کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اگر کرونا گرفتیم چه کنیم؟

18 مهر 1400 ساعت 8:50

گروه سلامت: ویروس کرونا، مهمان ناخوانده‌ای است که حدود دو سال از حضورش در بین مردم جهان می‌گذرد. موج‌های کرونا همچنان ادامه دارند و این روزها اخبار منفی که درمورد آن می‌شنویم، ممکن است باعث ایجاد نگرانی و دلهره در ما شده باشند.
اما سوالی که این روزها ممکن است از ذهن هر شخصی عبور کند، این است که اگر کرونا گرفتیم باید چه کاری انجام بدهیم؟ احتمالا جواب‌های مختلفی را هم برای این سوال پیدا کردید که باعث سردرگمی بیشتر شما شده است.


در این مطلب قصد داریم که راهکار درست و اصولی در مواجهه با ویروس کرونا را به شما توضیح دهیم تا اگر کرونا گرفتید، به راحتی مقابله با آن را شروع کنید و سردرگم نباشید.

علائم خود را بررسی کنید
در اولین گام باید از وجود علائم ویروس کرونا در خود مطمئن شوید. اگر بدون اینکه علائم خاصی داشته باشید به بیمارستان یا مراکز بهداشتی مراجعه کنید، جدای اینکه از لحاظ مالی و زمانی باید هزینه کنید، احتمال گرفتن ویروس کرونا از اشخاص مبتلا در آن‌جا را هم خواهید داشت. پس ابتدا علائمی که دارید را به خوبی مطابقت دهید.
نوع دلتا که جدیدترین ویروس کرونای انتشار یافته است هم علائمی تقریبا مشابه انواع قبلی کرونا دارد. تب، سرفه، گلودرد، آبریزش بینی، بدن درد و گاها اسهال و استفراغ و بی‌اشتهایی از علائمی است که برای ویروس کرونا نام می‌برند.
در میان این علائم، گلودرد، سرفه‌های خشک و آبریزش و گرفتگی بینی مهم‌ترین علائم هستند و اگر آن‌ها را در خود می‌بینید، سریعا خود را قرنطینه کنید.

به مراکز درمانی مراجعه کنید
بعد از بررسی و اطمینان پیدا کردن از وجود علائم ویروس کرونا در خود، باید به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید تا مورد آزمایشات بیشتر قرار بگیرید. اگر در پایتخت حضور دارید، می‌توانید با مراجعه به بیمارستان‌های کرونای تهران پذیرش شوید و تحت معاینه‌های تخصصی‌تر قرار بگیرید.
اولین کاری که در بیمارستان‌ها انجام می‌دهند، بررسی برخی از شاخصه‌ها در شماست تا از عادی بودن شرایط مطمئن شوند. در این قسمت، مواردی مثل ضربان قلب، میزان اکسیژنی که در خون وجود دارد، شرایط تنفسی و دمای بدن شما اندازه‌گیری می‌شود تا زمانی که به دکتر مراجعه کردید، یک پیش‌زمینۀ درست از شرایط شما داشته باشد.
بعد از ملاقات با پزشک، تمام شرایط و علائمی که تا آن زمان داشتید را بگویید. شاید برخی از موارد به نظر شما اتفاق مهمی نباشند، اما نظر پزشک چیز دیگری باشد. پس حتما همۀ علائم را توضیح دهید تا به دکتر در گرفتن بهترین تصمیم کمک کنید. بعد از انجام معاینات، پزشک تصمیم می‌گیرد که ادامۀ روند را چگونه پیگیری کنید.  

تست کرونا و سی تی اسکن
معمولا اولین چیزی که پزشک از شما می‌خواهد که انجام دهید، دادن تست کروناست. تست PCR که به تست کرونا معروف است را می‌توانید در مراکز تست کرونا در تهران بدهید. البته برخی از بیمارستان‌ها هم امکان دادن این تست را برای مراجعین درنظر گرفتند. اما به دلیل شلوغی و تعداد افراد زیادی که قصد دارند تست بدهند، معمولا بیمارستان‌ها، افراد را به همین مراکز تست ارجاع می‌دهند.
البته اگر علائم شما بسیار مشهود باشند، معمولا پزشک توصیه می‌کند که سی تی اسکن از ریه بگیرید و جواب آن را برای او ببرید. اگر جواب سی تی اسکن شما نشان دهد که ویروس، ریۀ شما را درگیر کرده است، پزشک داروهای مربوط را برای شما تجویز می‌کند؛ در غیر اینصورت نیاز است که دو الی سه هفته قرنطینه باشید و بعد دوباره برای تست اقدام کنید تا اگر منفی بود، به شرایط عادی برگردید.

کلام آخر
بهترین راهکار برای مقابله با کرونا، پیشگیری و مراقبت از آن است. ماسک بزنید و تا حد امکان از منزل خارج نشوید. نکات بهداشتی را رعایت کنید. حتی اگر واکسن زدید، باز هم امکان ابتلای شما وجود دارد و همچنان باید مراقبت کنید.
لیست مراکزی که واکسن می‌زنند، اطلاعات کامل واکسن، ساعت کاری و آدرس مراکزی که واکسن تزریق می‌کنند و همچنین ردۀ سنی که نوبتشان است را هم به صورت کامل در سایت بلد می‌توانید مشاهده کنید.
 
 


کد مطلب: 298697

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/298697/اگر-کرونا-گرفتیم-کنیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir