کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آذربایجان به زودی بهای سنگینی می‌پردازد

17 مهر 1400 ساعت 10:35


گروه سیاسی: نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران در مجلس با بیان اینکه شاهد قدرنشناسی مقامات آذربایجان در قبال رفتارهای دوستانه ایران هستیم، گفت: آذربایجان به زودی بهای سنگین اقداماتش در مورد ایران را خواهد پرداخت.
 آرا شاوردیان  با اشاره به اتفاقات اخیر صورت گرفته در خاک آذربایجان و در نزدیکی مرزهای ایران، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره بر این بوده تا روابط دوستانه و با درک منافع دو طرف را با همسایگانش داشته باشد.  وی افزود: ما در ۳۰ سال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شاهد روابط دوستانه و حسنه ایران با آذربایجان بوده‌ایم و امروز متأسفانه می‌بینیم که مقامات جمهوری آذربایجان نسبت به این رفتار دوستانه ایران ناسپاس هستند. در جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ و در توافقی که بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان انجام شد مرزهای دو کشور کمی تغییر کرد و آذربایجان پیشروی اندکی در خاک آذربایجان داشت.همین پیشروی آذربایجان در خاک ارمنستان باعث شد تا چند کیلومتر از جاده ترانزیتی که ایران را از طریق ارمنستان به گرجستان و نهایتا به اروپا متصل می‌کرد در خاک آذربایجان بیفتد.
شاوردیان خاطرنشان کرد: پیش از این اتفاق بار و مسافر در این مسیر با امنیت کامل جابه‌جا می‌شد و هیچ مشکلی برای کسی پیش نمی‌آمد ا ما از زمانی که چند کیلومتر از این جاده در اختیار جمهوری آذربایجان قرار گرفته ما شاهد بروز مسائلی هستیم.  پیش از این تنها در لب مرز طبق توافقی که انجام می‌شد هزینه‌های گمرکی اخذ می‌شد و شاید هم هزینه‌ای هم دو کشور دریافت نمی‌کردند و در طول مسیر دیگر از رانندگان هزینه‌ای تحت گمرک اخذ نمی‌شد اما از زمانی که چند کیلومتر از این جاده ترانزیتی در اختیار آذربایجان قرار گرفته اوایل از هر تریلی ۱۳۰ دلار به خاطر عبور از همان چند کیلومتر تحت عنوان عوارض گمرکی اخذ می‌شد و شنیده‌ها حاکی از آن است که این عوارض ۱۳۰ دلاری به ۳۰۰ دلار در هفته اخیر افزایش یافته است.
نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران در مجلس اظهار داشت: از این گذشته جمهوری آذربایجان محدودیت‌های دیگری را هم برای تردد تریلرها و خودروها ایجاد کرده و تنها در روز خودروها امکان تردد دارند و در ساعت شب ممنوعیت تردد از این مسیر اعلام می‌شود و مضاف بر اینکه دو نفر از رانندگان نیز توسط مأموران آذربایجان بازداشت شدند. مقامات جمهوری آذربایجان باید بدانند باز کردن پای صهیونیست‌ها به این منطقه برای آنها بی‌هزینه نخواهد بود و آنها به زودی هزینه سنگین این اقدام خود را پرداخت خواهند کرد.
وی افزود: حتی اگر کشورهای قفقاز جنوبی هم بخواهند نقشه منطقه تغییر کند ما اجازه این کار را به کسی نخواهیم داد و اجازه نمی‌دهیم که تغییری در نقشه این منطقه اتفاق بیفتد و تعداد همسایگان هم‌مرزمان کم شود.


 


کد مطلب: 298514

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/298514/آذربایجان-زودی-بهای-سنگینی-می-پردازد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir