به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۷ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۲۹۸۴۸۸

سامانه عدل ایران چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

گروه جامعه: چند سال که به‌عقب برگردیم، احتمالا سربازهای وظیفه‌ای را به خاطر دارید که برای تحویل ابلاغیه‌های قضایی به محل سکونت افراد مراجعه می‌کردند. از سال ۱۳۹۵ و با راه‌اندازی سامانه عدل ایران توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، در عمل ابلاغیه‌ها به‌صورت الکترونیکی در اختیار مراجعین قوه قضاییه قرار می‌گیرد.
سامانه عدل ایران چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟
عموم کسانی که پرونده بازی نزد قوه قضاییه دارند، موظف هستند که نسبت به ثبت‌نام و احراز هویت سامانه ثنا اقدام کنند تا بتوانند از خدمات آن بهره‌مند شوند. اما سؤال مهمی که باید در اینجا پاسخ دهیم آن است که سامانه عدل ایران چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا درباره پاسخ این سؤال به بحث و بررسی بپردازیم.
 
سامانه عدل ایران چیست؟
در ابتدا لازم است به یک نکته مهم اشاره کنیم. سامانه عدل ایران در بین عموم مردم به دو نام دیگر نیز شناخته می‌شود؛ سامانه ثنا یا سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی. برای دسترسی به این سامانه باید نشانی اینترنتی adliran.ir را جستجو کنید. لازم به ذکر است که استفاده از این سامانه برای عموم مراجعین قوه قضاییه ضروری است. در گذشته وقتی ابلاغیه‌ها به‌صورت الکترونیک به محل سکونت افراد ارسال می‌شد، این امکان وجود داشت که فرد در محل حضور نداشته باشد یا به هر دلیلی مأمور قضایی موفق به تحویل ابلاغیه نشود. در این‌گونه موارد تکلیفی از طرف قانون متوجه مردم نبود.
با راه‌اندازی سامانه عدل ایران و احراز هویت دیجیتال با همکاری یوآیدی، عملا در صورتی که فردی ابلاغیه‌های الکترونیک قضایی را در موعد مقرر دریافت نکند، به‌موجب قانون کلیه مسئولیت و عواقب امر بر عهده خود او خواهد بود. عموم مراجعین دستگاه قضایی نیز موظف هستند که فرآیند ثبت‌نام و احراز هویت سامانه ثنا را انجام دهند تا ضمن ایجاد حساب کاربری شخصی برای آن‌ها، بتوانند از خدمات سامانه عدل ایران بهره‌مند شوند. ناگفته نماند که خدمات سامانه ثنا صرفاً به بحث ابلاغیه‌های قضایی خلاصه نمی‌شود و در ادامه در این خصوص که سامانه عدل ایران چه خدماتی را ارائه می‌دهد، بیشتر بحث می‌کنیم.

مزایای سامانه عدل ایران چیست؟
کسانی که تا قبل از ایجاد سامانه ثنا سروکارشان به مراجع قضایی افتاده است، به خوبی به خاطر دارند که چه مشکلات و گرفتاری‌هایی در روند پیگیری پرونده‌ها برای آن‌ها به وجود می‌آمد. این گرفتاری‌ها با توجه به افزایش تعداد پرونده‌های باز نزد مراجع قضایی روزبه‌روز در حال بیشتر شدن بود که سامانه عدل ایران به خوبی توانست بار بسیاری از مراجعات به قوه قضاییه را کاهش دهد. روی‌هم‌رفته اگر بخواهیم نگاهی به مهم‌ترین مزایای سامانه عدل ایران بیندازیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم: 
•    افزایش سرعت رسیدگی به پرونده‌ها و کاهش زمان اطاله دادرسی 
•    جلوگیری از بروز خطاهای سهوی نیروی انسانی 
•    کاهش هزینه‌های جاری برای قوه قضاییه و مراجعان 
•    صرفه‌جویی در نیاز به نیروی انسانی در دستگاه قضا 
•    امکان استفاده 24 ساعته از خدمات سامانه عدل ایران برای عموم مردم 

هریک از این موارد شاید امروز مسئله پیش‌پاافتاده‌ای به نظر برسد؛ اما به معنای واقعی کلمه بار سنگینی را از روی دوش دستگاه قضا برداشته است. از طرفی میزان رضایت مردم از قوه قضاییه نیز بعد از راه‌اندازی این سامانه به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است و این دقیقاً همان اعتباری است که این قوه برای پیشبرد فعالیت‌های خود به آن نیاز دارد. 
سامانه عدل ایران چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟
حال که با سامانه ثنا و خدمات آن آشنا شدیم، باید بررسی کنیم سامانه عدل ایران چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟ وقتی وارد این سایت می‌شوید، بخش‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد که در این قسمت به‌طور جداگانه به معرفی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

1. اطلاع‌رسانی
یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در سامانه عدل ایران در نظر گرفته شده است، بخش اطلاع‌رسانی است. در این قسمت امکانات مختلفی پیش روی شما قرار دارد که عبارتند از:‌
•    اطلاع‌رسانی برای اشخاص حقیقی: افراد حقیقی با استفاده از این بخش می‌توانند از جریان رسیدگی به پرونده خود در دستگاه قضایی اطلاع حاصل کنند. 
•    اطلاع‌رسانی برای وکلا: این بخش نیز مشابه بخش قبل است. با این تفاوت که صرفا وکلا امکان دسترسی به آن را دارند. 
•    اطلاع‌رسانی با رمز پرونده: هر پرونده قضایی با یک رمز از سایرین مجزا می‌شود. برای اطلاع از جریان رسیدگی به یک پرونده می‌توانید با در دست داشتن رمز آن نیز اقدام کنید. 
•    جستجوی لیست دفاتر خدمات: اگر به دنبال پیداکردن نشانی دفاتر قضایی در نزدیک محل سکونت خود هستید، می‌توانید از طریق این بخش از سامانه نشانی دفتر مورد نظر خود را پیدا کنید. 
•    جستجوی واحدهای قضایی: برای پیدا کردن نشانی شعبه‌های قضایی در شهرهای مختلف نیز می‌توانید از این قسمت استفاده کنید. 
•    ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه: به کمک این بخش می‌توانید درخواست گواهی عدم سوء پیشینه خود را به‌صورت الکترونیکی ثبت کنید و بدون نیاز به مراجعه به دفاتر پلیس به علاوه 10، گواهی خود را به‌صورت اینترنتی دریافت نمایید. 
•    سامانه نوبت‌دهی قضایی و دفاتر خدمات قضایی: امکان دریافت نوبت مراجعه به شعب دادگاه یا دفاتر قضایی به‌صورت اینترنتی از طریق سامانه عدل ایران نیز فراهم شده است. 
•    دانلود اپلیکیشن عدالت همراه: در این قسمت می‌توانید اپلیکیشن موبایل سامانه عدل ایران را دانلود کنید و روی موبایل خود نصب نمایید تا از تمام خدمات با استفاده از این اپلیکیشن نیز بهره‌مند شوید. 

2. دسترسی سریع
در بخش دسترسی سریع در سامانه عدل ایران نیز چهار گزینه در اختیار شما قرار دارد که به شرح زیر هستند:
•    ارائه و پیگیری درخواست عفو: قانون برای مجرمان و همچنین برخی از بستگان درجه یک آن‌ها این امکان را فراهم کرده است که درخواست عفو خود را با ذکر مستندات در اختیار مراجع قانونی قرار دهند. در گذشته این کار به‌صورت حضوری در شعب قضایی امکان‌پذیر بود. اما در حال حاضر باید از طریق سامانه عدل ایران درخواست عفو و پیگیری رسیدگی به آن صورت بگیرد. 
•    محاسبه هزینه دادرسی: در این بخش می‌توانید مشاهده کنید که با توجه به نوع طرح دعوای کیفری باید چه میزان هزینه دادرسی پرداخت نمایید. 
•    محاسبه هزینه تعریف خدمات: دفاتر قضایی در ازای ارائه خدمات به مردم هزینه دریافت می‌کنند. در این بخش ریز تعرفه هر یک از خدمات به صورت جداگانه درج شده است. 
•    پرداخت اینترنتی: با استفاده از این بخش امکان پرداخت اینترنتی هزینه دادرسی فراهم شده است. 

3. خدمات ویژه
در بخش خدمات ویژه تعدادی از سامانه‌های زیرمجموعه سامانه عدل ایران در اختیار شما قرار دارد که عبارتند از:‌
•    سامانه احراز هویت برخط قوه قضاییه: همان‌طور که اشاره کردیم برای ایجاد حساب کاربری در سامانه ثنا نیاز به احراز هویت دارید که می‌توانید از طریق این بخش کار احراز هویت را به‌صورت الکترونیکی انجام دهید. 
•    سامانه ثبت‌نام الکترونیک قضایی: به کمک این گزینه نیز می‌توانید وارد صفحه ثبت‌نام سامانه ثنا شوید. 
•    سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی: برای مشاهده ابلاغیه‌های قضایی در سامانه ثنا نیز باید بعد از ثبت نام و احراز هویت با در دست داشتن نام کاربری و رمز عبور شخصی وارد سامانه ثنا شوید. در این سامانه ضمن اینکه امکان مشاهده روند رسیدگی به پرونده قضایی وجود دارد، امکان ثبت و پیگیری شکواییه و ارائه اظهارنامه نیز وجود دارد. 
•    سامانه خدمات ویژه مقاوم قضایی، وکلا و کارشناسان، دفاتر خدمات قضایی و اشخاص حقوقی نیز به ترتیب برای ارائه خدمات قضایی به مقام قضایی، وکلا، دفاتر خدمات قضایی و اشخاص حقوقی تشکیل شده است. 

4. استعلام قضایی
در سامانه عدل ایران، چهار امکان دیگر برای مردم و کارشناسان در نظر گرفته شده است که عبارتند از:
•    استعلام وضعیت کارشناس:‌ در این بخش امکان پیگیری آخرین وضعیت اشتغال کارشناسان فراهم شده است. 
•    استعلام وضعیت وکیل: در این بخش امکان پیگیری آخرین وضعیت اشتغال وکلا وجود دارد. 
•    استعلام مدرک قضایی: در این بخش در حال حاضر امکان استعلام گواهی عدم سوء پیشینه وجود دارد. 
•    استعلام سابقه طرح دعوای مرتبط با چک: در این بخش دعاوی مرتبط با چک استعلام می‌شود و در صورتی که طرح دعوایی ظرف سه سال گذشته نشده باشد، درخواست رفع سوء اثر از چک صادر می‌شود. 

کلام پایانی
در این مقاله بررسی کردیم که سامانه عدل ایران چه خدماتی را ارائه می‌دهد. همان‌طور که مشاهده کردید، خدمات بسیار خوبی در این سامانه در اختیار عموم مردم قرار گرفته است که رسیدگی به امور قضایی را به‌شدت تسهیل کرده است.  فرایند احراز هویت دیجیتال اولین بار در کشور توسط سرویس احراز هویت یوآیدی رونمایی شد. فرایند احراز هویت سامانه سجام و همچنین فرایند احراز هویت سامانه ثنا در یوآیدی با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی و با خطای کمتر از ۰.۰۱ و به صورت بلادرنگ انجام می پذیرد. همچنین با استفاده از محصول جدید یوآیدی برای احراز هویت کاربران صرافی رمز ارز، مشکلات کاربران و صرافی های رمز ارز برای احراز هویت حل شده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها