به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۵۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۹ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب : ۲۹۹۰۴۰

۴۰ درصد از کودکان کار جهان، دختر هستند

۴۰ درصد از کودکان کار جهان، دختر هستند
گروه جامعه: روز ۱۱ اکتبر از سال ۲۰۱۲ توسط سازمان ملل متحد همه ساله به نام «روز دختر» اختصاص داده شده است.این روز به مناسبت برجسته‌سازی و آگاهی دادن به چالش‌هایی است که دختر‌ها در سراسر دنیا با آن روبرو می‌شوند نامگذاری شده است و قصد آن کمک به دختران برای پیدا کردن مسیر پیشرفت و کسب تعلیم و تربیت برای خلق زنانی موفق است و هدف از آن توجه به چالش‌های متعدد و بحرانی که برخی از دختران در سراسر جهان با آن روبرو هستند، از جمله تحصیل، برابری، ازدواج کودکان، دسترسی به خدمات بهداشتی و خشونت‌های جنسی است.

سازمان ملل متحد هر سال را به یک شعار اختصاص می‌دهد و اقدامات سالانه برپایه آن اجرایی می‌شود. این سازمان برای سال ۲۰۲۱ شعار «دختران توانمند رشد می‌کنند تا به زنان توانمند تبدیل شوند» را در نظر گرفته است.

دو مورد از چالشی‌ترین مسائلی که کودکان دختر در سراسر جهان روبرو هستند مساله ازدواج و کار کودک است. همه‌ساله ۱۲ میلیون دختر در سراسر وادار به ازدواج می‌شوند و به جمعیت ۶۵۰ میلیونی دختران نوعروس اضافه می‌شود که از این میان ۳۱ درصد از دختران ساکن شرق و جنوب آفریقا هستند. حدود ۹۵ نفر از هر ۱۰۰۰ دختر بین سن ۱۵ تا ۱۹ سالگی و قبل از اینکه بدن آن‌ها برای زایمان ایمن آماده شود زایمان می‌کنند که منجر به مرگ و جراحت بسیاری از مادران جوان می‌شود.

برای جلوگیری از ازدواج کودکان دختر تعهداتی در جهان در نظر گرفته شده است، اما این اقدام ادامه دار محصول تولیدات سمی نابرابری جنسیتی است.آناندیتا فیلیپوس، متخصص جوانان و جنسیت دفتر منطقه‌ای شرق و جنوب آفریقا می‌گوید: در حالی که بیش از ۲۵ میلیون ازدواج کودکان در دهه گذشته در سطح جهان جلوگیری شده است، پیشرفت در شرق و جنوب آفریقا، جایی که سطح بالایی از جنسیت وجود دارد، نامساعد است و برای تغییر این مسیر باید اقدامات خود را برای پایان دادن به ازدواج کودکان تسریع کنیم.

در سال جاری یونیسف و صندوق جمعیت ملل متحد «UNFPA» یک گردهمایی مجازی را برگزار خواهند کرد و به نقد و بررسی راه‌های پایان دادن به ازدواج کودکان به‌ویژه در شرق و جنوب آفریقا خواهند پرداخت.برنامه جهانی پایان به ازدواج کودکان که در این برنامه به آن پرداخته خواهد شد از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ از ازدواج ۷.۹ میلیون دختر در ۱۲ کشور که بالاترین نرخ ازدواج کودکان را داشتند جلوگیری و به آن‌ها قدرت داد. این یادبود سالانه به دختر‌ها قدرت می‌دهد که از توانایی‌های خود استفاده کنند، درباره بدن خود تصمیمات سالم بگیرند و خدمات و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

مونا آیکا، متخصص حفاظت از کودکان دفتر منطقه‌ای یونیسف در شرق و جنوب آفریقا می‌گوید: پیشرفت این برنامه در کشور اتیوپی در دهه گذشته یکی از قوی‌ترین نتایج را در بین کشور‌های شرق و جنوب آفریقا را داشته است و در سه دهه گذشته میزان ازدواج کودکان کاهش داشته است. او می‌گوید می‌توان با به کارگیری برخی مداخلات اثبات شده باز هم میزان ازدواج کودکان را کاهش داد.

اما چالش‌های زیستی دختران تنها به ازدواج در سنین پایین ختم نمی‌شود، کار کودکان نیز نابرابری دیگری است که دختران با آن روبرو هستند. براساس اعلام سازمان بین المللی کار، حدود ۴۰ درصد از ۱۶۰ میلیون کودک کار جهان را دختران شامل می‌شوند در حالی که بسیاری از کار‌هایی که دختران انجام می‌دهند ناشناخته است و به حساب نمی‌آید مانند ساعات بی‌شماری که بسیاری از دختران در خانه و بدون هیچ دستمزدی کار می‌کنند.

برآورد تعداد دختران در مشاغل خانگی نیز دشوار است. دفتر بین المللی امور کار ایالات متحده اخیرا اعلام کرده است با درک این مساله که دختران دنیای کاری متفاوتی را نسبت به پسران تجربه می‌کنند، به دنبال راهکاری‌هایی برای کاهش مخاطرات کاری دختران از جمله خشونت‌های فیزیکی و مخاطرات جنسی برای کودکان دختر است. این سازمان گفته است برنامه‌های خود را به گونه‌ای طراحی می‌کند که پاسخگوی جنسیت باشد و نیاز‌های منحصر به فرد کودکان در هر جنس را برآورده کند.

در ادامه سه مورد از چیز‌هایی که از کار دختران نمی‌دانید را که توسط وبلاگ وزارت کار آمریکا گردآوری شده است می‌خوانید:
۱- کاکائو موجود در شکلات شما ممکن است توسط کودکان کار کودک تولید شده باشد. غنا دومین کشور بزرگ تامین کننده کاکائو در جهان است و در تولید این محصول تقریبا نیمی از کودکان کارگر را (۴۳ درصد) دختران تشکیل می‌دهند. زنان و دختران نوجوان غنائی که در تولید و برداشت کاکائو کار می‌کنند، اغلب حقوق کمی دریافت می‌کنند (حدود ۳۰ درصد کمتر از همتایان مرد خود درآمد دارند).
۲- دختران کشاورز در معرض آسبب‌های جسمی و خشونت‌های جنسی هستند. به گفته سازمان ملل، زنان و دختران در شرایط کار ناایمن در کشاورزی اغلب هدف خشونت یا آزار جنسی قرار می‌گیرند. کار‌های کشاورزی برای دخترانی که بار‌های سنگین را تحمل می‌کنند و از حرکات مکرر استفاده می‌کنند، در همه ساعات بیرون از منزل و در ارتفاعات کار می‌کنند، از ابزار و تجهیزات خطرناک استفاده می‌کنند و در معرض آفت کش‌ها و مواد شیمیایی قرار می‌گیرند می‌تواند به سلامت باروری آن‌ها آسیب برساند.
۳- برنامه‌های کارآفرینی زنان بیشتر از اینکه برای دختران مفید باشد می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند؛ وقتی برنامه‌های کمک به زنان برای افزایش درآمد، خطر افزایش کار کودکان را در نظر نگیرند، دختران ممکن است از این مساله آسیب ببینند.

گزارشی که اخیرا توسط ILAB منتشر شد برای درک بهتر تقابل کار دختران کودک نشان می‌دهد که شرایط کار برای زنان و ابتکارات زنان در زمینه توانمندسازی به گونه‌ای است که در بسیاری از موارد، زنان کارآفرین برای مدیریت کار‌های اضافی درگیر در توسعه مشاغل بزرگ در عین حال نیاز به مراقبت از کار‌های خانه دارند و برای مدیریت این دو مورد، از نزدیکترین بستگانشان کمک می‌گیرند و اولین گروهی که برای کمک گرفتن به آن مراجعه می‌کنند دخترانشان هستند.

دختران اغلب اولین کسانی هستند که از مدرسه دور می‌مانند تا به تقاضای روزافزون یک مشاغل خانوادگی جدید کمک کنند. یونیسف تخمین زده است که از سال ۲۰۱۹ تعداد ۱۲۹ میلیون دختر در سراسر جهان از تحصیل باز می‌مانند. این تعداد به احتمال زیاد در طول همه گیری COVID-۱۹ افزایش یافته است.
مرجع : جامعه 24
برچسب ها: کودکان کار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها