کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

درخواست‌معافیت لبنان از تحریم آمریکا علیه ایران

20 مهر 1400 ساعت 16:53


گروه بین الملل: دبیرکل حزب الله لبنان خواستار معاف شدن لبنان از تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد.
سید حسن نصرالله  در یک سخنرانی تلویزیونی خواستار دریافت این معافیت از سوی لبنان شد تا انرژی مورد نیاز این کشور از سوی ایران تامین شود.
لبنان نیاز مبرمی به سوخت از جمله بنزین و گازوئیل و برق دارد اما به دلیل اینکه ایران تحت تحریم آمریکا قرار دارد، دولت لبنان قادر به خرید سوخت و برق از ایران نیست. کمبود سوخت در این کشور باعث بروز اعتراضاتی در لبنان شده بود.
در هفته های اخیر، ایران بخشی از سوخت مورد نیاز لبنان را با اعزام چند نفتکش به حزب الله لبنان تحویل داده است. این موضوع مورد انتقاد برخی از سیاستمداران لبنانی و آمریکایی قرار گرفته است.حسن نصرالله در سخنرانی خود خطاب به گروه های سیاسی لبنانی، خواستار دریافت معافیت از سوی آمریکا برای خرید سوخت از ایران شده است.
او گفت: "وقتی وزیر خارجه ایران پیشنهاد داد که لبنانی‌ها این استثنا را از آمریکا درخواست کنند، برخی مسئولان لبنانی گفتند که شما این استثنا را از آمریکا برای ما بگیرید تا برای ما نیروگاه برق بسازید یا گازوئیل به ما بفروشید، این سخن بسیار عجیبی است. این حق مردم لبنان است که مشکل برق در اولویت دولت لبنان باشد".
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در جریان سفر اخیر خود به لبنان، پیشنهاد کرده بود که برای تامین نیازهای این کشور، لبنان هم همچون افغانستان و عراق، از معافیت دولت آمریکا در برابر تحریم‌های ایران برخوردار باشد.
 نصرالله با حمایت از پیشنهاد وزیر خارجه ایران گفت: "برخی صحبت‌ها مطرح شده است که چرا دولت لبنان به‌صورت مستقیم گازوئیل و بنزین از ایران خریداری نمی‌کند. ما از این موضوع استقبال می‌کنیم و تضمین می‌کنیم که ایران تسهیلات خاصی را برای دولت لبنان در نظر خواهد گرفت و اگر این اتفاق بیفتد ما به‌صورت کامل خود را کنار خواهیم کشید. ما از دولت لبنان می‌خواهیم که در این زمینه پیش‌قدم شود و استثنائاتی را برای خود نسبت به تحریم‌های ایران دریافت کند".
آمریکا به عراق و در مواردی به افغانستان اجازه داده که با واردات انرژی از ایران نیازهای خود را برای تولید برق در نیروگاه ها تامین کند. با وجود این معافیت، بانک های عراقی نتوانسته‌اند بدهی خود را به ایران پرداخت کنند.


 


کد مطلب: 299161

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/299161/درخواست-معافیت-لبنان-تحریم-آمریکا-علیه-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir