کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فناوری چگونه بر حوزه پزشکی تاثیر گذاشته است؟

17 مهر 1400 ساعت 14:09


گروه علمی:در این مطلب به تاثیراتی که فناوری طی سال‌های گذشته بر حوزه پزشکی داشته، پرداخته شده است.صنعت بهداشت و پزشکی امروز مانند ده سال پیش نیست.دلیل پیشرفت پزشکی که به دلیل پیشرفت فناوری بوده است. اگر این فناوری نبود، پزشکی نمی‌توانست مانند امروز به اکتشافات برسد. هر روز ما چیز‌هایی در مورد پیشرفت‌های فناوری و نوآوری‌های جدید می‌شنویم. این پیشرفت‌های تکنولوژیکی جهان را فرا گرفته و آن را به سوی تغییرات بزرگ سوق می‌دهد.
 

تاثیر فناوری بر حوزه پزشکی قابل توجه است. با استفاده از فناوری، حوزه پزشکی می‌تواند در مورد درمان، جمع آوری داده‌ها، تحقیقات در مورد علائم و بیماری‌ها، تحقیقات درمانی، دستگاه‌های کمک به انسان (مانند دستگاه‌های شنوایی و وسایل گفتاری) اکتشاف کند. فناوری حوزه پزشکی را برای مردم بسیار در دسترس قرار داده است. با کمک فناوری، متخصصان پزشکی و بهداشتی می‌توانند از بیماران مراقبت بهتری داشته باشند و بیماری‌ها را به شیوه‌ای بهتر درمان کنند.این‌ها تنها جنبه‌های خوبی از تاثیر فناوری بر صنایع بهداشتی بودند. با این حال ما چیز‌های زیادی داریم که به شما بگوییم چقدر فناوری در واقع به حوزه پزشکی کمک کرده است:

برنامه‌های پزشکی
امروزه همه یک تلفن هوشمند دارند و بهترین چیز در مورد هر گوشی هوشمند، برنامه‌های کاربردی آن است. آنچه بهتر است برنامه‌های پزشکی هستند که می‌توانند در هر تلفن هوشمند با استفاده از فروشگاه‌های خاص بارگیری شوند. امروزه، ما می‌توانیم بدون عجله و اضطراب برای مراجعه به پزشک به دلیل هرگونه ناراحتی جزئی از طریق تلفن، بر سلامت خود نظارت داشته باشیم. می‌توانید میزان کالری دریافتی، مراحل روزانه، ضربان قلب خود را بررسی کرده یا از طریق برنامه خود با پزشک صحبت کنید. حتی می‌توانید علائم خود را بررسی کنید تا از بیماری‌تان مطلع شوید.

نظارت بر بدن از راه دور
برخی از بیماران نمی‌توانند برای مدت طولانی‌تری راه بروند و مراجعه منظم به بیمارستان برای آن‌ها گزینه بسیار دشواری است. به همین دلیل، علم پزشکی با کمک فناوری یک دستگاه نظارت از راه دور ایجاد کرده است. این دستگاه در مصرف انرژی، زمان و هزینه بسیار صرفه جویی می‌کند. با استفاده از این دستگاه، بیمار می‌تواند در مورد هر مشکلی که با آن روبه‌رو است، چه مشکل فشار خون بالا باشد یا سطح گلوکز پایین، با پزشک مربوطه صحبت کند.

تحقیقات پزشکی
فناوری نحوه کار علوم پزشکی را بسیار تغییر داده است. با توجه به اینکه در گذشته تحقیقات و آزمایش‌های پزشکی سال‌ها طول می‌کشید تا نهایی شود، اما در حال حاضر با استفاده از فناوری، این تحقیقات و آزمایش‌ها ظرف چند ماه یا حتی هفته انجام می‌شود. با کمک فناوری است که متخصصان پزشکی می‌توانند کار‌ها را تسریع بخشیده و شیوع خوبی در تاریخ پزشکی ایجاد کنند. این امر زمانی ثابت شد که شیوع ابولا در حال وقوع بود و متخصصان پزشکی در حداقل روز‌ها واکسنی برای آن تهیه کردند.

جمع آوری داده‌ها
جمع آوری داده‌ها یکی از مهمترین و ضروری‌ترین موارد در هر زمینه پزشکی است. کل صنعت بهداشت به داده‌ها متکی است، زیرا بدون داده هیچ درمانی برای هر نوع بیماری وجود ندارد. داده‌ها برای تجزیه و تحلیل هر وضعیت و بیماری و سپس یافتن راه درمان احتمالی مورد نیاز است. داده‌های بیماری لازم است، زیرا هر بیمار به داروی متفاوتی نیاز دارد، زیرا هر دارویی برای هر بیمار مناسب نیست.

چاپ سه بعدی
با چاپ سه بعدی، استخوان‌ها، اندام‌ها و اندام‌های مصنوعی قابل چاپ هستند که می‌توانند در صورت نیاز در بدن بیمار قرار گیرند. چاپگر‌های سه بعدی نیز انقلابی در پروتز ایجاد کرده‌اند. آن‌ها اجزای بدن را بسیار واقع گرایانه و بسیار ارزان کرده‌اند. این چاپگر‌های سه بعدی نه تنها برای چاپ قسمت‌های بدن هستند بلکه برای پزشکانی که می‌خواهند درک بهتری از بدن انسان داشته باشند نیز مفید هستند. جراحان و پزشکان قادرند قبل از عمل بر روی انسان‌های واقعی، روی بدن چاپ شده مصنوعی عمل و جراحی کنند.

فناوری هر روز زمینه پزشکی را بهتر می‌کند و با این کار کیفیت زندگی ما را نیز بهبود می‌بخشد. در این روز می‌توانیم بگوییم که پزشکان، پرستاران و سایر افراد پزشکی می‌توانند با بیماران بسیار بهتر از گذشته رفتار کنند. آن‌ها می‌توانند تاریخچه بیمار را در چند ثانیه به دست بیاورند و همچنین می‌توانند بیماری‌ها را در چند ثانیه به بیماران بگویند. فناوری، علوم پزشکی را بسیار دقیق و همچنین به راحتی در دسترس قرار داده، نتایج آزمایشگاه را بهینه کرده و روند را سریع و دقیق کرده است. در مجموع می‌توان با اطمینان کامل گفت که فناوری کیفیت سلامت را بهبود بخشیده است. با این حال با وجود همه فواید، فناوری معایب کمی نیز دارد که می‌تواند برای زندگی انسان مضر باشد.


کد مطلب: 298615

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/298615/فناوری-چگونه-حوزه-پزشکی-تاثیر-گذاشته

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir