به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۵۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۹ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب : ۲۹۹۰۶۲
تنها ۴۱ درصد واجدان شرایط شرکت کردند

تحریم گسترده انتخابات پارلمانی عراق

تحریم گسترده انتخابات پارلمانی عراق
گروه بین الملل: کمیسیون انتخابات عراق  اعلام کرد تنها ۴۱ درصد شهروندان واجد شرایط این کشور در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه شرکت کرده اند.
این رقم براساس شمارش آرا در ۹۴ درصد شعبه‌های اخذ رای بوده است و به نظر نمی‌رسد با پایان شمارش آرا تغییر محسوسی داشته باشد.در سال ۲۰۱۸، ۹ میلیون و ۷۷ هزار و ۷۷۹ نفر یعنی ۴۴/۵۲ درصد از شهروندان عراقی در انتخابات شرکت کرده بودند.براساس گزارش رئیس کمیسیون انتخابات عراق، میزان مشارکت در بغداد بین ۳۱ تا ۳۴ درصد بوده است.استان دهوک با ۵۴ درصد و صلاح‌الدین با ۴۸ درصد میزان مشارکت، بالاترین سهم در جذب آرا در عراق را داشته‌اند.
حدود ۲۵ میلیون عراقی برای شرکت در پنجمین انتخابات پارلمانی پس از سقوط صدام حسین واجد شرایط بودند. ۳۲۰۰ نفر برای کسب ۳۲۹ کرسی مجلس قانونگذاری نامزد شده بودند.
 در زمان برگزاری انتخابات  نماینده گروه ناظران اتحادیه اروپا از مشارکت بسیار پایین شهروندان خبر داده بود. ویولا فن کارمون گفت: تحریم انتخابات «یک پیام بسیار روشن است و ما تنها می‌توانیم امیدوار باشیم که نخبگان سیاسی عراق این پیام را بشنوند.»عراق از اکتبر سال ۲۰۱۹ صحنه اعتراض شمار گسترده‌ای از شهروندان ناراضی به ناکارآمدی ساختار حکومتی، فساده گسترده و اقتصاد نابه‌سامان در این کشور است. نیروهای امنیتی و گروه‌های شبه نظامی این اعتراضات را به شدت سرکوب کردند. در جریان این تظاهرات که چندین ماه به طول انجامید، دست‌کم ۶۰۰ نفر کشته و بیش از ۳۰ هزار نفر زخمی شدند.
انتخابات پارلمانی قرار بود در سال ۲۰۲۲ برگزار شود اما دولت عراق برای نشان دادن تمایل به تغییر و پذیرش خواست‌های معترضان، آن را یک سال زودتر و براساس قانون جدید انتخابات برگزار کرد. براساس قانون اصلاح مقررات انتخاباتی عراق شهروندان به جای رای دادن به لیست‌ها، نام نامزدها را روی برگه‌های اخذ رای می‌نویسند. به‌علاوه شمار حوزه‌های نمایندگی هم برای افزایش مشارکت و کاهش فاصله میان شهروندان و نمایندگان، بیشتر شده است.در روزهای پیش از برگزاری انتخابات گزارش‌های متعددی از ناامیدی شهروندان از امکان تغییر و بهبود وضعیت عراق با هیات حاکمه کنونی منتشر شده بود.
 بسیاری از ناظران سیاست عراق معتقدند با وجود برگزاری انتخابات براساس قانون جدید، گروه‌های سنتی به احتمال زیاد ترکیب پارلمانی خود را حفظ خواهند کرد.
مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ که تلاش می‌کند همزمان با مخالفت با حضور آمریکایی‌ها در عراق، با دخالت‌های ایران در امور داخلی این کشور، چهره‌ای مستقل داشته باشد، پیشاپیش از برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ابراز خرسندی کرده است. جریان صدر به احتمال زیاد مانند دوره گذشته باید برای کسب یک بلوک پارلمانی اکثریت و تشکیل دولت با دیگر گروه‌های شیعه حاضر در پارلمان که عمدتا نمایندگان جناح‌های سیاسی متفاوت حشد شعبی هستند، ائتلاف کند.نظام سیاسی عراق پس از سقوط حکومت بعث یک نظام پارلمانی فدرال مبتنی بر تقسیم قدرت میان اقوام و مذاهب است. کردستان عراق به عنوان یک ایالت، استقلال سیاسی و پارلمانی دارد. رئیس جمهوری کرد است و نخست وزیر از میان شیعیان و رئیس پارلمان از میان اهل سنت انتخاب می‌شود.
نتایج اولیه نشان می‌دهد این انتخابات که با هدف جلب رضایت گروه‌های اپوزیسیون و جوانان خشمگین و معترض به حکومت ماه‌ها زودتر از موعد برگزار شد، در جذب آنان پای صندوق‌های رای ناکام ماند.
انتخابات یادشده در سایه تحریم گسترده همان کنش‌گران مدنی و جوانانی برگزار شد که در خیابان‌ها بارها خواسته‌های خود مبنی بر تغییر حکومت و انتخابات جدید را فریاد زده بودند.


 
برچسب ها: عراق
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها