کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افزایش قیمت صادرات گاز روسیه به اروپا و ترکیه

17 مهر 1400 ساعت 11:45


گروه اقتصادی: شرکت گازپروم روسیه دستورالعمل قیمت ۲۰۲۱ برای صادرات گاز طبیعی را افزایش داد.

به گزارش ایسنا، این غول گاز روسی که بزرگترین تامین کننده گاز اروپاست، تاکید کرد تقویت ذخایر داخلی گاز، اولویت اصلی این شرکت است. تنها پس از این که تاسیسات ذخیره سازی گاز روسیه تا پایان اکتبر پر شد، در آن زمان گازپروم به بررسی افزایش صادرات به اروپا می پردازد.

ایلدار داولتشین، مدیر تحقیقات روسی شرکت "وود اند کو" در یادداشتی اعلام کرد گازپروم راهنمای قیمت گاز به اروپا و ترکیه را به محدوده ۲۹۵ تا ۳۳۰ دلار به ازای هر هزار متر مکعب افزایش داده است. میچ جنینگ، تحلیلگر ارشد شرکت "سووا کپیتال" در مسکو هم به همین محدوده قیمت اشاره کرد. دورنمای تغییریافته میانگین قیمتهای گازپروم در منطقه خبر خوبی برای سرمایه گذاران این شرکت است زیرا از در پیش بودن سود نقدی بالاتر خبر می دهد.

هر دو شرکت "وود اند کو" و "سووا کپیتال" اعلام کردند شرکت گازپروم همچنان برآورد محافظه کارانه ای را برای تامین گاز برای اروپا و ترکیه برای کل سال حفظ کرده و میزان عرضه را ۱۸۳ میلیارد متر مکعب پیش بینی می کند.
بحران انرژی به دلیل کمبود عرضه که ناشی از بهبود سریع تقاضا بوده، اروپا را فرا گرفته است و با افزایش هزینه های کسب و کار و صورت حسابهای خانوار و بالا بردن فشارهای تورمی، روند احیای اقتصادی این منطقه را به مخاطره انداخته است. در نتیجه احتیاط گازپروم درباره حجم تامین گاز این منطقه ممکن است بعضی از تریدرها و سیاست گذاران را که امیدوار بودند عرضه به شکل فوری افزایش پیدا کند، مایوس کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه اعلام کرده بود صادرات این کشور به اروپا در سال ۲۰۲۱ می تواند به رکورد بالایی صعود کند اما به حجم دقیق صادرات یا زمان آغاز افزایش صادرات اشاره ای نکرد.ارائه دورنمای عرضه محتاطانه از سوی گازپروم غیرمعمول نیست زیرا فروش این شرکت تا حد زیادی به وضعیت آب و هوا در روسیه و خارج از این کشور بستگی دارد. با این حال این شرکت در روزهای اخیر تاکید کرده که به تمامی تعهدات قراردادی خود عمل می کند و قصد دارد هر زمان که امکان پذیر باشد، صادراتش را افزایش دهد.

این تحلیلگران اظهار کردند که گازپروم قراردادهای بلندمدت تر و قیمتهای آتی را ابزاری می داند که کمک خواهد کرد اروپا تاثیر نوسانات شدید را خنثی کند.بر اساس گزارش بلومبرگ، جهش قیمتهای گاز در اروپا از سود نقدی بسیار بالا برای گازپروم خبر می دهد. شرکت بی سی اس اوایل امسال پیش بینی کرده بود پرداخت سود نقدی گازپروم به سهامداران در سال ۲۰۲۱ ممکن است از ۴۰ روبل (۵۶ سنت) به ازای هر سهم فراتر برود که بیش از دو برابر رکورد قبلی سود نقدی در سال ۲۰۱۸ است.

در خبر دیگری که از سوی رویترز منتشر شد، گازپروم اعلام کرد با وجود آتش سوزی که فعالیتهای تاسیسات آمور در خاور دور روسیه را متوقف کرد،  صادرات گاز به چین از طریق خط لوله ادامه پیدا خواهد کرد.این کارخانه که در ژوئن برای کمک به صادرات گاز به چین از طریق خط لوله "قدرت سیبری" راه اندازی شد، نقش مهمی در صادرات گاز روسیه به چین ایفا می کند و برای پالایش ۴۲ میلیارد متر مکعب گاز در سال طراحی شده است.

گازپروم در بیانیه ای اعلام کرد صادرات گاز به چین از طریق خط لوله "قدرت سیبری" مطابق با برنامه روزانه ادامه پیدا کرده است.یک آتش سوزی دیگر در تاسیسات گازپروم در شمال روسیه در اوت باعث کاهش تولید میعانات گازی و کاهش صادرات گاز به اروپا شده بود.


کد مطلب: 298545

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/298545/افزایش-قیمت-صادرات-گاز-روسیه-اروپا-ترکیه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir