کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مردها؛ مقصر ۶۵ درصد تصادفات در ایران

19 مهر 1400 ساعت 13:23


گروه جامعه: رئیس پلیس راهور ناجا گفت: سومین عامل مرگ و میر در دنیا تصادفات است، اما در کشور ما دومین عامل مرگ و میر تصادفات است به طوری که در همین ۲ ساعت که اینجا هستیم، ۴ نفر به خاطر تصادفات فوت کرده‌ و ۸۰ نفر مجروح شده‌اند.
 

به گزارش  برنا، سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در همایش بانوان فرهنگ یار گفت: ۴۴ شهید گرانقدر راهنمایی و رانندگی در کشور داریم، ظرفیت فوق العاده در بانوان نهفته است که کشور از آن باید بیشتر بهره ببرد.
وی افزود: پلیس راهور از سال ۸۴ به چالش جدی روبه‌رو شد و آن این بود که برای توسعه انضباط در کشور باید از ظرفیت های اجتماعی بهره ببریم. نهال این امر از کانون خانواده است و نقش مادران و همسران در توسعه آموزش و فرهنگ مهم است.

سردار هادیانفر ادامه داد: در پلیس راهور ۲ هدف جدی در کنار خدمات مختلف در نظر داریم که در قانون برنامه توسعه ششم است. این اهداف شامل توسعه انضباط ترافیکی و کاهش تصادفات است. پلیس نقش ناظم بر انضباط است و کارکرد اجتماع است که نظم را ترویج می دهد و پلیس بر این انضباط جامعه نظارت می کند.
 
وی گفت: یکی از شاخصه های کشورهای توسعه یافته و کشورهای درحال توسعه، نگاه به انضباط اجتماعی است و نگاه به این دارند که چه قدر مردم انضباط اجتماعی را رعایت می کنند. می‌توانیم تفاوت کشورهای توسعه یافته و جهان سومی را در این موضوع ببنیم. کتاب آیین نامه، کتاب قطوری است اما خلاصه آن در یک جمله است "رعایت حق تقدم دیگران" همه نسبت به همه باید رعایت حق تقدم داشته باشند و به دیگری احترام بگذارند.

سردار هادیانفر با بیان اینکه یکی از نشانه توسعه یافتگی هر کشور انضباط ترافیکی است، گفت: این موضوع بسیار حائز اهمیت است و بحث های زیادی قابل طرح که چه باید کنیم. پلیس راهور از سال ۸۴ دست نیاز به سوی مردم دراز کرد تا همیاران به عنوان نسل آینده به پلیس کمک کنند حضور همیاران، تاثیر ۱۸ درصدی در کاهش در تخلفات داشتند و کشته های ۲۷ هزار نفری در سال به ۱۶ هزار نفر رسیده است که بخشی از آن مربوط به حضور همیاران پلیس است. ۳۵ درصد تصادفات خانم ها و در ۶۵ درصد آقایان مقصرند و خانم‌ها در زمان رانندگی بهتر رعایت می‌کنند.

وی درباره بحث تصادفات تصریح کرد: سومین عامل مرگ و میر در دنیا تصادفات است، اما در کشور ما دومین عامل مرگ و میر تصادفات است. در همین ۲ ساعت که اینجا هستیم، ۴ نفر به خاطر تصادفات فوت کردند و ۸۰ نفر مجروح شدند، ۱۰ تا ۲۰ درصد این مجروحان معلول و قطع نخاع شدند و به ازای هر نفر ۳ هزار و ۵۰ میلیارد تومان خسارت به صورت مستقیم و غیر مستقیم به کشور وارد شد و سالانه بیمه ها ۱۷ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت می کنند.

سردار هادیانفر بیان کرد: این تعداد کشته و مجروح به دلیل تصادفات برای کشور ما زیبنده نیست. حدود ۸ درصد از تولید ناخالص ملی کشور معطوف به جان باختگان و مجروحان ناشی از تصادفات است. قانون ۳۰ دستگاه را در پیشگیری از تصادفات تعیین کرده و مجلس نیز برای آن‌ها تکلیف مشخص کرده است، اما چرا کسی این‌ تکالیف را از دستگاه ها مطالبه نمی کند؟ امروز پلیس راهور در این حوزه تقریبا تنهاست، بارها درباره تصادفات و آمارها صحبت کردیم اما مسئولان چه قدمی برداشتند.

وی اضافه کرد: ۵ عامل اصلی در این مسئله نقش دارد، نقش مدیریت در حوزه پیشگیری نقش امکان ناپذیر است، ۱۱۲ شورا و شورای عالی در کشور داریم. امروز ۵۱ درصد از رانندگان هنگام تصادف، ۶ درصد حین راه به بیمارستان و ۴۳ درصد در بخش تروما جانشان را از دست می دهند.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: کمتر از ۵۰ درصد از تصادفات در نقاط حادثه خیر رخ می دهد و ۷۰ درصد تصادفات در ۴۵ کیلومتری جاده ها اتفاق می افتد. چرا به اسقاط وسایل نقلیه توجه نمی شود؟ پراید را با چه مصیبتی از رده خارج کردیم، در هر نوع تصادفی که یکی از خودروها پراید بود، ۳/۴ نفر فوت می‌کردند. بسیاری از خودروهای داخلی در شرایط استاندارد نیستند. بحث مدیریت، راه، وسایل نقلیه، انسان و قوانین و مقررات در کاهش تصادفات نفع دارند. جرایم دیگر بازدارندگی ندارند و الزامی به افراد برای پرداخت نیست و تا زمانی که بخواهد خودروش را بفروشد مجبور است که خلافی را پرداخت کند.

سردار هادیانفر ادامه داد: جدی ترین نهادی که می تواند این موضوع را دنبال کند مجلس شورای اسلامی و نمایندگان هستند بحث انضباط اجتماعی و تصادفات را نباید غافل شویم در جلساتی که با وزرای این دولت داشتیم تمامی نکات را گفتم و باید از اول به فکر رفع این مشکل باشیم.

وی خاطرنشان کرد: نقش بانوان به عنوان افراد تاثیرگذار در جامعه، مهم است و از ۵۲ هزار نفر از بانویی که در این طرح ما را همراهی می کنند تشکر می‌کنیم امیدواریم بتوانیم این موضوع را توسعه دهیم تا انضباط اجتماعی توسعه یابد.


کد مطلب: 299030

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/299030/مردها-مقصر-۶۵-درصد-تصادفات-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir