به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۹ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۲۹۹۰۲۸

تداوم روند افزایشی قیمت فولاد نگران کننده است

تداوم روند افزایشی قیمت فولاد نگران کننده است
گروه اقتصادی: رشد قیمت فولاد باعث شد تا بسیاری از صنایع پایین دستی این صنعت با چالشهای ناشی از افزایش هزینه های تولید روبرو شوند. چالشهایی که خود بستر را برای تقویت نرخ تورم فراهم کرده است و  اقتصاد را به  سمت روزهای سخت تری هدایت می کند.

طبق گزارش منتشر شده توسط وب سایت کوارتس در یک سال اخیر قیمت فولاد در بازار جهانی رشد چشمگیری پیدا کرده است. در روز گذشته قیمت هر تن فولاد ضد زنگ در قراردادهای اتی بورس فلزات شانگهای برای تحویل در اواسط نوامبر برابر با ۳۰۵۲ دلار بود.

رشد سریع قیمت فولاد از یک طرف به دلیل رشد قیمت مواد اولیه و از طرف دیگر به دلیل کاهش توان تولید فولاد در دنیا به دنبال تجربه یک سال پر از چالش برای اقتصاد جهان است. این رشد می تواند صنعت ساختمان را با چالش روبرو کند و اجرای طرح های توسعه زیر ساختی را نیز در کشورها با تاخیر روبرو کند.

نشریه کوارتس در گزارش خود به تشریح وضعیت بازار فولاد در یک سال اخیر پرداخت و نوشت: «متوسط قیمت هر تن ورقه های فولادی نورد گرم در سپتامبر سال ۲۰۲۱ برابر با ۱۹۲۳  دلار بود در حالیکه در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ هر تن از این محصول با قیمت ۶۱۵ دلار مبادله می شد. این رشد قیمت در شرایطی اتفاق افتاده است که در بازار سنگ اهن کاهش شدید قیمت تجربه شده است. سنگ آهن ماده اولیه مورد استفاده برای تولید فولاد در دنیا است و افت قیمت آن در وضعیت عادی اقتصادی زمینه را برای کاهش قیمت فولاد فراهم می کند ولی به نظر می رسد در این روزها عوامل دیگری بازار را تحت تاثیر قرار داده اند.»

این وب سایت رشد قیمت سوخت را عامل مهمی در افزایش قیمت فولاد معرفی کرده است. در یک سال اخیر قیمت سوخت در دنیا بالغ بر ۴۷ درصد رشد کرده است و در این روزها ما شاهد رسیدن قیمت هر بشکه نفت به بالغ بر ۷۵ دلار هستیم. در نتیجه این مساله هم هزینه تولید فولاد رشد کرد و هم هزینه حمل محصولات به بازارهای مصرف  افزایش یافت.

از طرف دیگر در هفته های اخیر در کشوربریتانیا هم مساله قیمت سوخت و حتی تامین ان به معضلی جدید تبدیل شده است و بسیاری از واحدهای فولادسازی در این کشور اعلام کرده اند توان تداوم تولید را ندارند.واحدهای فولادسازی بریتانیا تاکید کردند یا حجم تولید خود را کاهش می دهند یا به طور موقتی تولید را متوقف می کنند. در صورتیکه هر یک از این دو سیاست در بریتانیا اجرا شود باید منتظر افزایش شدیدتر قیمت فولاد در بازار جهانی باشیم. اجرای این سیاست در دوره ای که چین هم کاهش تولید را در دستور کار قرار داده است مساله ای بسیار جدی و مهم است و می تواند کاهش عرضه را به همراه بیاورد.

 مساله  دیگری که روی قیمت تمام شده فولاد تاثیر دارد، تاثیرسیاستهای چین است. این کشور بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده فولاد در دنیا است که هر ساله سهم زیادی از محصولات فولادی دنیا را به بازار عرضه می کند و در سال قبل توانست برای اولین بار سهم خود در تولید فولاد دنیا را به بیش از  ۵۷ درصد ارتقا دهد.

کوارتس در این مورد نوشت: «چین در سه ماه اخیر حجم تولید خود را کاهش داده است و بر طبق گزارشهای ارایه شده توسط روزنامه چاینا دیلی سیاست کاهش تولید را تا انتهای سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داد. در سه ماه اخیر تولید فولاد در چین ۵ درصد نسبت به مدت مشاله سال قبل کمتر بود.» نگرانی در مورد کمبود عرضه فشار مضاعفی در جهت افزایش قیمت به بازار وارد کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها