کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آشنایی با درمان خار پاشنه به روش شاک ویو تراپی

17 مهر 1400 ساعت 10:13

گروه سلامت: آیا تا به حال شده است که خودتان یا اطرافیانتان متوجه دردهای کوچک یا بزرگ و التهابات خاصی در ناحیه پاشنه پا شوید بدون اینکه ضربه ای به آن قسمت وارد شده باشد یا جراحت خاصی صورت گرفته باشد.


عمدتا این حالت را خار پاشنه می‎گویند که در ابتدای شکل گیری می‎تواند به راحتی با روش‎های فیزیوتراپی درمان پذیر باشد. این عارضه یک مشکل طبیعی است که تقریبا 30 درصد افراد آن را تجربه خواهند کرد. و این مشکل از عمره مشکلات ابتلا به پا درد است.
خار پاشنه یک اختلال است که در نتیجه رسوب کلسیم در پا رخ می‎دهد و به ایجاد یک ضایعه استخوانی در پا می‎انجامد. این عارضه با ناراحتی‎هایی از جمله درد در ناحیه پاشنه پا نیز همراه است. در صورت که درمان خار پاشنه را به تعویق بیاندازید و اقدامی در ارتباط با از بین بردن آن انجام ندهید این عارضه می‎تواند اختلالات جدی تری را در پاشنه ایجاد کند.
البته این ناراحتی‎ها به معنی رخ دادن بیماری دیگری به همراه خار پاشنه نیست بلکه باعث بروز التهابات و ناراحتی‎هایی می‎شود که دردهای شدیدتری را با خود به همراه دارند. بنابراین لازم است به سرعت برای درمان آن اقدام کرد.

خار پاشنه شاک ویو تراپی چیست
یکی دیگر از عوامل ناراحت کننده‎ای که در صورت به تعویق انداختن درمان خار پاشنه شاک ویو تراپی رخ می‎دهد این است که بدن به صورت یک ایمنی سعی میکند این بافت نرم تشکیل شده را با استخوان ترمیم کند و این یک مشکل جدی است که به جراحی ختم می‎شود و ممکن است مدتها انسان را از انجام فعالیت بازدارد تا روند بهبود خود را تکمیل کند.
با پیشرفت علم خار پاشنه به عنوان عارضه‎ای شناخته شد که در نتیجه قرار گرفتن رسوبات کلسیم در ناحیه پاشنه حاصل می‎شود که این رسوبات ممکن است بافت سختی را به وجود بیاورند اما به طور کلی مشکل پیش آمده در ابتدای روند پیشرفت مربوط به تاندون‎های کف پا است. این عارضه در حرکت طبیعی مانند راه رفتن یا حتی نشستن بیمار اختلال ایجاد می‎کند و پس از مدتی می‎تواند از عوامل مهمی برای ایجاد کمر درد یا زانو درد باشد.
پزشک شما برای اطمینان در روند تشخیص خود ممکن است در کنار معاینه فیزیکی از ام آر آی نیز استفاده کند تا بتواند درجه پیشرفت بیماری را مشخص کند اما به طور کلی در صورت مراجعه سریع این عارضه به راحتی رفع و رجوع می‎شود.

علائم ابتلا به خار پاشنه
این بیماری معمولا با دردی همراه است که از درجه ضعیف آغاز می‎شود و می‎تواند به خیلی قوی برسد به طوری که راه رفتن  فرد را به طور کامل مختل کند. لنگیدن به تدریج و بروز مشکلات کمری از پیامدهای دیگر این بیماری است اما به طور کلی علائم زیر از مهمترین علائم بروز این عارضه هستند که لازم است با آنها آشنا شوید تا در صورت بروز به سرعت به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و نسبت به درمان خود اقدام کنید.
•    درد در ناحیه کف پا
•    تشدید درد در هنگام راه رفتن و قدم برداشتن به خصوص در ابتدای هر قدم و حرکت
•    ایجاد درد و سفتی در پاشنه پا
•    احساس سوزش و التهاب
•    احساس خشکی و یه سختی بالا رفتن از پله‌ها

عوامل ابتلا به خار پاشنه
•    استرس شدید و تضعیف ایمنی
•    آسیب به بافت پاشنه پا
•    چرخش بیش از حد پاه به سمت داخل در هنگام راه رفتن
•    قدم برداشتن با کفش نامناسب در سطوح ناهموار
•    پوشیدن کفش‎های نامناسب ب آناتومی بدن
•    سفتی عضلات سق پا یا تاندون آشیل
•    دویدن و راه رفتن به مدتی طولانی
•    ایستادن به مدت طولانی
•    اضافه وزن
•    قوس بیش از حد در کف پا
•    صافی کف پا
•    کشیدگی ماهیچه پشت ساق
•    کشیدگی تاندون 

درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی و شاک ویو در تهران
روند درمان خار پاشنه ابتدا با استراحت دادن به پاها آغاز میشود. هم چنین استفاده از کفی‎های موجود طبی برای راه رفتن می‎تواند بسیار مناسب باشد. قرار دادن کمپرس سرد در محل درد نیز از التهاب پاشنه پا می‎کاهد.
ممکن است در صورت ناتوانی در تحمل درد پزشک در ابتدای درمان مصرف داروهای مسکن و یا تزریق داروهای استروئیدی را برای بیمار تجویز کند. اما در حالت کلی درمان فیزیوتراپی برای درمان دائم این عارضه بسیار کارامدتر است.
یک متخصص فیزیوتراپی در غرب تهران برای درمان خار پاشنه از متدهای مختلفی استفاده می‎کند تا کارآمدترین آنها را بیابد. برای مثال این متدها ابتدا از درمانهای دستی آغاز شده و در ادامه با ماساژ درمانی، شاک ویو تراپی، اولتراسوند و سوزن خشک ادامه می‎یابد.
به طور کلی فیزیوتراپی خار پاشنه باعث افزایش گردش خون و کاهش التهاب و درد شده و ترمیم بافت آسیب دیده را به راحتی میسر می‎کند. در درمان این عارضه از مدالیته‎های دیگری مانند کاردرمانی و لیزر پرتوان نیز استفاده می‎شود که از پر اهمیتترین آنها استفاده از شاک ویو در درمان خار پاشنه است.

درمان قطعی خار پاشنه می تواند از طریق امواج صوتی همراه یونتوفورزیس اسید استیک و همچنین امواج شاک ویو در مراحل پیشرفته تر انجام گیرد که در کلینیک فیزیوتراپی در تهران به ساده‎ترین و سهل ابوصولترین حالت ممکن وجود دارد.
شاک ویو تراپی به این صورت انجام می‎گیرد که امواج با فشار بسیار بالایی با یك وسیله مخصوص به سمت پاشنه پا هدایت می‌شوند. این امواج قرار است بافت را تحریک می‎کنند و گردش خون و متابولیسم سلولی را به جریان میاندازند. در این روش التهاب سریع‌تر بهبود یافته و درد نیز کاهش می‌یابد. ابتدا پزشک ناحیه دردناک پا را علامت گذاری می‌کند. سپس دستگاه شاک ویو را در ان نقطه قرار می‌دهد. در این روش معمولا به سه تا پنج جلسه درمان فرد نیاز است که در هر یک حدود 5 تا 15 دقیقه امواج شوک به پای بیمار ساتع می‌شود.
 


کد مطلب: 298507

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/298507/آشنایی-درمان-خار-پاشنه-روش-شاک-ویو-تراپی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir