به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۰۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۹ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : ۲۹۸۹۵۸
کارگران هفت تپه در دور جدید اعتصاب چه خواسته‌هایی دارند؟

اتاق مدیریت هفت تپه خالی از مدیر

اتاق مدیریت هفت تپه خالی از مدیر
گروه اقتصادی: هفت تپه وارد دور تاز‌های از اعتراضات شده و این بارتجمع اعتراضی خود را به جلوی درب استانداری اهواز بردند تا مطالبات خود را مطرح کنند. به گفته کارگران هفت تپه، بعد از اعلام خلع ید، این شرکت بدون مدیریت مانده و کارگران در وضعیت معلقی قرار دارند و چهار ماه است حقوق و دستمزد خود را دریافت نکردند.

چند ماه پس از اجرای تصمیم قوه قضاییه برای خلع ید مالک خصوصی از شرکت هفت تپه، همچنان اعتراض جمعی از کارگران این شرکت ادامه دارد و از بلاتکلیفی شرکت شکایت دارند.کارگران این شرکت سیزده روز است که دور جدید اعتصاب را شروع کرده و تجمع اعتراضی جلوی فرمانداری داشته و همچنین دوازدهمین روز اعتصاب خود را به اهواز و جلوی استانداری رفته و نسبت به وضعیت شرکت اعتراض کردند. آن‌ها در این تجمع شعار‌هایی مانند «درود بر کارگر مرگ بر ستمگر» و «دولت انقلابی، فقط شعار خالی» سر دادند.

نزدیک به سه ماه از اعلام خلع ید مالکان هفت تپه میگذرد و کارگران انتظار دارند این دستاورد بزرگشان که حاصل ۶ سال ایستادگی بوده، به سرانجامی برسد و هرچه سریعتر مدیریت جدید تعیین شود. اما در حال حاضر اتاق مدیریت این شرکت خالی است.

از اوایل امسال کارگران شرکت هفت تپه خبر داده بودند که قوه قضاییه حکم به خلع ید مالکان خصوصی این شرکت داده، اما هیچ خبر رسمی در این باره منتشر نمیشد تا بالاخره قوه قضاییه در روز‌های پایانی حضور ابراهیم رییسی در این قوه حکم خلع ید را اعلام کرد. در اوایل شهریورماه محمد کعب عمیر، نماینده مجلس اعلام کرد: «با پیکیری‌های انجام شده حداکثر تا هفته آینده هیات مدیره جدید شرکت معرفی خواهد شد و مدیریت شرکت به وزارت اقتصاد (بانک ملی و صادرات) واگذار خواهد شد.»

این تصمیم با مخالفت معاون حقوقی ریاست جمهوری روبه رو شد و اعلام شد که مدیریت هفت تپه باید به سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور (ایدرو) واگذار شود. در مقابل، اما ایدرو زیر بار نرفته و اعلام کرد نمیتواند از نظر مالی شرکت را مدیریت کند. تمامی این اتفاقات باعث شده اکنون اتاق مدیریت هفت تپه بدون هیچ مدیر و هیات مدیر‌های به حال خود رها شود.

یوسف بهمنی، فعال کارگری هفت تپه  در رابطه با موج جدید اعتراضات کارگران این شرکت توضیح می‌دهد: «اکنون سیزده روز از دور جدید اعتصاب کارگران هفت تپه میگذرد و در دوازدهمین روز کارگران از در شرکت حرکت کرده و به سمت اهواز و استانداری حرکت کردند. تجمع گسترد‌های بود وبا حضور پرشور کارگران برگزار شد.»

به گفته بهمنی مهمترین مطالبات کارگران در این دور اعتصاب، تعیین تکلیف فوری مدیریت شرکت و شفاف سازی نحوه واگذاری شرکت به دولت، پرداخت فوری حقوق‌های معوقه، تسریع در انجام عملیات کشت و اورهال-تعمیر کارخانه وبازگشت به کار اخارجی‌های مطالبه گر و تمدید قرارداد‌های فصلی و همچنین اعلام و اجرای حکم صادرشده علیه اسدبیگی-رستمی است.

بهمنی با اشاره به وضعیت بلاتکلیف شرکت می‌گوید: «قرار بود بعد از صدرو حکم خلع هفت تپه با یک مدیریت دولتی به کار ادامه دهد. اول صحبت این شد که به بانک‌ها واگذار شود، اما بعد معاون حقوقی رییس جمهور مخالفت کرد و گفت باید ایدور مدیریت شرکت را به عهده بگیرد. ایدور ایدرو هم گفته توانایی مالی تامین آن را ندارد. نتیجه این شده که اکنون وضعیت مدیریت شرکت نه تنها مشخص نیست بلکه خالی از مدیریت است. در حال حاضر هیچ مدیریتی در شرکت حاضر نیست و هیچ کس از طرف دولت هم نیامده است. در چنین شرایطی احشام دار‌ها بالاتر از هزار گاومیش را در مزارع نیشکر رها میکنند و به هر مسئولی هم گفتیم پاسخ گو نبوده.»

بهمنی با انتقاد از وضعیت پرونده اسدبیگی کارفرمای سابق هفت تپه توضیح میدهد: «چظور برای مطالبه گری ما تو خانه هامان میریختند و دستبند میزدند، اما امثال اسدبیگی با اختلاس میلیاردی مدام در حال تنفس گرفتن است. قاضی مسعودی مقام سه ماه پیش اعلام کرد که ده روز دیگر رای نهایی پرونده اسدبیگی را صادر میکند و الان هنوز آن ده روز بعد نرسیده است. چه کسی به اسدبیگی‌ها سرویس میدهد؟ چه دست‌هایی پشت پرده است.»

به گفته بهمنی آخرین حقوق پرداختی به کارگران هفت تپه به خردادماه بازمیگردد و بعد از آن هنوز هیچ دستمزد ماهیان‌های دریافت نکرده اند.او تاکید می‌کند: «اکنون وضعیت شرکت هفت تپه بین زمین و آسمان رها شده و معلق است. روز‌ها و ماه‌ها سپری شد، مزارع نیشکر درحال از بین رفتن است و کشت سال انجام نشده است. برای خوزستان استاندار ویزه گذاشتند، اما به نظر این دولت هم فقط بازی با کلمات را بلد است و از این ویژه بودن ما چیزی ندیدیم. ۵۰ رو است این استاندارد ویژه آمده، نباید یک حرکت جدید میدیدیم؟ رییسی از قوه قضاییه و چند روز مانده به رفتن به قوه مجریه حکم خلع ید را اعلام کرد، در جریان انتخابات برای تبلغات از هفت تپه استفاده کرد و از سخنرانی‌های ما در ستاد‌های او سوء استفاده شد. در کل هر کسی هفت تپه را پل کرد به یه جایی رسید.

اکنون که ابراهیم رییسی در قوه مجریه است و اختیار عمل بیشتری دارد، است چرا کار تعیین تکلیف مدیریت هفت تپه انجام نمیشود؟ چقدر هفت تپه باید ضرر ببیند؟»بنا بر قانون شرکت‌هایی که حکم خلع ید آن صادر می‌شود، باید به یک شرکت مادر واگذار شوند. ایدرو یکی از همین شرکت‌های مادر است که شرکت هفت تپه در مرحله اول همانند شرکت‌هایی مثل هپکو به آن واگذار شده است، اما ایدرو اعلام کرده توانایی مالی مدیریت هفت تپه را ندارد. در مقابل وضعیت بلاتکلیفی شرکت هپکو که بزرگترین و با قدمتترین شرکت صنعتی کشور بود، پس از واگذاری به ایدرو باعث شده، کارگران هفت تپه نسبت به آینده این شرکت که وابسطه به سرعت در تصمیم گیری است، نگران کند. کارگران شرکت هفت تپه معتقد هستند که شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی (هفت طرح) که خود جزو شرکت‌های مادر است آن چیزی است که میتواند این شرکت را نجات دهد.

اما آن طور که از شواهد مشخص است، احتمال این وجود دارد که ایدرو به دنبال گرفتن تسهیلات است و بعد از اینکه قول پرداحت تسهیلات گرفت مدیریت هفت تپه را به عهده خواهد گرفت. هنوز مشخص نیست آینده هفت تپه با مدیریت دولتی چه ایدرو باشد و چه یک بانک به چه صورت خواهد بود، اما مقاومت و ایستادگی چندین ساله کارگران هفت تپه نشان میدهد، کارگران این شرکت نسبت به وضعیت مدیریتی این شرکت سکوت نخواهند کرد و دولت برای پیشبرد و تکرار الگو‌ها و روند‌های غلطی که در شرکت‌های دیگر وجود داشته، با محدودیت و اعتراض مدام از سوی کارگران روبه رو خواهد بود.
مرجع : اقتصاد 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها