به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۵:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۸ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب : ۲۹۸۸۶۶

برنامه ایران برای ایجاد یک گذرگاه شیعی

برنامه ایران برای ایجاد یک گذرگاه شیعی
گروه سیاسی: روزنامه بریتانیایی گاردین در یک گزارش تازه میدانی از منطقه اَلبوکمال در مرز سوریه و عراق می‌نویسد که برنامه ایجاد «گذرگاه» شیعی ایران به لبنان  در این ناحیه «با هزینه زیاد» جریان دارد.
البوکمال شهری در سوریه است که پاسگاه مرزی در بزرگراه اصلی بغداد-دمشق در آن واقع شده است. این بزرگراه بخشی از اصلی‌ترین مسیر زمینی است که ایران از طریق آن تجهیزات و دیگر نیازهای شبه‌نظامیان مورد حمایت خود را در سوریه و لبنان تامین می‌کند.
اولین بار روزنامه «آبزرور» در اکتبر ۲۰۱۶ در مورد تلاش جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد چنین مسیر و گذرگاهی از تهران تا لبنان و با هدف ایجاد یک هلال شیعی خبر داد.
پس از شکست گروه داعش در این منطقه، نه تنها شبه‌نظامیان شیعه از عراق، ایران و لبنان وارد ناحیه مرزی البوکمال شده‌اند، بلکه مزدوران روسی، افراد مسلح قبیله‌های سنی و ارتش سوریه نیز در محل حضور دارند و همزمان با حملات مکرر هوایی اسرائیل در البوکمال، نیروهای کُرد نیز در اطراف آن گشت می‌زنند.
 ساکنان البوکمال که سنی‌مذهب هستند می‌گویند که این شهر از زمان بیرون راندن داعش تغییر چشمگیری داشته است و پس از آن‌که گروه‌های شیعی مورد حمایت ایران وارد این منطقه شدند، اهالی «به همان اندازه از آنها دچار ترس شدند.»
خالد سهیل، از کارگران منطقه به گاردین می‌گوید: «ایرانیان پول زیادی برای خرج کردن دارند و بر قبایل تأثیر گذاشته‌اند. اما بدتر از آنها افراد گروه حشد الشعبی (نیروهای بسیج مردمی تحت حمایت ایران) هستند که همه را می‌ترساند. آنها شیعه و بسیار فرقه‌گرا هستند.»
ساکنان این منطقه گفتند که ایران افرادی را وارد منطقه کرده «که مانند شیعیان نماز می‌خوانند» و اکنون در این منطقه «مدارسی وجود دارد که تاریخ ایران را می‌آموزند و رهبران مذهبی شیعه آمده‌اند که بر مردم تأثیر می‌گذارند و آنها در اینجا قدرتمندتر از ارتش بشار اسد هستند.»
گاردین می‌نویسد در حالی که البوکمال به شاهراه اصلی پروژه سه دهه‌ای ایران در منطقه تبدیل شده است، جت‌های جنگی اسرائیل نیز ساکت ننشسته و پیوسته مواضع شبه‌نظامیان وابسته به ایران را در البوکمال و القائم بمباران می‌کند و همزمان، ساکنان شاهد عبور بالگردهای تهاجمی فرانسه و آمریکا از آسمان منطقه هستند و و نیروهای ویژه ائتلاف غرب نیز هنوز پایگاه‌هایی در این حدود در اختیار دارند.

 
برچسب ها: ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها