به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۹ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۲۹۸۸۹۶

تداوم تراژدی گرانی

تداوم تراژدی گرانی
رویا خسروی

گرانی کالاها و اقلام خوراكی و اساسی در بازار به مرحله‌ای رسیده که مردم از تهیه اقلام ساده غذایی نظیر كره، پنیر، تخم‌مرغ و ... درمانده شده‌اند و مجبورند با صرفه‌جویی در خورد و خوراك ماه را به پایان برسانند. این در حالی است كه ابراهیم رئیسی با وعده بهبود شرایط معیشت مردم و كاهش نرخ و تورم و گرانی‌های كمرشكن در رقابت‌های انتخاباتی شركت كرد و بسیاری از مدافعان او می‌گفتند حالا كه اصولگرایان مجلس و دولت را در دست گرفته‌اند مطمئنا شرایط بهتر خواهد شد اما آنچه امروز پس از دو ماه مشاهده می‌كنیم وضعیت بسیار بدی است كه بر معیشت مردم سایه انداخته است.

از نظر گرانی آنهم در ماههای نخستین ریاست‌جمهوری رئیسی، رکوردی کم‌سابقه را شاهدیم كه این موضوع از چند جهت قابل بررسی است؛ نخست آنكه تقریبا هر دولتی كه روی کار می‌آید سعی در آرام‌کردن اوضاع بخصوص از نظر اقتصادی دارد اما در این مورد دولت فعلی، نه تنها بازار را آرام و حتی ثابت نگه نداشت بلکه گرانی برنج و لبنیات (به عنوان اركان اصلی معیشت و سلامت مردم) در این روزها و هفته ها نقل هر مجلسی است.  این‌اوضاع بشدت گردوخاکی اقتصاد کشور در حالیست که رئیسی شعار انتخابیش را بهبود اوضاع عنوان کرده بود و می‌گفت همه چیز را گردن تحریم نیندازیم، تحریم‌ها بیش از ۲۰ درصد در گرانی‌ها تاثیر ندارند و ۸۰ درصد باقی حباب‌هایی ایجاد شده و غیرمنطقی است که در صورت پیروزی در انتخابات آنها را از سر راه معیشت مردم برمی‌داریم. اما آنچه که گفت نشد و اوضاع بشدت بدتر از آنچه که بود شد و مشخص نیست این گرانی تا کی و کجا پیش می‌رود؟

در دولت روحانی بحث بر سر حقوق کارگری و کارمندی بود اما حالا این دو قشر كم‌كم توان زنده ماندن را از دست می‌دهند و گروهی از ما بهتران که درکی  از گرانی ندارند، بی خبر از از احوال جامعه در حال تصویب طرح  هستند.حالا دیگر اقلامی که پیشتر بصورت بسته‌ای و گونی دربسته به فروش می‌رفتند، کیلویی به فروش می‌رسند،‌ برنج که این روزها  نوع ایرانیش نصیب سفره‌های بزرگان می‌شود و مردمی كه تا دیروز اگر دستشان به برنج اعلای ایرانی نمی‌رسید درجه دو و سه آن را می‌خریدند و یا با برنج هندی و تایلندی روزگار می‌گذراندند،در كمال تاسف،زورشان به خرید برنج شكسته خارجی هم نمی‌رسد! گزارش‌های جدید حاكی است كه تقاضا برای واردات برنج شكسته و نیم دانه خارجی از جمله تایلندی و هندی به دولت ارائه شده و به همین زودی‌ها شاهد برنج شكسته خارجی بر سفره ایرانیان خواهیم بود!قیمت لبنیات، حبوبات و ... هم كه جای خود را دارد و هر کدام از این اقلام در چند ماه اخیر افزایشی حدود ۳۰ تا ۷۰ درصدی را تجربه كرده‌اند؛ ثابت ماندن و یا تغییر اندک حقوق و درآمد در مقابل هزینه‌ها درست مانند مبلغ اندك یارانه‌ها و ثابت ماندن آن در مقابل هجوم  سیل گرانی‌هاست و این تراژدی وحشتناک همچنان ادامه دارد.
برچسب ها: گرانی

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۷/۲۱ ۱۳:۱۴
گرانی ها بیداد می کند و انگار مملکت ول شده ، حرف زدن بسه وقت عمل کردنه ، آقایان دولتی ها ، آقایان مجلسی ها و مسولین بالاتر این مملکت که می ترسم نام آنها را بیارم برای من دردسر شود. (377852)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها