به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۸ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب : ۲۹۸۸۳۳

چک‌های صیادی را چگونه استعلام کنیم؟

چک‌های صیادی را چگونه استعلام کنیم؟
گروه اقتصادی:این روز‌ها هستند افرادی که برای استعلام چک صیادی با سوالات متفاوتی رو به رو می‌شوند و این موضوع برایشان تبدیل به معضلی شده است.چک در نظام بانکی به عنوان یکی از مهم ترین ابزار های نظام پرداخت شناخته شده است؛ اما در سال های اخیر روبه رو شدن افراد با چک های برگشتی دید بسیار بدی نسبت به این نوع ابزار پرداختی به وجود آورده است. برای جلوگیری از افزایش چک‌های برگشتی در چند سال گذشته اقداماتی در دستور کار قرار ‏گرفته شد که یکی از آنها اصلاحات جدید قانون چک در مجلس بود‎.‎ در این راستا از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از افزایش چک‌های برگشتی، راه‌اندازی سامانه صیاد ‏از سوی بانک مرکزی بود.

در این شیوه، شعب بانکی قادر به صدور دسته چک نیستند و متقاضی دسته‌چک از طریق سامانه بانک ‏مرکزی اعتبارسنجی شده و دسته‌چک برایش صادر می‌شود‎.با راه‌اندازی این سیستم یک‌پارچه صدور چک، اطلاعات چک به‌صورت ‏آنلاین در دسترس متقاضیان است که امکان شناسایی و اعتبارسنجی را فراهم می‌کند. این سیستم ‏باعث منحصربه‌فرد بودن چک و آنلاین بودن آن بدون در نظر گرفتن بانک صادرکننده می‌شود‎.‎ بنابراین باتوجه به این قانون و ارائه دسته چک‌های جدید که دارای تاریخ انقضا هستند، باید ثبت و انتقال و دریافت چک در سامانه چک صیادی انجام شود.

روش های استعلام چک های صیادی برای دریافت کنندگان
استعلام از طریق سامانه صیاد:
در سامانه صیاد امکان استعلام پیشینه صادرکننده چک برای دریافت‌کننده وجود دارد که بزرگ‌ترین ‏مزیت برای کاهش آمار چک‌های برگشتی خواهد بود. با اجرایی شدن صدور دسته‌چک‌های جدید ‏که علاوه بر یک شکل بودن، در نحوه صدور نیز از روش یکسانی پیروی می‌کنند، ارتباط متقاضی ‏دسته‌چک با شعبه به ارتباط متقاضی با سامانه صیاد تغییر می‌کند‎.

استعلام از طریق وب سایت بانک مرکزی:
با سرویس جدیدی که برای گیرندگان در نظر گرفته شده است، افراد می‌توانند با مراجعه به وب سایت بانک مرکزی استعلام لازم را انجام دهند و پس از حصول اطمینان از ثبت شدن چک نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

دریافت کننده چک می‌تواند در زمان مبادله چک و دریافت آن با استفاده از این خدمت و وارد کردن مبلغ و تاریخ چک و کد ملی و شناسه صیادی برای استعلام چک اقدام و اطمینان حاصل کند که که این چک به نفع گیرنده ثبت شده است.

استعلام چک صیادی از طریق اپلیکیشن های همراه:
این سرویس برای کلیه کاربران در دسترس است و ورودی این سرویس صرفا کد صیادی است که یا به صورت دستی یا از طریق اسکن کد تصویری وارد می‌شود. پس از ورود کد صیادی، وضعیت اعتباری دارنده/دارندگان چک نمایش داده می‌شود.
سفید: صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا درصورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است.
زرد: صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵ میلیون تومان تعهد برگشتی است.
نارنجی: صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است.
قهوه‌ای: صادرکننده چک دارای پنج تا ده فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است.
قرمز: صادرکننده چک دارای بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است

استعلام چک با کد ملی از طریق پیامک:
از طریق تلفن همراه و ارسال کد ۱۶ رقمی موجود بر روی چکبه سر شماره ۷۰۱۷۰۱ می‌باشد  پس از انجام این کار، یک گزارش استعلام چک مورد نظر برای فرد ارسال می‌گردد که در آن وضعیت اعتبار چک، عدم مفقودی و دزدی نبودن آن، برگشت نخوردن چک و سایر موارد از این دست قرار داده شده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها