کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کرونای لعنتی دارد یکی یکی عزیزانمان را می‌گیرد

19 مهر 1400 ساعت 11:59


گروه فرهنگی: «کرونای لعنتی دارد یکی یکی عزیزانمان را از ما می‌گیرد»؛ این جمله را یکی از پیشکسوتان عرصه بازیگری می گوید که پس از درگذشت جمع کثیری از هنرمندان کشورمان خصوصا در هفته های اخیر، طاقتش طاق شده و از این همه بی رحمی یک ویروس ذره بینی که نزدیک به دوسال است کل جهان را بهم ربخته، گله مند است.
 

به گزارش ایسنا، در کنار غم از دست دادن تک تک بازیگران ارزشمند کشورمان، درگذشت عزت الله مهرآوران در روزهای اخیر دل خیلی ها را به درد آورد؛ از بازیگر و کارگردان گرفته تا مردم عادی که با علاقه کارهایش را دنبال می کردند. مهرآوران با پیشینه قوی تئاتری، در سال های اخیر مقابل دوربین سریال های متعددی رفته بود که همین مساله او را در بین مردم به هنرمندی محبوب بدل کرده بود.آنچه در ادامه می خوانید، مهرآوران است به روایت سه تن از بازیگران جوان و پیشکسوت کشورمان که در سال های اخیر در مجموعه های تلویزیونی با او همکاری داشته اند.

در هفته های اخیر چند هنرمند خوبمان را از دست دادیم
محمود جعفری با اشاره به درگذشت عزت الله مهرآوران خاطرنشان می کند: از شنیدن خبر فوت این هنرمند با ارزش و آگاه که هم بازیگر بود، هم نویسنده و هم کارگردان بسیار متاسف شدم. روحش شاد باشد. این کرونای لعنتی دارد یکی یکی عزیزانمان را از ما می‌گیرد.

این بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون با یادآوری این حقیقت تلخ که در روزهای اخیر چند هنرمند پیشکسوت را از دست داده‌ایم، به ایسنا می گوید: در هفته های اخیر ما چند نفر از هنرمندان خوبمان را از دست دادیم. سیامک اطلسی، فتحعلی اویسی و سه روز قبل هم عزت‌الله مهرآوران؛ بابت درگذشت این هنرمندان به ویژه آقای مهرآوران به همه هنرمندان و مردم عزیزمان تسلیت می گویم.

جعفری می افزاید: آقای مهرآوران از جمله هنرمندان ما بود که بسیار خوش پوش، خوش صحبت، خیلی بذله گو و بسیار دوست داشتنی بود. در بخش شاهنامه نقالی می‌کرد و حافظ شاهنامه بود. در آبادان که در کودکی و نوجوانی در آنجا زندگی می‌کرد، در بخش نمایشنامه نویسی تئاتر فعالیت می‌کرد. انسان باسواد و مودبی بود. بسیار بازیگر خوبی بود. مرحوم مهرآوران به یک زبان خارجی هم مسلط بود و با این همه تا آنجا که من می دانم مستأجر بود.

این هنرمند باسابقه درباره آثار مشترکش با مرحوم مهرآوران در تلویزیون یادآور می شود: من در سریال «زیر همکف» با ایشان همکاری می‌کردم که خیلی چیزها از او آموختم. در سریال «زن زندگی مرد زندگی» که اخیرا پخش شد هم همکار بودیم. در این سریال دو خانواده بودند که ایشان نقش پدر یکی از خانوادها و من نقش پدر خانواده مقابل را ایفا می‌کردم. ایشان پدر خانواده عروس و من پدر خانواده داماد بودم.

 
همه دوست داشتند با مهرآوران کار کنند
افشین سنگ چاپ، بازیگر هم که به گفته خودش با مرحوم عزت‌الله مهرآوران کارهای مشترک بسیاری داشته است، در توصیف همکار تازه درگذشته‌اش چنین می‌گوید: «شریف و با سواد بودن مهمترین خصیصه ذاتی مهرآوران بود. او از همان آدم‌های ناب دهه چهل و پنجاه بود که بسیار باسواد و باایمان بود.»

او که آخرین بار در مجموعه «پدر پسری» که در ماه رمضان ۹۹ از شبکه پنج پخش شد، با مرحوم مهرآوران همکاری داشته است، شاخص ترین کارهای تلویزیونی‌اش با مهرآوران را «لیسانسه‌ها»، «فوق لیسانسه‌ها» و «پیامک از دیار باقی» معرفی کرده و همچنین یادآور می‌شود که چند تئاتر مذهبی هم با این بازیگر کار کرده است.

سنگ چاپ می گوید: من چون گاهی در سمت انتخاب بازیگر هم  کار می‌کنم، آقای مهرآوران همیشه در رأس کست (انتخاب بازیگران) ما بود. همه گروه‌های فیلم‌سازی در ایران به ویژه تلویزیونی و تئاتری ها آرزو داشتند که با آقای مهرآوران کار کنند، مگر اینکه آن فیلم‌نامه یا نمایشنامه نقشی در رابطه با آقای مهرآوران نداشت یا به توافق نمی‌رسیدند، بس که ایشان شریف، بی ریا و استادگونه رفتار می‌کردند.این بازیگر به حرفهایش اضافه می کند: به یاد دارم آقای مهرآوران همیشه به جوان‌های مقابلشان کمک می‌کردند و مراقبشان بودند. هوای جوان ترها را داشتند.
 
سنگ‌ چاپ در پایان با برشمردن دیگر ویژگی‌های زنده یاد مهرآوران خاطرنشان می کند: مهمترین شاخصه ایشان یکی شریف بودشان بود یکی باسواد بودنشان. ایشان از همان آدم‌های نسل دهه چهل و پنجاه بودند که بسیار با سواد و با ایمان بودند؛ همیشه نماز می خواندند و همیشه به من تاکید می‌کردند در هر کاری فقط به خدا توکل کنم. از آنجایی که خدا گلچین می‌کند واقعا آقای مهرآوران را هم گلچین کرد و با خودش برد.

آقای مهرآوران خیلی بی پروا بودند
همچنین محمدرضا رهبری ـ بازیگر سریال «بچه مهندس ۴» ـ با ابراز ناراحتی از مظلوم واقع شدن برخی از پیشکسوتان عرصه بازیگری به ذکر خاطراتی از عرت‌الله مهرآوران در سریال «بچه مهندس۴» می پردازد.رهبری درباره مرحوم عزت‌الله مهرآوران که در همین سریال با او هم بازی بوده است، می گوید: ایشان خیلی آدم شوخ طبع، طناز و مهربانی بودند من خیلی از ایشان یاد گرفتم. یکی از مهمترین خصیصه‌های مرحوم مهرآوران این بود که در بدترین و سخت ترین شرایط با شوخی‌هایشان سختی کار را کم می‌کردند و باعث می شدند افراد روحیه بگیرند. گاهی آنقدر جدی شوخی می‌کردند که اول شوکه می شدیم و تعجب می‌کردیم، بعد می فهمیدیم که شوخی است و از ته دل می‌خندیدیم.
 
رهبری به حرفهایش اضافه می کند: آقای مهرآوران خیلی بی پروا بودند؛ مثلا گاهی که کارگردان خسته و عصبانی می شد و داد می‌زد، همه ما سکوت می‌کردیم، بعد عمو عزت از آن پشت داد می‌زد و چیزی می‌گفت تا فضا را عوض کند.

این بازیگر در بخشی از صحبت‌هایش با یادآوری این موضوع که برخی از هنرمندان پیشکسوت به حاشیه رانده شده و مظلوم واقع می‌شوند، در این زمینه عنوان می کند: خیلی حیف شد؛ ما متاسفانه قدر چنین آدم‌هایی را نمی دانیم؛ وقتی از دستشان می‌دهیم می‌گوییم حیف شد، چقدر آدم خوبی بود، چقدر نادیده گرفته شد و چقدر می‌توانستیم از این آدم بیشتر استفاده کنیم و یاد بگیریم. سینمای ما سینمای بی رحمی است و قدر آدم‌هایش را نمی داند. خیلی از هنرمندان پیشکسوت سال‌هاست که خانه نشین هستند و حتی پیشنهاد کار هم به آن‌ها نمی‌شود؛ سنشان بالا رفته و بعضی‌ها آلزایمر گرفته و بیمار هستند. آنقدر نسبت به این هنرمندان نامهربانی می‌کنند و آنقدر این ها مظلوم و مهجور واقع می‌شند که آدم نمی‌داند چه بگوید.

رهبری خاطرنشان می کند: به نظرم مسوولان کمی کم لطفی و کوتاهی می‌کنند که به هنرمندان پیشکسوتمان نمی‌رسند. بعضی‌ها در فقر وحشتناکی به سر می‌برند و حتی در همان شرایط فوت می‌کنند. باز خدا را شکر آقای مهرآوران کار می‌کرد و سرحال بود؛ ایشان هیچ وقت ناله و گله گزاری نمی‌کرد؛ هیچوقت ندیدم غر بزند؛ خیلی از بازیگرها وقتی پا به سن می‌گذارند حوصله ندارند و زود عصبانی می‌شوند اما ایشان اصلا اینطور نبود نه تنها غز نمی زدند بلکه به خاطر دارم سر کار «بچه مهندس۴» وقتی در سرما و در خیابان کار می‌کردیم، به محض اینکه کات می دادند من خودم نمی‌توانستم سرما را تحمل کنم و داخل لوکیشن می‌رفتم اما ایشان همان جا در سرما می‌ایستادند تا پلان بعدی را بگیرند؛ در کارشان بسیار متعهد بودند.

بازیگر «بچه مهندس» در پایان صحبت‌هایش گفت:خوشحالم که در این سریال در کنار مرحوم مهرآوران بازی داشتم و تجربه بسیار لذت بخشی بود اما متاسفانه اجل مهلتشان نداد و بیشتر نتوانستم در خدمتشان باشم.
به گزارش ایسنا، عزت الله مهرآوران ـ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ـ  پس از چندین روز مقابله با ویروس کرونا بر اثر عوارض ناشی از این بیماری، شامگاه جمعه، ۱۶ مهر ماه از دنیا رفت. پیکر این هنرمند فقید امروز ـ دوشنبه ـ ۱۹ مهر ماه در قطعه هنرمندان به خاک سپرده می شود.


کد مطلب: 298983

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/298983/کرونای-لعنتی-یکی-عزیزانمان-می-گیرد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir