کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تبرئه فرناندز از اتهام لاپوشانی نقش ایران

16 مهر 1400 ساعت 17:03


گروه سیاسی: دادگاهی در آرژانتین اعلام كرد: اتهام لاپوشانی نقش احتمالی ایران در بمبگذاری مرکز یهودیان درباره رئیس‌جمهور سابق این کشور وارد نیست.
کریستینا فرناندز به همراه وزیر خارجه وقت متهم شده بود که به منظور عادی‌سازی روابط با ایران و امضای قراردادهای تجاری، در روند رسیدگی به پرونده بمبگذاری مداخله کرده است.
این پرونده در سال ۲۰۱۵ جنجال زیادی برانگیخت، زمانی که جنازه آلبرتو نیسمان، دادستان آرژانتینی، در حمام خانه‌اش پیدا شد. در میان زباله‌های خانه او پیش‌نویس حکم جلب خانم فرناندز پیدا شده بود.ایران و آرژانتین در سال ۲۰۱۳ تفاهمنامه‌ای امضا کردند تا یک کمیته حقیقت‌یاب مشترک ایجاد کنند.کنگره آرژانتین این تفاهمنامه را تایید کرد اما مجلس ایران این کار را نکرد و توافق تهران و بوینس‌آیرس در عمل اجرایی نشد.این تفاهمنامه جزئیات کار و دایره اختیارات کمیته حقیقت‌یاب را مشخص نمی‌کرد اما مطابق آن دو کشور توافق می‌کردند که کمیته اجازه تحقیق جامع درباره افراد متهم را داشته باشد.علی فلاحیان، وزیر سابق اطلاعات، احمد وحیدی، وزیر کنونی کشور و محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه در میان مقام‌های ایرانی هستند که رسما در پرونده بمبگذاری متهم شده‌اند.
کریستینا فرناندز دی کرشنر متهم شده بود که با امضای چنان تفاهمنامه‌ای در ازای کسب منافع اقتصادی زمینه را برای لاپوشانی نقش احتمالی ایران در بمبگذاری فراهم کرده است.دادگاه می‌گوید تفاهمنامه تهران و بوینس‌آیرس "فارغ از آنکه از نظر سیاسی موفقیت به حساب بیاید یا شکست، واجد عملی مجرمانه یا لاپوشانی نبوده است".بر این مبنا دادگاه خانم فرناندز و دیگر مقام‌های آرژانتینی دخیل در پرونده را از اتهام خیانت تبرئه کرده است.دادگاه می‌گوید نمی‌توان هیچ تبادل منافعی را اثبات کرد و در عمل هم تلاشی برای لاپوشانی نقش احتمالی ایران اثبات نشده است.
در حکم دادگاه همچنین اشاره شده که "اعلان قرمز" پلیس بین الملل علیه مقام‌های ایرانی برقرار مانده است.کریستینا فرناندز به جز این پرونده درگیر چند پرونده فساد مالی نیز بوده است که در چند مورد تبرئه شده اما رسیدگی قضایی به چند مورد دیگر هنوز ادامه دارد.
در سال ۱۹۹۴ (۱۳۷۳) یک خودروی بمبگذاری‌شده انتحاری مرکز همیاری یهودیان در بوینس‌آیرس، پایتخت آرژانتین را هدف گرفت.در این حمله ۸۵ نفر کشته و بیش از ۳۰۰ نفر هم زخمی شدند.اعلام شد که نزدیک به ۲۷۵ کیلوگرم مواد منفجره بار خودروی انتحاری شده بود.


 


کد مطلب: 298424

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/298424/تبرئه-فرناندز-اتهام-لاپوشانی-نقش-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir