به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۹ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۲۹۸۹۹۶

بررسی مقاومت آنتی‌بیوتیکی یک نوع باکتری روده

بررسی مقاومت آنتی‌بیوتیکی یک نوع باکتری روده
گروه علمی: پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در یک مطالعه مقاومت باکتری‌های «انتروکوک فکالیس» به آنتی‌بیوتیک را در بیماران مبتلا به عفونت بیمارستانی بررسی کردند.به گزارش ایسنا، «انتروکوک‌ها»؛ باکتری‌هایی هستند که به عنوان بخشی از فلور نرمال مدفوع انسان شناخته می‌شوند. این باکتری‌ها به طور طبیعی در روده انسان زندگی می‌کنند و به ندرت باعث ایجاد بیماری می‌شوند.
 
ولی طی دهه‌های اخیر؛ این ارگانیسم‌ها از یک باکتری روده‌ای با اهمیت اندک، به یکی از شایع‌ترین عوامل بیماری‌زای ایجادکننده عفونت‌های بیمارستانی منجر به مرگ‌ومیر، تبدیل شده و افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی در آن‌ها، در سال‌های اخیر باعث ایجاد یک چالش بزرگ برای پزشکان شده است.

با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انجام یک مطالعه الگوی مقاومت باکتری «انتروکوک فکالیس» را به آمپی‌سیلین در عفونت‌های بیمارستانی بررسی کردند.

ارزیابی‌های این مطالعه حاکی از مقاومت حدود نیمی از انتروکوک‌های جداشده از بیماران بستری به آمپی سیلین بود. در مقایسه با سایر مطالعات انجام شده، میزان مقاومت باکتریایی در این مطالعه، بیشتر بود و یافتن علت اصلی این موضوع نیازمند انجام پژوهش‌های بیشتری است.بر همین اساس این محققان پیشنهاد می‌کنند که در آینده مطالعات بیشتر و گسترده‌تری مشابه با این مطالعه انجام شوند، تا وضعیت مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌های مختلف در عفونت‌های بیماران، نه فقط در انتروکوک، بلکه در سایر ارگانیسم‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرد تا با استفاده از این نتایج پزشکان بتوانند درمان‌های موثرتری را برای بیماران انتخاب کنند و شکست‌های درمان آنتی‌بیوتیکی به حداقل برسند.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی الگوی مقاومت انتروکوک فکالیس به آمپی سیلین در عفونت‌های بیمارستانی بیماران بستری بیمارستان‌های امام رضا (ع) و قائم در سال‌های 1397و 1398» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و  کیارش قزوینی، احسان آریان، مسعود یوسفی، سعید عامل جامه‌دار و مجید خادم رضائیان؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در انجام آن مشارکت داشتند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها