به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۶:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۹ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۲۹۸۹۶۴

حق العملکار گمرک کیست؟ (راهنمای کامل)

گروه کسب و کار: فرایند ترخیص کالا از گمرک به دلیل پیچیدگی‌ها و دشواری‌هایی که دارد، لازم است با دقت و حساسیت بالایی دنبال شود.
حق العملکار گمرک کیست؟ (راهنمای کامل)
قوانین مختلف در امور بازگانی به ویژه در حیطه واردات و صادرات کالا، باعث شده‌اند تا برای بهبود و تسریع مراحل ترخیص کالا، پرداخت هزینه ترخیص کالا و تهیه مدارک مورد نیاز به فردی به نام حق العملکار گمرک نیاز باشد تا واسطه میان تاجران و گمرک باشد و با انجام فعالیت‌های مربوط به آزادسازی کالا، دستمزد دریافت کند. از آنجا که استخدام حق العملکار گمرک برای جلوگیری از بسیاری از مشکلات مالی و قانونی ضروری و لازم است، در ادامه به بررسی وظایف و مسئولیت‌های این اشخاص می‌پردازیم تا به طور کامل با فعالیت آنها آشنا شوید.

حق العملکار گمرک کیست و چه وظایفی دارد؟
حق العمل کار گمرک شخصی حقیقی یا حقوقی است که با دارا بودن کارت مخصوص بازرگانی می‌تواند به جای فرد اصلی اعم از بازرگان یا تاجر، امور گمرکی و قانونی ترخیص کالا از گمرک را انجام دهد. افرادی موفق به دریافت کارت بازرگانی می‌شوند که دارای شرایط تعیین شده باشند و با گذراندن دوره‌های آموزشی مختلف در آزمون حق العمکاری گمرک نیز موفق شوند. این افراد می‌توانند به استخدام شرک‌ های بازرگانی دربیایند و با وکالت از آنها، کارهای گمرکی ترخیص کالا را انجام دهند.
حق العملکار گمرک به دلیل مسئولیت بزرگی که بر عهده دارد باید نسبت به وظایف خود به اندازه کافی آگاه باشد. وظایف این اشخاص شامل انجام دستورات ترخیص کالا شرکت طرف قرارداد، مدیریت تمام مراحل صادرات و واردات کالا، عدم سواستفاده از موقعیت، امین و معتمد بودن برای صاحب کالا می‌شود. اگر تاجری تازه‌کار هستید، حتما برای انجام امور گمرکی خود از نمایندگی‌های قانونی و یک حق العملکار گمرک مطمئن استفاده کنید تا با کند شدن روند فرایند با جریمه‌های مالی سنگین مواجه نشوید. در ادامه با ققنوس ترخیص همراه باشید تا به بررسی دقیق‌تر وظایف و فعالیت‌های حق العمل کار گمرک بپردازیم و به شما در انتخاب فرد مناسب کمک کنیم.

مسئولیت‌ها و وظایف دیگر حق العملکار
•    مشاوره درباره الزامات قانونی و دریافت مجوزهای لازم
•    مشاوره درباره تعیین تعرفه اجناس براساس اصول طبقه بندی کالا
•    بررسی ارزش کالا براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه گمرک
•    به روز بودن نسبت به قوانین جدید و اطلاع رسانی آخرین بخشنامه‌ها به گمرکات
•    مشاوره درخصوص بهترین روش حمل و نقل کالا
•    استفاده از نیروهای متخصص و مسلط برای تسریع فعالیت‌ها و امور گمرکی
•    اخذ مجوزهای لازم و انجام ترخیص کالا از گمرک در کمترین زمان و با هزینه‌ای مناسب
•    استقرار شعبه خود در گمرک محل فعالیت
•    ارائه فیش‌های پرداختی از طرف صاحبان کالا همراه با فاکتور رسمی
این موارد بخشی دیگر از وظایف و مسئولیت‌های حق العملکار گمرک هستند که در صورت استخدام برای شما انجام می‌دهند و در افزایش سرعت ترخیص کالا و کاهش هزینه‌های اضافی ناشی از عدم اطلاعات کافی شما نقش بسزایی دارد.

شروط لازم برای حق العمل کاری
برای اینکه فردی بتواند تحت عنوان حق العملکار یا کارگزار گمرک فعالیت کند، لازم است شرایط خاصی را دارا باشد. مهم‌ترین شرط فعالیت به عنوان حق العملکار گمرک، قبولی در آزمون قوانین گمرکی است تا شخص موفق به دریافت کارت امور بازرگانی شود. شرایط فعالیت تحت عنوان حق العملکاری عبارتند از:
•    داشتن تابعیت ایرانی
•    اتمام دوره نظام وظیفه یا معافیت
•    ارائه عدم سوء پیشینه از مراجع قانونی
•    تائید عدم سابقه قاچاق کالا در گمرکات
•    حداقل 25 سال سن
•    نداشتن شغل دولتی
•    قبولی در آزمون قوانین گمرکی، واردات، صادرات و تجارت
•    حداقل مدرک کاردانی امور گمرکی و یا کارشناسی سایر رشته‌ها

نقش حق العمل کار گمرک در ترخیص کالا
هر کالایی برای ورود به کشور در اولین قدم باید از گمرکات عبور کند و مجوزهای قانونی لازم نظیر گواهی‌های سلامت و بهداشت را دریافت کند تا شخص حقیقی یا حقوقی واردکننده بتواند اجناس را به بازار و به دست مصرف کنندگان برساند. انجام امور مربوط به فرایند ترخیص از گمرک را حق العملکاری می‌نامند که معمولا هر شخص حقیقی با اخذ وکالت از طرف واردکننده کالا می‌تواند تا حداکثر 10 مرتبه نسبت به انجام آنها اقدام کند. از آنجا که تهیه مدارک مورد نیاز، اخذ مجوزهای لازم و شیوه محاسبه هزینه‌های ترخیص از  گمرک کمی پیچیده است، حق العملکار گمرک در تمامی مراحل ترخیص کالا با تاجر برای به اتمام رساندن فرایند همراه خواهد بود.

علت نیاز به استخدام حق العمل کار گمرک
هرگونه مشکلی که باعث به تاخیر افتادن روند واردات کالا شود می‌تواند تاجر یا بازرگان را با خسارت‌های مالی زیادی مواجه کند. همانطور که می‌دانید، در هر معامله‌ای طرفین باید تمام تلاش خود را در به موقع رساندن خدمات به مشتری و مصرف‌کننده انجام دهند؛ به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم امور اداری و تشریفاتی گمرک را به فردی همچون حق العمل کار گمرک واگذار کنید که هم به اصول و قوانین گمرکی آشناست و هم وقت و تسلط کافی برای انجام امور مربوطه را دارد تا با مشکل توقف کالا در گمرک برای مدت طولانی مواجه نشوید. یکی دیگر از مزایای استخدام حق العملکار گمرک هم قطعا کاهش هزینه‌های اضافی برای انبارداری و تسریع فرایند است که خوب است مورد توجه قرار بگیرد.

ویژگی‌های یک حق العمکار حرفه‌ای
همانطور که گفته شد حق العملکار گمرک وظایف و مسئولیت‌های مهمی را به عهده دارد و برای اینکه بتواند فعالیت‌های خود را به درستی انجام دهد لازم است به طور حرفه‌ای پیگیر باشد. آشنایی کامل با قوانین و مقررات کشوری، آشنا بودن با تشریفات و امور اداری گمرک، تمام مراحل ترخیص کالا از گمرک تا تحویل آن، به روز بودن اطلاعات و دانش در زمینه قوانین جدید و سرعت عمل خوب از جمله ویژگی‌ها و خصوصیات یک حق العملکار مسلط هستند که فرایند آزادسازی کالا را آسان‌تر خواهد کرد.

وظایف حق العمل کار گمرک تا چه حدی است؟
همانطور که اشاره کردیم فردی که امور ترخیص کالا از گمرک و انجام تشریفات مربوطه را بر عهده می‌گیرد باید فردی حقیقی یا حقوقی باشد که وکالت انجام کار ترخیص را از صاحب کالا یا سازمان دریافت کرده است. از آنجا که این افراد واسطه هستند و فقط با انجام دستورات خواسته شده دستمزدی دریافت می‌کنند، محدوده اختیارات آنها هم به نوع وکالت نامه‌ای که تاجر به آنها داده است بستگی خواهد داشت.

تفاوت حق العملکار گمرک با ترخیص کار گمرک در چیست؟
حق العملکار یا کارگزار گمرک شخصی است که تمام مراحل ترخیص کالا و امور مربوط به آن را با استفاده از وکالتی که در اختیار دارد انجام می‌دهد. مسئولیت این اشخاص به قدری زیاد است که گمرک برای این افراد پروانه‌ای را در نظر گرفته است. برای اینکه فردی بخواهد تحت عنوان شخص حقیقی یا حقوقی فعالیت کند لازم است به وسیله تحصیل در گمرک این پروانه را دریافت کند تا بتواند در گمرکات کشور اقدام به حق العملکاری کند.
ترخیص کاران گمرک در واقع زیرمجموعه حق العملکاران هستند و این اشخاص ترخیص کالا از گمرک را برای تاجر یا بازرگان انجام می‌دهند و به طور مستقیم از طرف شخص دیگری با گمرک در تماس هستند. ترخیص کار گمرک هم با تمامی فرایندهای ترخیص از گمرک آشنایی دارد و تنها به قصد انجام همین فرایند وارد حیطه ترخیص کالا شده است.

چگونگی دریافت پروانه حق العمل کاری
بالاتر هم اشاره کردیم که یکی از مهم‌ترین مراحل دریافت کارت یا پروانه بازرگانی، شرکت در آزمون قوانین گمرکی و تجاری و قبولی در آن است. زمان برگزاری این آزمون توسط گمرک جمهوری اسلامی اعلام می‌شود و پس از اعلام زمان آن، افراد متقاضی می‌توانند در صورت داشتن شروط ذکر شده نسبت به شرکت در آزمون اقدام و ثبت نام کنند. پس از قبولی در آزمون لازم است با ارائه گواهی مالیاتی از طرف سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر عدم بدی‌های مالیاتی نسبت به دریافت پروانه مورد نظر اقدام کنند.

مواردی که لازم است حق العملکار گمرک رعایت کند
در ماده 357 قانون تجارت، بندی به حق العملکار گمرک اختصاص داده شده است و در این به بند به وظایف اصلی و قانونی او هم اشاره شده است. از آنجا که حق العملکار به نیابت و وکالت از واردکننده اصلی کالا اقدام به انجام معاملات و امور گمرکی می‌کند، صاحب کالا به شمار نمی‌آید و فقط موظف است اقدامات لازم برای ترخیص کالا را به طور کامل انجام دهد و دستمزد بگیرد. از مهم‌ترین فعالیت‌های حق العملکار تعیین ارزش کالا و قیمت گذاری می‌باشد و موارد زیر نگاهی دقیق‌تر به مسئولیت‌های او دارند.
•    انجام دستورات کارفرما: حق العملکار گمرک می‌تواند طبق قرارداد تعیین شده، امور کارفرما یا همان صاحب کالا را انجام دهد و یا با استفاده از دانش و تجربه خود نسبت به ترخیص کالا اقدام کند. پیشنهاد ما به شما اعتماد به روش‌های قانونی و پیروی از این موارد برای اتمام فرایند ترخیص از گمرک است.
•    مورد اعتماد بودن: اعتماد اساس یک رابطه تجاری و کاری است و هر دو طرف برای ادامه همکاری باید به این مورد توجه زیادی کنند. لازم است حق العمل کار گمرک در نظر واردکننده کالا فردی امین و مورد اعتماد باشد تا کنار همدیگر به فعالیت‌های بیشتری بپردازند.
•    رعایت منافع واردکننده: تحت هر شرایطی لازم است حق العملکار منافع واردکننده کالا را در نظر بگیرد و از آنها حمایت کند.این افراد نماینده صاحب کالا هستند و باید برای اجناس ارزش‌گذاری واقعی و حقیقی انجام دهند؛ در واقع حق العملکار گمرک که مجوزهای لازم را از گمرکات دریافت کرده باید بداند که منافع واردکننده کالا، منافع شخصی او نیز محسوب می‌شوند و خوب است تمام تلاش خود را برای حفظ ارزش کالا به کار گیرد.

تخلفات و مجازات حق العملکاران
اگر حق العملکار زمانی که مشغول به حق العملکاری است، به طور عمد اظهارنامه‌ای خلاف واقعیت تنظیم کند و یا فعالیتی خلاف قوانین گمرکی موجود انجام دهد، تخلف او به پیشنهاد گمرک در کمیسیونی با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی و وزارت اقتصاد، صنایع، معدن و اداره کل گمرک رسیدگی خواهد شد و در صورت اثبات تخلف، پروانه حق العملکاری متخلف باطل خواهد شد. ابطال پروانه ذکر شده می‌تواند به صورت موقت یا دائم بر اساس رای قطعی کمیسیون باشد.

سخن پایانی
ترخیص کالا از گمرک فرایندی پیچیده است و به دلیل جنبه‌های قانونی متعدد، از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است. از آنجا که هر کدام از مراحل ترخیص کالا مانند جمع‌آوری مدارک، اخذ مجوزهای لازم و محاسبه هزینه‌ها نیازمند دقت و مهارت کافی هستند، افرادی تحت عنوان حق العملکار گمرک در این حیط تخصص دارند تا به تاجران در ترخیص سریع و به موقع کالا کمک کنند و از بروز مشکلات قانونی و خسارات مالی جلوگیری کنند. اگر به خدمات ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی
حق العملکاران گمرک واسطه‌ای میان واردکننده کالا و گمرک هستند و با دریافت وکالت از صاحب کالا، اقدام به انجام امور اداری و تشریفات گمرکی می‌کنند. این افراد با انجام تمام فعالیت‌های لازم گمرکی، دستمزدی از تاجر دریافت می‌کنند و در کنار او در تمام مراحل ترخیص کالا خواهند بود؛ بنابراین استخدام این اشخاص برای اکثر تاجران ضروری و لازم است. شما می‌توانید برای راهنمایی بیشتر از کارشناسان ققنوس ترخیص کمک بگیرید و با ورود به سایت FNXCUSTOMS.COM و برگه خدمات، از خدمات ما در این زمینه نیز بهره‌مند شوید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها