کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تاثیر فشار خون در جوان ماندن مغز

17 مهر 1400 ساعت 14:15


گروه علمی:محققان دانشگاه ملی استرالیا(ANU) در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند گرچه فشار خون بالا سبب پیری مغزمان می‌شود اما جالب است بدانید فشار خون مطلوب نیز مغز ما را حداقل شش ماه جوان‌تر از سن واقعی‎مان نگه می‌دارد. سطح فشار خون نرمال کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه است اما از طرف دیگر سطح فشار خون مطلوب و سالم به عدد ۱۱۰/۷۰ میلی متر جیوه نزدیک‌تر است.
 

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد تعداد افراد بالای ۳۰ سال مبتلا به فشار خون بالا در سطح جهان دو برابر شده است. طی این مطالعه محققان به بررسی ارتباط میان فشارخون و سلامت مغز افراد پرداخته‌اند.دانشمندان استرالیایی پس از بررسی‌های بسیار دریافتند که شرکت کنندگان مبتلا به فشار خون بالا دارای مغز پیرتری هستند که این موضوع با کاهش سطح سلامت مغز آنها نیز مرتبط است. گفتنی است این امر همچنین خطر ابتلای آن افراد به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و زوال عقل را نیز افزایش می‌دهد.
 
در این مطالعه ۶۸۶ فرد سالم ۴۴ تا ۷۶ ساله شرکت کردند. محققان با بررسی اسکن مغزی شرکت کنندگان، سلامت مغز آنها را بررسی کردند و از روش یادگیری ماشینی نیز برای تخمین سن مغزی آنها استفاده کردند.پروفسور "والتر ابهایاراتنا"(Walter Abhayaratna) متخصص قلب و نویسنده این مطالعه گفت: اگر فشار خون مطلوب را حفظ کنیم، مغز ما حتی با وجود افزایش سن نیز جوان‌تر و سالم‌تر می‌ماند. داشتن شیوه زندگی صحیح و پیروی از یک رژیم غذایی مناسب به منظور جلوگیری از فشار خون بالا بسیار مهم است. نتایج آزمایشها نشان داد فردی با فشار خون مطلوب و سطح ۱۱۰/۷۰ میلی متر جیوه در مقایسه با فردی با فشار خون بالا و در سطح ۱۳۵/۸۵ میلی متر جیوه دارای سن مغزی پایین‌تر و مغز جوان‌تری است.

پروفسور ابهایاراتنا افزود: یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد لازم است همه افراد به خصوص جوانان به طور مرتب فشار خون خود را چک کنند. اگر سطح فشار خون شما بالا رفت، باید از این فرصت استفاده کرده و در مورد راه‌های کاهش فشار خون با پزشک خود مشورت کنید و تغییری در سبک زندگی خود مانند رژیم غذایی و فعالیت بدنی‌تان اعمال کنید.


کد مطلب: 298617

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/298617/تاثیر-فشار-خون-جوان-ماندن-مغز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir