به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۷ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۲۹۸۵۵۵

شاخص های مهم بورسی در جهان صعود کردند

شاخص های مهم بورسی در جهان صعود کردند
گروه اقتصادی: شاخص های مهم بورسی جهان صعود بسیار خوبی را تجربه کردند. به گزارش ایسنا، در اولین هفته ماه اکتبر شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در آمریکا با کاهش ۳۸ هزار نفری به ۳۲۶ هزار نفر رسیده که کمی فعالان بازار را نسبت به بهتر شدن وضعیت، حداقل در بازار کار امیدوار کرده است.
 
این کاهش در حالی ثبت شد که انتظار می رفت این رقم، ۳۴۸ هزار نفر اعلام شود. به طور متوسط شمار متقاضیان هفتگی دریافت مزایای بیکاری در آمریکا حدود ۲۰۰ هزار نفر بود که پس از شیوع کرونا این رقم به سرعت رو به افزایش رفت.صندوق بین المللی پول اعلام کرد: اقتصاد جهانی با سرعت بسیار بیشتری از سال قبل در حال حرکت رو به جلو است و این روند به ویژه در کشورهای در حال توسعه نمود بیشتری دارد.

با این حال، به گفته این نهاد در نتیجه اختلال در زنجیره تامین، افزایش حجم نقدینگی و افزایش قیمت کالاهای اساسی در جهان، نرخ تورم به یک مشکل تازه تبدیل شده است و انتظار نمی رود زودتر از سال آینده این مشکل مخصوصا در کشورهای پیشرفته جهان به نحو مطلوبی کمتر شود. 

در هشداری آشکار، شاخص خوش بینی به اقتصاد این کشور تا پایان ماه سپتامبر به ۴۶.۸ واحد رسیده که این رقم ۱.۷ درصد کمتر از رقم ثبت شده در ماه قبل است. با توجه به این روند انتظار می رود ورود جریان سرمایه های جدید به بخش های مختلف اقتصادی آمریکا کندتر شده و دولت مجبور شود به طور مستقیم نقدینگی بیشتری به بازارها تزریق کند. کار بررسی لایحه پیشنهادی دولت برای تخصیص یک تریلیون دلار اعتبار در مجلس سنا به زودی آغاز می شود.جو بایدن با انتقاد از جمهوری خواهان در تصویب نشدن لایحه جدید مالی دولت، آن ها را به کارشکنی متهم کرده است.

میزان بدهی‌های دولت این کشور تا پایان ماه سپتامبر به ۲۸ تریلیون و ۸۳۴  میلیارد و ۲۱۲ میلیون دلار و کسری بودجه دولت آمریکا تا پایان ماه سپتامبر به سه تریلیون و یک میلیارد و ۵۸۱ میلیون دلار رسیده است. مراقبت های درمانی و تامین اجتماعی بزرگ ترین اقلام بودجه ای آمریکا هستند. در صورت موافقت نکردن جمهوری خواهان با افزایش سقف بدهی، دولت تعطیل خواهد شد.

افزایش سرسام آور قیمت نفت و گاز علاوه بر اینکه روی نرخ تورم کشورهای غربی تاثیر بزرگی گذاشته است، حالا به دلیل اختلال در فعالیت های تجاری و اقتصادی به یک نگرانی بزرگ در بین معامله گران بورسی تبدیل شده است. اوضاع در انگلیس از همه نقاط دیگر پیچیده تر شده اما بنزین نه تنها در این کشور که در آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر از جمله فرانسه و آلمان، به پیشران بالا رفتن نرخ تورم منجر شده و این وضعیت احتمالا ادامه خواهد داشت. 

تا پایان ماه آگوست نرخ بیکاری در منطقه یورو با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۷.۵ درصد رسید. بیکاری در سطح اتحادیه اروپا با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۶.۸ درصد رسید. این نرخ بیکاری کمترین نرخ بیکاری ثبت شده اروپا در هفت ماه اخیر بوده است.تخمین زده می‌شود تا پایان این ماه ۱۴ میلیون و ۴۶۹ هزار مرد و زن در سطح اتحادیه اروپا بیکار باشند که از این تعداد، ۱۲ میلیون و ۱۶۲ هزار نفر ساکن کشورهای عضو منطقه یورو بوده‌اند. 

پیشرفت ها در مقابله با کرونا و واکسیناسیون جمعیت هدف در بیشتر کشورها به طور رضایت بخشی بالا بوده است.مدیرعامل شرکت مدرنا - سازنده واکسن کرونا - پیش بینی کرده است از سال آینده زندگی به سطح عادی برگردد. اینکه اقتصاد جهانی چه زمانی به طور کامل از رکود کرونایی خارج شود، هنوز مشخص نیست اما معامله گران چشم انداز بسیار روشن تری را در مقایسه با ابتدای سال برای اقتصاد جهانی متصور هستند و انتظار دارند صورت سود و زیان شرکت های بزرگ جهش های بزرگی در فصل های پیش رو داشته باشد. 

سخنان رئیس بانک مرکزی آمریکا نشان می دهد که این نهاد در حال آماده کردن شرایط برای پایان دادن به سیاست های حمایتی خود است.پاول در تازه ترین سخنرانی خود با بیان اینکه به تدریج از شدت و حجم برنامه خرید ۱۲۰ میلیارد دلار اوراق قرضه در هفته توسط این نهاد کاسته خواهد شد، از پایان سیاست های حمایتی فعلی در اواسط سال آینده میلادی خبر داد.

پاول در عین حال این نکته را افزود که زمان قطعی این کار هنوز مشخص نشده است.تاکنون بیش از ۲۳۷ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۷۸ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و ۸۴۶ هزار و ۶۳۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۷۲۸ هزار و ۹۱۵ نفر، برزیل با ۵۹۹ هزار و ۸۱۰ نفر، هند با ۴۵۰ هزار و ۱۵۲ نفر، مکزیک با ۲۸۰ هزار و ۶۰۷ نفر و روسیه با ۲۱۳ هزار و ۵۴۹ نفر بوده است.

یوکیو ایشیزوکی - کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه دایوا سکیوریتیز - گفت: نرخ تورم در بیشتر کشورهای جهان کماکان مایه نگرانی است، چراکه کار بانک های مرکزی را برای اجرای دلخواه سیاست های جدید پس از دوره کرونا دشوار می کند. در آمریکا شاهد آن بوده‌ایم که تورم برای مدت طولانی بالای چهار درصد باقی مانده است و این در صورت تداوم می تواند منجر به ایجاد چسبندگی قیمت اقلام ضروری شود که به نوبه خود منجر به دشوارتر شدن کاهش نرخ تورم می شود.  

- بورس آمریکا
در وال استریت همه شاخص ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند.شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۹۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۷۵۴.۹۴ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۸۳ درصد صعود تا سطح ۴۳۹۹.۶۶ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۰۵ درصد افزایش در سطح ۱۴ هزار و ۶۵۴.۰۲ واحدی بسته شد.

- بورس‌های اروپایی
در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۱۷ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۷۰۷۸.۰۴ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۱.۸۵ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۲۵۰.۵۶ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۱.۶۵ درصدی در سطح ۶۶۰۰.۱۹ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۲.۱۴ درصد بالا رفت و به ۸۹۶۲.۸۰ واحد رسید.

- بورس‌های آسیایی
در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۱.۵۳ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۱۰۲.۹۰ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۳.۰۷ درصد بالا رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۷۰۱.۷۳ واحد بسته شد.در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" صعود ۰.۶۷ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۶۶.۳۸ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۱۵ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۲۶۷.۲۰ واحدی به کار خود خاتمه داد.در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

- نفت
در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۵۶ درصد افزایش به ۷۸.۷۵ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۰.۴۸ درصدی به ازای ۸۲.۳۰ دلار در هر بشکه مبادله شد.

- طلا و نقره
همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با کاهش ۰.۱۶ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۵۴.۵۲ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افت ۰.۴۵ درصدی به ازای ۲۲.۵۶ دلار مبادله شد.
برچسب ها: بورس جهانی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها