به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۶ ساعت ۱۸:۰۲
کد مطلب : ۲۹۸۴۴۲

۶ میلیون راس دام سبک مازاد در کشور وجود دارد

۶ میلیون راس دام سبک مازاد در کشور وجود دارد
گروه اقتصادی:رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور گفت: با توجه به افزایش هزینه مغازه داران ناشی از رکود بازار، قیمت تمام شده کالای نهایی در بازار گران شده است.منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور  با اشاره به اینکه بازار دام و گوشت در رکود به سر می برد، اظهار کرد: با توجه به بیماری کرونا و تعطیلی نسبی پرمصرف ها، نبود تقاضا برای دام و ازدیاد عرضه در برابر تقاضا منجر به رکود بازار شده است.
 
وی افزود: علی رغم ثبات قیمت دام، اما در کالای نهایی به سبب رکود و هزینه های بالای مغازه داران التهاباتی رخ داده است.پوریان با اشاره به راهکارهای شکست رکود بازار دام و خروج دامدار از بحران فعلی بیان کرد: با وجود مصوبه خرید حمایتی و صادرات دام، متاسفانه تاکنون اتفاقی در صادرات جز وعده و کاغذبازی رخ نداده است و از طرفی اجبار پشتیبانی به خرید دام سنگین و دام سبک لاغر یکی دیگر از تصمیمات نادرست است که با این وجود مصوبات اجرا نشده است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام با اشاره به ۱۷ هزار پرواربند دام سبک و ۶ هزار پرواربند دام سنگین در کشور گفت: با توجه به آنکه فصل پاییز، پایه پروار تولید گوشت محسوب می شود، از این رو اگر دام پرچرب از دامداری خارج نشود، با مشکل در فصل پاییز روبرو خواهیم شد.این مقام‌مسئول از مازاد حدود ۶ میلیون راس دام سبک پروار با وزن بالای ۵۵ کیلو و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین در کشور خبر داد و گفت: برای این میزان دام تقاضایی در بازار داخل وجود ندارد که انتظار می رود که هر چه سریع تر تدابیری برای صادرات اتخاذ شود چرا که اگر تولید پاییز به خوبی انجام شود، مشکلی در زمستان و بهار آینده نخواهیم داشت.

پوریان ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که همانند سال های قبل تولید دام سبک در فصل پاییز به ۱۲ تا ۱۳ میلیون راس برسد که اگر تدابیری برای صادرات دام مازاد بکار گرفته نشود، پرواربندها در فصل پاییز امکان تولید ندارند.
رئیس شورای تامین کنندگان دام نرخ کنونی هر کیلو بره لاغر نر را ۵۵ هزار تومان و گوساله را ۵۳ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت کنونی هر کیلو لاشه گوسفند ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان و لاشه گوساله ۱۰۶ هزار تومان است که نسبت به ماه های اخیر تغییری نداشته است.

پوریان در پایان گرانی گوشت را ناشی از رکود بازار دانست و گفت: با توجه به انکه رکود بازار، هزینه فروشندگان را افزایش می دهد، بنابراین در قیمت تمام شده کالای نهایی لحاظ شده است که این امر در کنار سایر هزینه ها، همچون ضایعات لاشه منجر به نوسان قیمت ران و سایر قطعات شده است.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: گوشت قرمز
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها