به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۸ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۲۹۸۸۱۶

40 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار کالای قاچاق

40 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار کالای قاچاق
گروه اقتصادی:رئیس انجمن لوازم خانگی گفت: در حال حاضر 40 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار کالاهای وارداتی قاچاق است.علیرضا دانیالی، گفت: در حال حاضر 40 درصد بازار لوازم خانگی ایران در اختیار کالای خارجی است که عمدتا به صورت قاچاق وارد می‌شود که از مبادی رسمی و مناطق آزاد و یک مقدار از کالاها به صورت پیله‌وری وارد می‌شود.

رئیس انجمن لوازم خانگی در پاسخ به این پرسش که با ممنوعیت واردات محصولات لوازم خانگی خارجی آیا انحصاری از سوی تولیدکنندگان مانند خودروسازی ایجاد نمی‌شود، گفت: مقایسه صنعت خودروسازی با صنعت لوازم خانگی غلط است، چون خودروسازی یک صنعت دولتی است که 90 درصد بازار در اختیار دو شرکت خودروساز بزرگ قرار دارد و دولت آن را کنترل می‌کند، در حالی که در صنعت لوازم خانگی 500 شرکت بزرگ و کوچک به تولید می‌پردازند و این صنعت رقابتی است و انحصاری در آن نیست و مقایسه این دو صنعت غلط است.

دانیالی اضافه کرد: برای انتقال دانش فنی و تکنولوژی و به کارگیری ماشین‌آلات پیشرفته باید در یک زمان معقول معمولا 5 ساله صنعت داخلی لوازم خانگی حمایت شود و بعد از آن اجازه واردات داده شود، تا رقابت ایجاد شود.
وی گفت: تا زمانی که رقابت پذیری در صنعت لوازم خانگی ایجاد نشود، امکان صادرات وجود ندارد.

رئیس انجمن لوازم خانگی همچنین در مورد اینکه فضای کسب و کار و رقابت‌پذیری، کیفیت محصول و قیمت و طراحی جدید کالا، همچنین خدمات پس از فروش و نیز روابط تجاری با کشورهای همسایه از عوامل توسعه صادرات لوازم خانگی است، بیان کرد: ما نمی‌توانیم فقط به بازار عراق و افغانستان فکر کنیم، بلکه باید با همه کشورهای منطقه تعامل تجاری داشته باشیم.

دانیالی در مورد اینکه صادرکنندگان لوازم خانگی چه مشکلاتی در انتقال ارز دارند، افزود: معمولا از طریق صرافی‌ها با ریسک بالا و با هزینه 10 تا 15 درصد انجام می‌شود که باعث می‌شود، هزینه صادراتی در مقایسه با رقبا افزایش پیدا کند.وی همچنین در نشست فعالان صنعت لوازم خانگی با وزیر گفت: باید بخش خصوصی در کنار دولت و مجلس به عنوان یک مشاور امین حضور داشته باشند تا زمانی که کالای تولیدی دارای کیفیت و رقابت‌پذیر نباشد و همچنین شاخص رقابت‌پذیری کشور ما در بین 140 کشور 99 باشد، نمی‌توانیم با چین که رتبه 28 رقابت‌پذیری دارد رقابت کنیم. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

رئیس انجمن لوازم خانگی اظهار داشت: شاخص فضای کسب و کار کشور ما رتبه 99 است که باید این شاخص بهبود پیدا کند، در حالی که شاخص رقابت‌پذیری ایران 99 است، این شاخص برای چین 28 و برای کشور همسایه ترکیه 61 است.

دانیالی افزود: با تورم 50 درصد در کشور نمی‌توانیم کالای صادراتی تولید کنیم و این مشکلات مختص وزارت صنعت نیست، باید مشکلات کلی اقتصاد در دولت بررسی شود. تا زمانی که رشد اقتصادی مثبت نشود، نمی‌توانیم به صادرات فکر کنیم، زیرا در دهه 90 رشد اقتصاد قابل توجه نبود، باید کاری کنیم نرخ رشد اقتصاد حداقل 5 درصد برسد.

وی ادامه داد: بازار لوازم خانگی که با زحمت به دست می‌آید، متأسفانه به راحتی در اختیار لوازم خانگی قاچاق قرار می‌گیرد، شرکت‌های متوسط و کوچک تولید لوازم منزل نیاز به توجه بیشتری دارند. در حال حاضر 250 بنگاه اقتصادی به تولید لوازم خانگی و قطعات می‌پردازند.رئیس انجمن لوازم خانگی همچنین خواهان حمایت از تولیدکنندگان لوازم خانگی در نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی شد که از 25 تا 28 آبان در تهران برگزار می‌شود، زیرا شرکت در این نمایشگاه علاوه بر اینکه قدرت تولید داخلی را به نمایش می‌گذارد، زمینه‌ای برای بازاریابی خواهد بود.
مرجع : فارس
برچسب ها: لوازم خانگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها