به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۸ ساعت ۱۷:۳۶
کد مطلب : ۲۹۸۸۸۶

لوازم خانگی قاچاق هم گارانتی ۱۰ ساله دارند

لوازم خانگی قاچاق هم گارانتی ۱۰ ساله دارند
گروه اقتصادی: گزارش میدانی از بازار لوازم خانگی تهران حاکی از آن است که در بازار «امین حضور» بیشتر مغازه‌ها خالی از مشتری است و فقط چند فروشگاهی که تخفیف یا فروش ویژه دارند، همزمان چند مراجعه کننده‌ هم دارند. همه فروشندگان هم متفق‌القول هستند که قیمت لوازم خانگی این روزها ثانیه‌ای تغییر می‌کند.

به گزارش ایسنا، اما پدیده جالب‌تر در این بازار این است که با وجود گدشت سه سال از ممنوعیت لوازم خانگی، تقریبا در اکثر مغازه‌ها کالاهای برندهای خارجی از جمله ال‌جی، سامسونگ، بوش و حتی هیتاچی فروخته می‌شود و حتی برخی مغازه‌ها اصلا جنس ایرانی ندارند!نکته جالب‌تر اینکه تقریبا تمام این کالاهای خارجی با گارانتی‌های متفرقه، ۱۰ سال ضمانت موتور، دو سال قطعات و حتی گاهی طولانی‌تر فروخته می‌شود و برخی از کالاها علاوه بر این گارانتی، در برابر آتش سوزی و دزدی برای پنج سال بیمه دارند.

یکی از مغازه‌داران که فقط کالای ال‌جی و سامسونگ می‌فروشد، می‌گوید گلدسرویس از بهترین گارانتی‌ها است که با بیمه تجارت نو نیز قرارداد دارد و کالا تا ۱۰ سال خدمات پس از فروش و تا پنج سال بیمه خواهد داشت.

گارانتی محصولات قاچاق از سوی شرکت‌های خصوصی
او هم مانند بسیاری دیگر از مغازه‌داران از کلمه قاچاق استفاده نمی‌کند. بیشتر فروشندگان می‌گویند که به دلیل مسائل ناشی از تحریم، مشکلاتی ایجاد شده که باعث شده در حال حاضر فقط گارانتی‌های شرکتی که متعلق به برخی شرکت‌های خصوصی است، فعال باشد.اما برخی فروشندگان به طور کلی منکر وجود مشکل می‌شوند. برای مثال یک فروشگاه برند هیتاچی، خود را نمایندگی این شرکت ژاپنی در ایران معرفی می‌کند و با تاکید بر اینکه کالاهای این برند در تایلند مونتاژ شده است، می‌گوید: گارانتی تجارت رفاه پنج سال ضمانت و ۱۵ سال تعویض دارد. این گارانتی رسمی است؛ مثل گلدیران برای ال جی. یخچال ساید این برند ۳۰ تا ۹۰ میلیون تومان قیمت دارد و ما هم نمایندگی رسمی آن را داریم.

یک فروشنده دیگر کالاهای ال جی و سامسونگ نیز می‌گوید که کالاهایش با گارانتی گلدسرویس، با برگ سبز و به صورت شرکتی وارد می‌شود.اما کالاهای بانه‌ای و سایر استان‌های مرزی که عموما تقلبی هستند، بدون گارانتی و دو تا سه میلیون تومان ارزان‌تر فروخته می‌شوند.

کالا با ضمانت گلدیران هم پیدا می‌شود؟
در این میان فقط یک فروشنده اذعان می‌کند که کالاهای ال جی و سامسونگش قاچاق است و با گارانتی‌های شرکتی عرضه می‌شود. البته او لوازم خانگی محصول چهار سال پیش با گارانتی گلدیران را نیز برای فروش دارد که به دلیل نوع گارانتی گران‌تر تمام می‌شود.

این در حالی است که اخیرا رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفته بود که خریداران برای اطمینان از قاچاق نبودن کالا می‌توانند گارانتی آن را در سامانه ۱۲۴ بررسی کنند. همچنین اگر کالای ال جی و سامسونگ به ترتیب با ضمانت گلدیران و سام عرضه شود، کالا اصل و در غیر اینصورت کالا با گارانتی متفرقه عرضه شده و قاچاق است. حتی اگر فروشندگان برای آن کالا بیمه ارائه و برای نصب در منزل حضور پیدا کنند.

او همچنین درباره چرایی فعالیت نمایندگی شرکت‌های خارجی با وجود ممنوعیت واردات لوازم خانگی، تاکید کرده بود که این نمایندگی‌ها در زمان واردات کالاهای خارجی، نمایندگی شرکت‌ها بودند، اما بعد از خروج شرکت‌های خارجی با شرکت‌های داخلی جایگزین ال جی و سامسونگ همکاری کردند؛ بنابراین در حال حاضر فقط برخی خدمات پس از فروش کالاهای قدیمی را ارائه می‌دهند و کالا نمی‌فروشند. موضوعی که مشاهدات در بازار آن را تایید نمی‌کند.

شرکت‌های معروفی که خطری تهدیدشان نمی‌کند!
نام شرکت‌های خصوصی که کالاهای قاچاق را گارانتی و بیمه می‌کنند، در بازار پرتکرار و معروف است. گارانتی سام گروه و سام الکتریک برای کالای سامسونگ، گلدسرویس و مدیاگستر برای ال جی، بوش سرویس کاراگستر و سیهاوی برای بوش. به نظر می‌رسد این شرکت‌ها در حال حاضر به طور گسترده و علنی کالاهای قاچاق را ضمانت می‌کنند و خطری هم تهدیدشان نمی‌کند!

لوازم خانگی چند؟
در این میان گزارش میدانی از بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد که قیمت یخچال و فریزر ساید بای ساید ایرانی ۲۴ تا ۳۶ میلیون و ساید خارجی ۴۰ میلیون تومان به بالا قیمت دارد. بالاترین قیمت برای ساید در بازار امین حضور، ۱۴۰ میلیون تومان اعلام شد. آن طور که فروشندگان می‌گویند قیمت یخچال و فریزر اصلی ساید این برند ۵۵ تا ۱۴۰ میلیون تومان و کالای بانه‌ای تقلبی ۴۰ تا ۷۰ میلیون تومان است.همچنین به گفته یکی از مغازه‌داران، میانگین قیمت یخچال فریزر ساید ایرانی ۳۰ میلیون و خارجی حدود ۵۰ میلیون تومان است اما این اختلاف قیمت در یخچال و فریزر دو قلو کمتر است؛ به طوری که میانگین قیمت یخچال و فریزر ایرانی دوقلو حدود ۲۸ و خارجی حدود ۴۰ میلیون تومان است.

کدام لوازم خانگی ایرانی با خارجی هم قیمت است؟
اما او می‌گوید که تفاوت قیمت ماشین لباسشویی ایرانی و خارجی دو تا سه میلیون تومان است؛ به طوری که میانگین قیمت ماشین لباسشویی ایرانی حدود ۹ میلیون و خارجی حدود ۱۱ میلیون تومان است. این موضوعی است که اخیرا بارها تولیدکنندگان و توزیع کنندگان نسبت به آن هشدار دادند که کم شدن تفاوت قیمت کالای ایرانی و خارجی و حتی در مواردی ارزان‌تر شدن کالای خارجی منجر به افزایش قاچاق خواهد شد.به طور کلی قیمت ماشین لباسشویی هفت کیلویی ایرانی و خارجی به ترتیب هفت تا ۱۱ میلیون و ۱۰ تا ۱۴ میلیون تومان است. ماشین ظرفشویی ایستاده سری ۶ ایرانی و خارجی نیز حدود ۱۰ تا ۱۷ میلیون و ۱۱ تا ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد.

قیمت تلویزیون ایرانی ۵۰ اینچ نیز ۱۰ تا ۱۲ میلیون و خارجی ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است. یک فروشنده تلویزیون هم درباره گارانتی تلویزیون‌های خارجی می‌گوید که گارانتی‌ها مربوط به شرکت‌های خصوصی هستند و حالا وضعیت لوازم خانگی از نظر گارانتی مشابه موبایل است؛ بنابراین کیفیت و قیمت ضمانت‌نامه‌ها متفاوت است.
همچنین قیمت اجاق گاز حدود هشت تا ۱۲ میلیون تومان است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها