وی تصریح کرد: طرف ما در ارسال سوخت در مدت اخیر تجار لبنانی و بخش خصوصی لبنان بوده است و حزب الله لبنان از این ایده حمایت کرده است.
امیر عبدالهیان در ادامه به بخشی از رایزنی های خود با مقامات لبنان اشاره کرد و گفت: ما در این گفت و گوها اعلام کردیم که عراق و افغانستان از تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه ایران مستنثی شده اند و معتقدیم لبنان نیز می تواند جزو این کشورهای استثنا قرار بگیرد. چنانکه بتواند تعامل تجاری‌اش را با تجار و بازرگانان ایرانی گسترش و ارتقا دهد. ما گفت و گوهای مهمی با مقامات رسمی لبنان داشتیم و منتظر نتایج بررسی های این گفت و گوها و مطالب مطرح شده می مانیم. تجار ایرانی و لبنانی می تواند در زمینه های مختلفی با هم همکاری کنند.وی بر اهمیت گسترش توریست و رفت و آمد دو ملت بعد از مهار کرونا تاکید کرد و گفت: یکی از محورهای ما در رایزنی با مقامات لبنان همین موضوع توریست بوده است. ما همواره اعلام کرده ایم که در گفت و گوها در ارتباط با لبنان باید نمایندگان مردم لبنان و دولت لبنان حضور داشته باشند. جمهوری اسلامی ایران در عرصه های منطقه ای و بین المللی همواره از استقلال ، امنیت و تمامیت ارضی لبنان حمایت کرده و این موضوع را با صدای بلند اعلام می کنیم.

 

 
برچسب ها: ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها