به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۹ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۲۹۸۹۹۲

پرواز مسن‌ترین فرد به فضا به تعویق افتاد

پرواز مسن‌ترین فرد به فضا به تعویق افتاد
گروه علمی: شرکت "بلواوریجین" قرار است یک ماموریت سرنشین دار دیگر انجام دهد اما دومین ماموریت گردشگری فضایی این شرکت که قرار بود در ۱۲ اکتبر انجام شود به دلیل شرایط آب و هوایی به تعویق افتاد.
به گزارش ایسنا، در ابتدا قرار بود "ویلیام شاتنر" بازیگر کانادایی ۹۰ ساله و برخی افراد دیگر روز سه‌شنبه طی این ماموریت به فضا بروند اما این ماموریت به دلیل پیش‌بینی وزش باد شدید در نزدیکی مرکز پرتاب به تعویق افتاد و اکنون انتظار می‌رود این پرتاب روز چهارشنبه انجام شود.

ویلیام شاتنر بازیگر، نویسنده و نوازنده کانادایی است. وی بیش از هر چیز بخاطر ایفای نقش کاپیتان جیمز کرک در مجموعه تلویزیونی پیشتازان فضا مشهور است. او پس از این سفر، مسن‌ترین فردی که به فضا رفته، خواهد شد.
کارشناسان پشتیبان این اموریت اعلام کردند موشک نیوشپرد  آماده و بدون مشکل است و تنها نکته‌ای که سبب تعویق این ماموریت شده آب و هوا است. بنابر گزارش "ورج" این پرواز روز ۱۳ اکتبر و در ساعت ۹:۳۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(ساعت ۱۷ روز چهارشنبه به وقت تهران) انجام خواهد شد.

طی این ماموریت علاوه بر شاتنر "کریس بوشویزن"(Chris Boshuizen) مهندس سابق ناسا و بنیانگذار شرکت ماهواره‌ای Planet Labs و"گلن د ورایس"(Glen de Vries) بنیانگذار شرکت نرم افزاری Medidata و معاون رئیس علوم زیستی یک شرکت نرم افزاری فرانسوی و "آدری پاورز"(Audrey Powers) معاون رئیس این ماموریت از شرکت بلواوریجین حضور خواهند داشت.

این دومین پرواز سرنشین‌دار این شرکت خواهد بود. ۲۰ ژوئیه نیز "جف بزوس" به همراه خانم والی فانک ۸۲ ساله به عنوان مسن‌ترین فضانورد، اولیور دیمن ۱۸ ساله به عنوان جوان‌ترین مسافر فضا و مارک بزوس برادرش با موشک "نیوشپرد" شرکت "بلواوریجین" به فضا رفتند و پس از دقایقی ماندن در گرانش صفر به زمین بازگشتند.
شاتنر پیشتر طی یک مصاحبه گفته بود: من هیجان زده و مضطرب و کمی عصبی‌ام و کمی هم در مورد این ماجراجویی جدید می‌ترسم.

همه اینها در حالی است که پیشتر کارمندان این شرکت طی یک نامه سرگشاده نگرانی خود در باره ایمنی سیستم پرتاب "نیوشپرد" اعلام کرده بودند. چندی پیش یک نامه سرگشاده که توسط ۲۱ کارمند سابق و فعلی شرکت بلواوریجین نوشته شده بود، منتشر شد و طی آن این افراد جف بزوس و شرکت او را به عدم توجه به ایمنی موشک و تنها توجه به پیروزی در رقابت فضایی با دیگر میلیاردرها متهم کرده‌ بودند.

الکساندرا آبرامز، رئیس سابق ارتباطات کارکنان شرکت بلواوریجین که این نامه را با مشورت کارمندان سابق و فعلی این شرکت نوشته بود گفت: جف بزوس رقابت با دیگر میلیاردرها و پیشرفت در این زمینه را به نگرانی‌های کارمندان درباره ایمنی موشک نیوشپرد که سبب کندتر شدن برنامه پرتاب آن می‌شد ترجیح داده است. در این بیانیه آمده است که نگرانی‌های کارکنان در مورد ایمنی موشک نادیده گرفته شده است زیرا این میلیاردر تنها به فکر رقابت با ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس ایکس و ریچارد برانسون بنیانگذار ویرجین گلکتیک بوده است. در این نامه آمده است که بسیاری از کارکنان فعلی و سابق این شرکت از پرواز با وسیله پرتاب شرکت بلواوریجین احساس امنیت نمی‌کنند، زیرا معتقدند در این شرکت اقدامات ایمنی مناسب و لازم صورت نگرفته است.

تاکنون نیوشپرد ۱۵ سفر بدون سرنشین و یک سفر با حضور خدمه را با موفقیت انجام داده است. این موشک مجهز به یک سیستم اضطرار است که در صورت لزوم می‌تواند کپسول حامل خدمه را از موشک دارای اختلال دور کند.

علاوه بر این موارد نحوه رفتار مسئولین این شرکت با کارمندان نیز مورد انتقاد قرار گرفته و در این نامه آنها بسیاری از مدیران را متهم به تحقیر زنان کارمند این شرکت کرده‌اند. CNBC در ماه اوت گزارش داد که حداقل ۱۷ مهندس و مدیر شرکت بلواوریجین تابستان امسال آنجا را ترک کرده‌اند و بسیاری از آنها این کار را یک هفته پس از پرواز فضایی جف بزوس انجام داده‌اند اما دلایل رفتن آنها مشخص نیست.
برچسب ها: جف بزوس فضا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها