کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کشف گردش خون ریوی به زمان ساسانیان می‌رسد

18 مهر 1400 ساعت 12:19


گروه علمی: مقاله کشف گردش خون ریوی پیش از ابن نفیس، تئوری های ایران و یونان باستان توسط دکتر آرمان زرگران در مجله JAMA Cardiology منتشر شد.به گزارش ایسنا، مقاله کشف گردش خون ریوی پیش از ابن نفیس، تئوری های ایران و یونان باستان به نگارش دکتر آرمان زرگران، عضو هیئت علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مجله  JAMA Cardiology با ضریب تاثیر 14.7 (JCR2020) منتشر شد.
 

برای سال‌ها کشف مکانیزم گردش خون ریوی به ویلیام هاروی منسوب بوده است و پیش تر، اولین گزارش آن توسط سرواتوس در قرن ۱۶ میلادی شناخته شده بود. در دهه ۱۹۲۰ میلادی با پژوهشی بر کتاب الشامل نوشته ابن نفیس از دانشمندان سوری قرن ۱۳، افتخار کشف آن به این دانشمند مسلمان نسبت داده شد. اما پژوهش های متأخر نشان داد گزارش هایی قدیمی تر قدمت این کشف را به پیش از دوران ابن نفیس می برد.

بخش عمده این پژوهش‌ها که قدمت این کشف را حداقل تا زمان ساسانیان عقب می برد، طی سال های گذشته توسط دکتر آرمان زرگران و همکارانش در مجلات معتبری چون  European Heart Journal و Int. Journal of Cardiology به چاپ رسیده است.بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درنهایت زرگران با توجه به این مستندات، نظریه خود درخصوص ریشه های این کشف بزرگ و تحلیل سرگذشت آن در طول تاریخ را برای نخستین بار در مقاله کشف گردش خون ریوی پیش از ابن نفیس، تئوری های ایران و یونان باستان ارائه داده است.


کد مطلب: 298782

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/298782/کشف-گردش-خون-ریوی-زمان-ساسانیان-می-رسد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir