به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۲۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۹ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب : ۲۹۹۰۹۶

خطیب زاده:ایران با کسی شوخی نداشته و ندارد

خطیب زاده:ایران با کسی شوخی نداشته و ندارد
گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه  تأکید کرد: ایران در خصوص موضوع امنیت ملی خود هیچ گاه با کسی شوخی نداشته و ندارد و همسایگان ما به خوبی این قضیه را می‌دانند و پیام‌های قاطعی در این زمینه از سوی ایران به همسایگانش ارسال شده است.
‌ سعید خطیب زاده  همچنین  در مورد بحث مذاکرات وین و برخی از اخبار منتشر شده در ارتباط با ترکیب تیم مذاکراتی ایران گفت: علاقه رسانه‌ها به جزئیات را متوجه می‌شوم. همان طور که بارها گفته‌ایم مذاکرات وین انجام می‌شود و روند این موضوع در داخل وزارت خارجه در حال پیگیری است. این مذاکرات (مذاکرات وین) گفت‌وگوهای فنی برای اطمینان از اجرای کامل برجام از سوی تمامی طرف‌هاست لذا قرار نیست که هیچ متن و توافقنامه جدیدی مذاکره شود. اینکه تیم مذاکره‌کننده چگونه است همان طور که می‌دانیم در دوره‌های قبل نیز بنا به نیاز نمایندگانی از دستگاه‌های مرتبط و دخیل از جمله بانک مرکزی، وزارت نفت در این مذاکرات بوده‌اند و اکنون نیز همین گونه است. مهم این است که تداوم از حیث گفت‌وگوها انجام خواهد شد. شبانه روز دوستان ما در حال مرور مباحث هستند. ما حتی یک ساعت را بعد از اینکه فرایند بررسی داخلی در مورد مذاکرات به جمع‌بندی برسد از دست نخواهیم داد که تاریخ مذاکرات را نهایی کنیم.
وی افزود:‌ روزهای آتی، روزهایی خواهد بود که فعالیت‌ها و تعاملات دیپلماتیک بیشتری را در حوزه برجام و گفت‌وگوهای وین شاهد خواهیم بود.
سخنگوی وزارت خارجه در مورد اظهارات اخیر مرکل صدراعظم آلمان در مورد اینکه ایران باید هر چه زودتر به مذاکرات وین برگردد،‌ گفت:‌صدراعظم آلمان و مقامات دیگر کشورهای اروپایی باید توجه داشته باشند که اگر بی عملی اروپا نبود جسارت ترامپ نمی توانست اتفاق بیفتد چنانکه از برجام خارج شود و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کند. ترامپ این اقدام را انجام داد و در برابر این اقدامات پایتخت‌های کشورهای اروپایی از جمله برلین تماشاچی بی عملی در برابر این اتفاقات بودند.:‌ طرف هایی که به مذاکرات وین می‌آیند باید با این درس بیایند که راه فراری برای اجرای تعهدات‌شان ذیل برجام ندارند. باید اطمینان کامل به ایران بدهند که این بار هیچ طرفی نقض برجام را نخواهد کرد و به بهانه‌های واهی تعهدات خود را زیر پا نمی‌گذارند.
خطیب زاده افزود: آلمان بسیاری از توافقاتی که در دوران برجام با ایران انجام داده بود را انجام نداد و مطمئن هستم که صدراعظم آلمان از همه این جزئیات خبر ندارد و اگر هم ندارد وزارت خارجه آلمان این موارد را به اطلاع وی خواهند رساند.سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد رزمایش جمهوری آذربایجان در منطقه خزر تصریح کرد:‌ منطقه ما منطقه‌ای بسیار حساس است. برخی تحولات نیز این منطقه را حساس‌تر کرده است. ما با تمامی طرف‌های این رزمایش روابط کاملا نزدیکی داریم و جای نگرانی خاصی نبوده است. مسئله مهم در این زمینه درک شرایط منطقه‌ای و همچنین رعایت اصول و توافقات قبلی در خصوص خزر است. این‌ها مواردی است که باید به آن توجه کرد. در چند وقت اخیر چندین رزمایش در این منطقه برگزار شده است که برخی از این رزمایش‌ها نمایشی بوده است و این درست نیست.

 
برچسب ها: ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها