کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روشی‌نوین برای جلوگیری از گسترش‌کرونا در بدن

18 مهر 1400 ساعت 18:20


گروه علمی:محققان دریافتند که با کاهش سوخت و ساز بدن می‌توان مانع از گسترش کرونا در بدن شد.در همه‌گیری ویروس کرونا مشخص شد که مبتلایان به بیماری‌های قلبی، عروقی و چاقی بیشتر در خطر نوع شدید بیماری قرار دارند. اکنون محققان موسسه کارولینسکا، برخی از فرآیندهای سوخت و ساز را که ویروس کرونا از آنها برای حمله به ریه استفاده می‌کند، یافته‌اند.
 

نتایج تحقیقات آنها که در مجله‌ «Molecular & Cellular Proteomics» منتشر شده است می‌تواند روزی برای درمان کرونا و سایر ویروس‌ها مانند تب کریمه کنگو و HIV مورد استفاده قرار گیرد.همه‌گیری کرونا که توسط ویروس سارس  ایجاد شده، باعث بحرانی جدی در جهان شده است. اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، علائم خفیف تا متوسط نشان می‌دهند اما برخی از بیماران به خصوص کسانی که دچار دیابت، بیماری‌های قلبی-عروقی و چاقی هستند نوع شدید بیماری را تجربه می‌کنند.

مطالعات انجام شده روی بیماران مبتلا به کرونا ارتباطی میان شدت بیماری و اختلال سوخت و ساز همراه با سطوح بالای چربی در خون را نشان می‌دهد.اکنون محققان موسسه کارولینسکا آزمایش کردند، که کدام بخش از منبع انرژی سلول برای ویروس سارس اهمیت دارد و می‌تواند بر شدت بیماری اثر بگذارد.

در حال حاضر مشخص شده که ویروس کرونا از مسیر سوخت و ساز "AKT/mTOR/HIF-۱" استفاده می‌کند و این مطالعات جدید به درک بهتر این موضوع کمک می‌کند.محققان دریافتند که گلیکولیز و گلوتامینولیز دو مسیری هستند که ویروس ترجیح می‌دهد برای حمله به ریه از آنها استفاده کند. هر دوی آنها فرآیندهای اساسی در تامین انرژی سلول هستند.

یوجوال نیوگی، محقق دپارتمان پزشکی موسسه کارولینسکا و از نویسندگان این مقاله گفت: مطالعات نشان می‌دهد که وقتی ویروس سارس سلول‌های ریه را آلوده می‌کند، قندکافت و گلوتامینولیز نقش مهمی در گسترش و رشد آن ایفا می‌کنند. با مسدود کردن این مسیرهای سوخت و ساز می‌توان از گسترش ویروس جلوگیری کرد. ما همچنین شاهد فرآورده‌های جانبی سمی مثل اسید لاکتیک و گلوتامات در خون اکثر بیماران مبتلا به کرونا شدید بودیم.

یکی از یافته‌های قابل توجه این مطالعه نشانگرهای زیستی برای نوع شدید بیماری است.شوبا کریشنان گفت: ما کربوهیدرات و مانوزها را به عنوان نشانگر زیستی نوع شدید بیماری شناسایی کرده‌ایم.محققان می‌گویند، در حال حاضر به اطلاعات بیشتری در مورد افزایش فرآورده‌های سمی در خون نیاز داریم.

ارل یوهان ترویتگر، محقق دپارتمان پزشکی موسسه کارولینسکا می‌گوید: تغییر در این فرآورده‌ها می‌تواند اثراتی طولانی مدت بر مقاومت در برابر انسولین، اختلال عصبی شناختی و نارسایی اندام‌ها داشته باشد. افزایش سطح مانوز با خطر ابتلا به دیابت نوع دوم پس از ابتلا به کرونا همراه است.این روش درمانی جلوگیری از انتشار ویروس می تواند برای درمان ویروس تب کریمه کنگو و HIV نیز موثر باشد.نتایج این تحقیقات از بررسی نمونه‌ خون ۴۱ فرد مبتلا به کرونا به دست آمده است. محققان همچنین مسیر مولکولی که سارس به وسیله آن وارد بافت ریه می‌شود را مورد بررسی قرار داده‌اند.


کد مطلب: 298901

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/298901/روشی-نوین-جلوگیری-گسترش-کرونا-بدن

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir