به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۹ ساعت ۱۸:۱۱
کد مطلب : ۲۹۹۰۸۳

دو کهکشان ادغام شده، شکار تلسکوپ هابل شد!

دو کهکشان ادغام شده، شکار تلسکوپ هابل شد!
گروه علمی: تصویر این هفته از تلسکوپ فضایی هابل دو کهکشان را نشان می‌دهد که با جذب نیروی گرانش در کنار هم قرار می‌گیرند. دو کهکشان NGC ۵۹۵۳ و NGC ۵۹۵۴ آنقدر به هم نزدیک هستند که یک نام مشترک نیز دارند که به Arp ۹۱ معروف است. این جسم که ۱۰۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد، شرایط فوق العاده‌ای را نشان می‌دهد که هنگام برخورد دو کهکشان عظیم با یکدیگر رخ می‌دهد.
 
هر دو کهکشان که Arp ۹۱ را تشکیل می‌دهند، مانند کهکشان راه شیری، مارپیچ هستند. اما به نظر می‌رسد که این دو به خاطر زاویه‌هایی که ما آن‌ها را از زمین مشاهده می‌کنیم شکل متفاوتی در این تصویر دارند. کهکشان پایینی، NGC ۵۹۵۳، مستقیم روی آن دیده می‌شود، در حالی که کهکشان بالا سمت راست، NGC ۵۹۵۴، از زاویه لبه‌تر دیده می‌شود.

وقتی کهکشان‌ها به این شکل ادغام می‌شوند، نتیجه می‌تواند مخرب باشد یا نوع جدیدی از کهکشان را ایجاد کند. گاهی اوقات، یکی از کهکشان‌ها در برخورد از بین می‌روند. در موارد دیگر، این دو می‌توانند با هم ادغام شده و یک کهکشان بزرگتر جدید را تشکیل دهند.

دانشمندان هابل می‌نویسند: "Arp ۹۱ یک نمونه بارز از تعامل کهکشانی را ارائه می‌دهد. NGC ۵۹۵۳ به وضوح در NGC ۵۹۵۴ در حال کشیده شدن است و به نظر می‌رسد که یک بازوی مارپیچی را به سمت پایین دراز کرده است. جاذبه گرانشی عظیم این دو کهکشان باعث تعامل آنها می‌شود. چنین فعل و انفعال گرانشی رایج و بخش مهمی از تکامل کهکشانی است.

اکثر ستاره شناسان تصور می‌کنند که برخورد بین کهکشان‌های مارپیچی منجر به شکل گیری نوع دیگری از کهکشان‌ها می‌شود که به کهکشان‌های بیضوی معروف است. این برخورد‌های بسیار عظیم در مقیاس زمانی رخ می‌دهد که عمر انسان در مقایسه با آن کوتاه است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها