به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۸ ساعت ۱۴:۳۲
کد مطلب : ۲۹۸۸۳۶

راه‌های تشخیص پرکاری و کم کاری تیروئید

راه‌های تشخیص پرکاری و کم کاری تیروئید
گروه جامعه:یک فوق تخصص غدد گفت: کم کاری و پرکاری تیروئید با انجام آزمایش‌های خون و در مواردی با سونوگرافی و اسکن تیروئید تشخیص داده می‌شود. فرزانه سروقدی، فوق تخصص غدد اظهار کرد: تیروئید غده‌ای به شکل پروانه در جلوی گردن است که حدود ۱۵ تا ۲۰ گرم در یک فرد بالغ وزن دارد، تیروئید دو نوع هورمون ترشح می‌کند به نام‌های T ۴ و T ۳ که کار این هورمون‌ها تنظیم سوخت و ساز بدن است.
 
او با اشاره به اینکه عملکرد تیروئید توسط غده دیگری در بدن به نام هیپوفیز تنظیم می‌شود، گفت: تیروئید ممکن است دچار کم کاری یا پرکاری شود، کم‌کاری غده تیروئید در بین بیماری‌های غده درون‌ریز، شایع‌ترین بیماری پس از دیابت است.

سروقدی با اشاره به اینکه اختلال عملکرد تیروئید در زنان شایع‌تر از مردان است، گفت: تشخیص کم کاری و پرکاری تیروئید با انجام آزمایش‌های خون، در مواردی با سونوگرافی و اسکن تیروئید انجام می‌شود.

این فوق تخصص غدد ادامه داد: در اکثر بیماری‌ها و اختلالات طبی، گرفتن شرح حال دقیق بیمار و انجام معاینه کامل، بر انجام تست‌های آزمایشگاهی اولویت دارد، در غالب موارد پیش از برخورد با شکایت‌ها و یافته‌هایی که سرنخ یک بیماری خاص باشد، پزشک به سراغ بررسی‌های آزمایشگاهی نمی‌روند.او  تصریح کرد: کم کاری تیروئید غیر مادرزادی یا فرم اکتسابی کم کاری تیروئید، معمولا در کودکان پس از سه سالگی در نوجوانان و بزرگسالان دیده می‌شود.این متخصص یادآوری کرد: علائم بالینی شامل اختلال رشد قدی و در سنین بالاتر، خستگی زودرس، اضافه وزن، یبوست، عدم تحمل سرما، پوست خشگ، ریزش مو و اختلالات قاعدگی در زنان است.
برچسب ها: تیروئید
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها