به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۹ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۲۹۸۹۶۲

۶۰ درصد ماهی تن، وارداتی است

۶۰ درصد ماهی تن، وارداتی است
گروه اقتصادی: دبیر انجمن تولیدکنندگان کنسرو ایران اظهار داشت: افزایش قیمت میزان مصرف این محصول را کاهش داد به همین دلیل برخی از کارخانه‌جات تلاش کردند با تنوع در تولید انگیزه مصرف ایجاد کنند و اینگونه حق انتخاب برای مصرف‌کنندگان ایجاد کنند. تن ماهی زعفرانی، شویدی، فلفلی و تن با روغن زیتون جزو تولیدات جدید کارخانه‌جات تن است.سیدمحمد میررضوی درباره دلایل گرانی تن ماهی در هفته‎‌های اخیر، گفت: بعد از خارج کردن ماهی وارداتی از ردیف یک اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی شاهد افزایش نرخ این قلم در بازار بودیم.

وی ادامه داد: قیمت تن ماهی ۳ سال پیش ۸ هزار تومان بود، اما وقتی این کالا دیگر مشمول ارز دولتی نشد از این‌رو تولیدکنندگان ماهی مورد نیاز خود را با ارز آزاد وارد کردند به‌همین دلیل قیمت این کالا روند جهشی به خود گرفت و از ۸ هزار تومان به ۱۴ هزار و سپس به بالای ۳۰ هزار تومان رسید.این فعال اقتصادی با اشاره به نام ماهی‌های کاربردی در صنعت تن، گفت: ماهی‌های محبوب این صنعت عبارتند ماهی هیدر، گون، صارم، زرده، پلوفین و .. ۴۰ درصد از نیاز ما در این بخش در داخل کشور تامین و بقیه آن از طریق واردات تهیه و فراهم می‌شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان کنسرو ایران با بیان اینکه چین مهم‌ترین تامین‌کننده ماهی کنسروی ایران است، افزود: پیش از اعمال تحریم‌ها ماهی تن از کشور‌های تایلند، اسپانیا، کره جنوبی و برخی کشور‌های اروپایی وارد می‌کردیم.وی در پاسخ به این پرسش که چه نوع روغنی در صنعت کنسرو ماهی کاربرد دارد، بیان کرد: روغن مایع و استاندارد که مورد تایید سازمان ملی استاندارد است در کنسرو ماهی استفاده می‌شود.

میررضوی درباره تنوع تنهای ماهی در کشور گفت: افزایش قیمت میزان مصرف این محصول را کاهش داد به همین دلیل برخی از کارخانه‌جات تلاش کردند با تنوع در تولید انگیزه مصرف ایجاد کنند و اینگونه حق انتخاب برای مصرف‌کنندگان ایجاد کنند. تن ماهی زعفرانی، شویدی، فلفلی و تن با روغن زیتون جزو تولیدات جدید کارخانه‌جات تن است.به گفته وی، بدون تردید قیمت تن زعفرانی با تن ساده متفاوت است.

این فعال اقتصادی با اشاره به تعداد کارخانه‌های فعال در این صنعت، بیان کرد: در حال حاضر ۱۳۰ واحد تن سازی در کشور فعال‌اند که البته این واحد‌ها به دلیل گران شدن قیمت ماهی با کمتر از توان ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

میررضوی بابیان اینکه تن ماهی به‌صورت کنسروی وارد نمی‌کنیم، افزود: برای تامین ماهی کنسروی سالیانه ۵۰ هزار تن ماهی وارد می‌شود. این نکته را باید در نظر داشت که تن ایران جزو بهترین محصولات کنسروی است که در بین کشور‌های آسیای میانه، حاشیه خلیج فارس و عراق بسیار محبوب است به همین دلیل برخی از کارخانه‌های داخلی تلاش کردند که در زمینه برندسازی قوی عمل کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که با کاهش مصرف داخلی می‌توان مازاد تولید را صادر کرد، افزود: صادرات می‌تواند بسیار چاره ساز باشد، اما موفقیت در این زمینه ملزم حمایت از تولیدکنندگان است دولت‌ها همواره دغدغه اشتغال‌زایی دارند از این‌رو می‌توان با حمایت از کارخانه‌های تن ماهی کار کارگران در این صنعت را حفظ کنند.این فعال اقتصادی درباره ورق مورد استفاده در صنعت کنسرو تن، گفت: بخشی از ورق کاربردی در صنعت غذا در داخل کشور و از سوی کارخانه فولاد مبارکه اصفهان تامین می‌شود و بخشی دیگر وارداتی است.
مرجع : ایلنا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها