به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۱۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۷ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب : ۲۹۸۶۱۸

با اضطراب کودکان در دوران کرونا چه کنیم؟

با اضطراب کودکان در دوران کرونا چه کنیم؟
گروه جامعه:یک روانشناس حوزه کودک و نوجوان گفت: فشار روانی که کرونا بر کودکان وارد کرده است بیش از بزرگسالان است چرا که کودکان دچار عدم انطباق هستند درحالی‌که بزرگسالان تغییرات زیادی را در زندگی تجربه کرده‌اند، والدین باید بدانند چگونه با کودکان مضطرب برخورد کنند، تغییر باعث به وجود آمدن اضطراب شده است هر چه تغییر کمتر باشد اضطراب کودکان نیز کاهش پیدا می‌کند.
 
مهسا ساداتی بالادهی با اشاره به مسائل کودکان در دوران کرونا، تصریح کرد: کرونا بیش از افراد بزرگسال، به کودکان ضربه زده است بنابراین نیاز است که در این ایام والدین توجه بیشتری به کودکان داشته باشند، در حال حاضر شرایط طوری نیست که بخواهیم به ابعاد دیگر توجه کنیم اگر در این شرایط والدین زمان کافی به کودکان خود اختصاص ندهند در آینده امکان جبران آن وجود ندارد.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که کودکان با آن روبه‌رو هستند اضطراب است، اضطراب زیربنای اختلالاتی مانند افسردگی و وسواس است که در سنین بالاتر خود را نشان می‌دهد و در صورت بی‌توجهی ممکن است امکان جبران این مسئله وجود نداشته باشد.این روانشناس کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: فشار روانی که کرونا بر کودکان وارد کرده است بیش از بزرگسالان است چرا که کودکان دچار عدم انطباق هستند درحالی‌که بزرگسالان تغییرات زیادی را در زندگی تجربه کرده‌اند، والدین باید بدانند چگونه با کودکان مضطرب برخورد کنند، تغییر باعث به وجود آمدن اضطراب شده است هر چه تغییر کمتر باشد اضطراب کودکان نیز کاهش پیدا می‌کند.
 
وی خاطرنشان کرد: کودکان خیلی کم در معرض تغییرات قرار گرفته‌اند و همیشه در خانواده، محیط امن و در کنار مادر و پدر بودند، تغییرات می‌تواند آسیب‌زننده باشد به همین دلیل است که می‌گوییم در سنین کودکی زیر ۶ سال بهتر است پرستار کودک، مهد و شرایط خانه تغییر نکند چون هر تغییر ممکن است از لحاظ روحی به کودک آسیب بزنند؛ کرونا به همین دلیل به کودکان آسیب زده است چون کودکان توانایی پذیرش تغییر را ندارند.

راهکارهایی که اضطراب کودک را کم می‌کند
ساداتی بیان کرد: قبل از کرونا کودک برای تفریح و سرگرمی به بیرون از خانه، مهدکودک و مهمانی می‌رفتند اما بعد از کرونا خبری از این موارد نیست همین امر باعث می‌شود که فشار روانی زیاد شود برای همین کودک آسیب می‌بیند با توجه به اینکه کودک توان پذیرش را ندارد این موارد می‌تواند تغییر بزرگی باشد، هر چه والدین تغییرات را برای بچه‌ها هموارتر و غیرملموس‌تر کنند می‌توانند اضطراب را در کودکان کم کنند.

وی تأکید کرد: در گام اول والدین باید سطح اضطراب خود را پایین بیاورند به‌طوری‌که کودکان اضطراب را در والدین نبینند، توصیه می‌شود تا حد امکان شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنند که کودکان شرایط قبل کرونا را تجربه کنند برای مثال اگر نمی‌توانند به رستوران بروند، خودشان غذا درست کنند و در مکانی خلوت مثل پارک غذا بخورند.
این روانشناس یادآور شد: والدین باید شرایط را به شرایط قبل از کرونا نزدیک کنند و زمینه برقراری ارتباط کودک با دوستان را از طریق فضای مجازی فراهم کنند، مثلاً می‌توانند در ساعاتی که خلوت‌تر است کودکان را به دوچرخه‌سواری ببرند و اجازه دهند کودکان آهسته آهسته زندگی قبلی را از سر بگیرند و سطح اضطراب کودکان پایین بیاید.

وی اظهار کرد: در برخی از خانواده‌ها یکی از اعضای خانواده به علت کرونا فوت شده است، لازم است به کودکان توضیح داد که بعد از واکسیناسیون مرگ‌ومیر کم شده است، ما واکسن زدیم و احتمال آسیب خیلی کم است و خیال بچه‌ها را راحت کنند و به آن‌ها دلگرمی دهند، بچه‌ها نیاز دارند زمان بیشتری را با خانواده بگذرانند.

ساداتی بیان کرد: هر کودک باید در هر دوره سنی یکسری کارها را انجام دهد تا به توانمندی برسد، کودک ۳۶ ماهه وقتی وارد ۳ سالگی می‌شود باید وارد محیط اجتماعی همسالان شود چراکه در این سن بازی کردن بزرگ‌ترها یا خانواده با کودک دیگر بار ارتباطی چندانی ندارد و نمی‌تواند از لحاظ ارتباطی کودک را ارتقا دهد.

این روانشناس بیان کرد: لازم است کودک از سه سالگی وارد جمع همسالان شود کرونا باعث می‌شود کودک در آن سنی که باید ارتباط نگیرد و ارتباط قطع شود؛ کودک در سن ۳۶ ماهگی باید به مهدکودک برود و کرونا این اجازه را نمی‌دهد! یکی از آسیب‌های کرونا این است که مانع می‌شود کودک به توانمندی برسد و با همسالان خود ارتباط بگیرد.

وی تصریح کرد: فشار روانی والدین نباید به کودکان منتقل شود، با توجه به شیوع کرونا اغلب کودکان دچار وسواس و اضطراب شدید شدند چرا که والدین در مورد مسئله رعایت پروتکل‌ها دچار وسواس بودند و این وسواس را به کودکان منتقل کردند، باید توجه کرد اضطراب و وسواس از جمله اختلالات فراگیری است که از والدین به کودکان سرایت می‌کند؛ مسئله اصلی این است که در بچه‌ها وسواس عملی به سرعت به وسواس فکری تبدیل می‌شود و انواع مختلف وسواس به کودکان آسیب می‌رساند.

این روانشناس کودک تصریح کرد: ما باید علل را شناسایی کنیم تا بتوانیم آسیب کرونا را حل کنیم، در شرایط کرونا مسئولیت والدین بیشتر شده است والدین باید فشار روانی خودشان را کنترل کنند و حتی اگر در مورد رعایت پروتکل‌ها حساسیت زیادی دارند این را نباید به کودکان منتقل کنند، رعایت پروتکل‌ها در حد آموزش خوب است اما اگر زیاده‌روی شود می‌تواند به کودک آسیب برساند.

وی یادآور شد: ارتباط در سه سالگی باید تکمیل شود، والدین وظیفه دارند که ارتباط با کودک را جدی بگیرند، همه کودکان در طول روز نیاز به بازی کردن دارند در دوران کرونا امکان بازی کردن با دوستان، رفتن به پارک و سایر بازی‌ها حذف شده است والدین باید بین بازی‌های هیجانی و تمرکزی تعادل ایجاد کنند، اغلب والدین در منزل بازی‌های تمرکزی و نشستنی انجام می‌دهند اما باید بازی‌هایی بکنند که هم‌سطح هیجان هم تعادل را بالا ببرد، توپ بازی، بپر بپر و بازی‌هایی که می‌تواند تخلیه هیجانی کند بسیار مفید است.

ساداتی خاطرنشان کرد: بازی‌هایی که در مهدکودک انجام می‌شد مثل خمیربازی و نقاشی کشیدن را باید در نظر بگیرند، همچنین برای بچه‌های بزرگتر نیز کارهایی که در مدرسه انجام می‌شود باید تکرار شود، باید زمینه را فراهم کنند تا از طریق شبکه‌های مجازی کودکان با دوستانشان ارتباط بگیرند و زمینه ارتباط با همسالان را فراهم کنند و والدین زمان بیشتری را به فیلم دیدن، صحبت و بازی کردن با کودکان اختصاص دهند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها