به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۸ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۲۹۸۷۵۸

سیگنال‌های مذاکره در تهران و واشنگتن

سیگنال‌های مذاکره در تهران و واشنگتن
گروه سیاسی:روزنامه همشهری نوشت: نشانه‌های بازگشت کشورها به مذاکرات وین در حال پیدا‌شدن است.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفته که ایران پس از پایان بررسی اسناد ۶دور مذاکرات در وین به میز مذاکره بازمی‌گردد. هر‌چند به‌گفته او هنوز دومین فرایند بازبینی این اسناد و جزئیات  به پایان نرسیده است.از سوی دیگر، آمریکا که از هنگام روی کار آمدن دولت سیزدهم بر ضرورت ادامه مذاکرات احیای برجام تأکید کرده از ۲نهاد صنعتی ایران رفع تحریم کرده است.هر‌چند که یکی از سخنگویان وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته که رفع تحریم این دو نهاد «نشانگر تغییر سیاست تحریمی آمریکا علیه ایران نیست» و «ربطی به مذاکرات برجامی ندارد».
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اما با اشاره به تأخیر دولت برای شروع مذاکرات احیای برجام گفت که تصور می‌کنم زمان بازگشت ایران به مذاکرات وین کوتاه‌تر از زمانی باشد که دولت آقای بایدن برای بازگشت به مذاکرات صرف کرد.او در گفت‌وگو با فرانس‌۲۴ در پاسخ به سؤالی درباره پیش‌شرط ایران برای شروع دوباره مذاکرات، گفت: صحبت از پیش‌شرط در این زمینه نیست. در واقع ایران و گروه ۱+۴ همگی اعضای برجام هستند و این آمریکاست که می‌خواهد به اتاق مذاکرات بازگردد، پس نیازمند کلید ورود است.
این کلید همان توانایی پاسخگویی این کشور به درخواست کشورهای ۱+۴ و ایران است. خطیب‌زاده تأکید کرد که آمریکا باید همه ۸۰۰تحریمی که در دوران دونالد ترامپ اعمال شده را بردارد. در چنین شرایطی وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲ شرکت گروه صنعتی ماموت و دیزل ماموت را که در دوران دونالد ترامپ به اتهام ارتباط با برنامه موشکی ایران تحریم شده بودند، از فهرست تحریم‌های خود خارج کرده است.
برچسب ها: مذاکرات
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها