کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مهم‌ترین عامل ایجاد سنگ کلیه چیست؟

20 مهر 1400 ساعت 10:49


گروه علم و فناوری: یك متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: احتمال تشکیل سنگ کلیه در افراد چاق، سندروم متابولیک و دیابت بیشتر است.
احمدرضا رسولی، در رابطه با مهم‌ترین عامل در پیشگیری عود سنگ کلیه، اظهار کرد: مهم‌ترین عامل در پیشگیری عود سنگ کلیه در افرادی است که برای اولین‌بار دچار سنگ کلیه شده‌اند و به طور کلی احتمال تشکیل سنگ در افراد چاق، سندروم متابولیک و دیابت بیشتر است.
وی در رابطه با انواع سنگ کلیه، افزود: سنگ‌های کلسیم، سنگ‌های اگزالات، سنگ‌های اوریک اسید، سنگ‌های سیستینی، سنگ‌های استرو وایت، سنگ‌های ملامین و ایندیناویر از جمله انواع سنگ‌های کلیه است.این پزشک با بیان اینکه سنگ‌های کلسیم در افراد با دفع بالای کلسیم (۳۰۰ میلی‌گرم در روز در مردان و ۲۵۰ میلی‌گرم در روز در زنان) مشاهده می‌شود، تصریح کرد: سنگ‌های اگزالات به دلیل هایپر اگزالات بیش از ۴۰ میلی‌گرم در روز که در اثر نقص ژنتیکی، بیماری‌های التهابی روده، بای پس معده، کمبود B۶ زیاده‌روی در دریافت ویتامین C و غیره اتفاق می‌افتد.
متخصص تغذیه و رژیم درمانی در رابطه با سنگ‌های اوریک اسید، گفت: در اثر متابولیسم پورین‌ها در بدن اسیداوریک تولید می‌شود و احتمال تشکیل این سنگ با کاهش PH ادرار به کمتر از ۵.۵ افزایش پیدا می‌کند، گفتنی است اوریک اسید تنها سنگی است که درمان قطعی آن از طریق ایجاد تغییر در رژیم غذایی و قلیایی کردن ادرار اتفاق می‌افتد.
رسولی در رابطه با سنگ‌های سیستینی، اظهار کرد: این نوع سنگ‌ها از طریق دفع بیش از حد سیستئین (بیش از ۲۵۰ میلی‌گرم در روز) تشکیل می‌شود و در سنگ‌های سیستینی PH ادرار همیشه باید در محدوده قلیایی (بالاتر از ۷) حفظ شود و در این نوع سنگ تا حد امکان  از مصرف غذاهای غنی از متیونین خودداری شود.وی در رابطه با سنگ‌های ملامین و ایندیناویر، افزود: این نوع سنگ‌ها به دلیل مصرف غذاهای حاوی ملامین مانند انواع شیرخشک‌های الوده به این ماده در توبول کلیوی دیستال رسوب کرده و باعث تشکیل سنگ‌های شنی در کلیه می‌شود. گفتنی است درمان عفونت ویروسی نقص ایمنی با مهارکنندهای پروتئاز منجر به تشکیل نوع دیگری از سنگ‌های کلیوی ناشناخته ایندیناویر می‌شود.
این مسئول در رابطه با سنگ‌های استرو وایت، خاطرنشان کرد: سنگ‌های استرو وایت به سنگ‌های عفونی معروف هستند و به دلیل وجود باکتری‌های خاص حاوی اوره آز به وجود می‌آیند و شیوع این سنگ‌ها در زنان دو برابر مردان است.


کد مطلب: 299128

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/299128/مهم-ترین-عامل-ایجاد-سنگ-کلیه-چیست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir