به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۷ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۲۹۸۵۳۰

طرح لیبی برای اخراج مزدوران خارجی

طرح لیبی برای اخراج  مزدوران خارجی
گروه بین الملل: كمیته نظامی مشترک لیبی در پایان نشست خود در ژنو با انتشار بیانیه‌ای از تدوین یک طرح عملیاتی برای اخراج تدریجی، همزمان و بی وقفه مزدوران و شبه‌نظامیان خارجی از لیبی خبر داد.
در بیانیه پایانی کمیته نظامی مشترک لیبی (۵+۵) ضمن اشاره به تصویب طرح عملیاتی برای اخراج تدریجی مزدوران و شبه‌نظامیان خارجی، آمده است: آمادگی نظارت محلی و بین‌المللی بر توافقنامه آتش‌بس، پیش از آغاز اجرای طرح اخراج مزدوران و شبه‌نظامیان خارجی ضروری است.
همچنین این کمیته در بیانیه خود اعلام کرد که با طرف‌های مربوطه محلی و بین‌المللی برای حمایت از اجرای این طرح و رعایت حاکمیت ملی لیبی رایزنی خواهد کرد.
یان کوبیس، فرستاده سازمان ملل به لیبی در سخنرانی خود در افتتاحیه نشست‌های کمیته ۵+۵ در ژنو، ابراز امیدواری کرده بود که این نشست به نتیجه مثبتی می‌رسد.
کوبیس گفته بود: توافق درباره یک طرح کار به مردم لیبی این امید را می‌دهد که کارها می‌توانند به پیش بروند و حتی شرایط به سمت انتخابات پیش برود.
او پس از امضای این طرح، ضمن استقبال، آن را یکی دیگر از دستاوردهای کمیته ۵+۵ خواند و گفت: افتخار می‌کنم که شاهد این لحظه تاریخی در این مقطع حساس از مسیر لیبی به سوی صلح و دموکراسی هستم، توافقی که امضا شد، پاسخ به خواسته اکثریت قاطع مردم لیبی بود و حرکت مثبتی را ایجاد می‌کند که باید بر اساس آن به سمت مرحله‌ای پیش رفت که در آن ثبات و دموکراسی حاکم بوده و شامل برگزاری انتخاباتی آزاد، شفاف، ملی و معتبر باشد.
کمیته یاد شده در کنار تصویب طرح یاد شده، خروج تدریجی، همزمان و با ثبات تمامی مزدوران و شبه‌نظامیان خارجی و نیروهای بیگانه از لیبی را خواستار شد، هدف از این سازوکار رایزنی با شرکای بین‌المللی مربوطه از جمله کشورهای همسایه لیبی و تلاش برای جلب حمایت و همکاری آنها است.
سازمان ملل روحیه ملی‌گرا و تعهد اعضای کمیته نظامی مشترک لیبی را ستود و آنها را تشویق کرد از این فرصت برای اجرای کامل توافقنامه آتش‌بس از طریق این طرح و با استقرار ناظران سازمان ملل که قرار است به زودی انجام شود، استفاده کنند.
همچنین این سازمان از کشورهای عضو خواست از کمیته یاد شده و مقامات لیبی در اجرای طرح حمایت کرده و برای پشتیبانی از اقدامات لیبی در این زمینه و نیز اتحاد نهاد نظامی آن و آغاز عملیات خلع سلاح و اصلاح بخش امنیتی لیبی در آمادگی کامل باشند.
کمیته ۵+۵ لیبی در پایان نشست‌های سه روزه خود در کاخ سازمان ملل در ژنو یک طرح جامع عملیاتی را تصویب کرد که به منزله سنگ بنای عملیات خروج تدریجی، همزمان و با ثبات مزدوران و شبه‌نظامیان خارجی و نیروهای بیگانه از خاک لیبی است، این طرح همسو با توافقنامه آتش‌بس امضا شده در ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ و دو قطعنامه ۲۵۷۰ و ۲۵۷۱ شورای امنیت در سال ۲۰۲۱ درباره لیبی و نتایج کنفرانس برلین تنظیم شد.
طبق بیانیه کمیته نظامی مشترک لیبی، این طرح سندی تدوین شده و در کنترل یک کمیته ملی بوده و عامل اصلی حمایت از مردم لیبی در بازپس‌گیری حاکمیت و تمامیت ارضی کشورشان و حفاظت از صلح، ثبات و امنیت در این کشور محسوب می‌شود.
برچسب ها: لیبی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها