به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۰ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب : ۲۹۹۱۶۵
عبدالله عبدالله :قدرت‌طلبی و فرار غنی، باعث فروپاشی افغانستان شد

احمد مسعود: دست از مبارزه برنمی‌داریم

احمد مسعود: دست از مبارزه برنمی‌داریم
گروه بین الملل: رهبر "جبهه مقاومت ملی" افغانستان گفت: انتظار دارد "سیاست عدم شناخت طالبان از سوی جامعه بین‌المللی با قاطعیت ادامه یابد" و آن را نتیجه "ایستادگی و اعتراضات گسترده مردمی در داخل و خارج افغانستان" خوانده است.
احمد مسعود در بیانیه‌ای گفت: ما از موضع‌گیری‌های منطقی و مناسب کشورهای جهان در قبال رسمیت ندادن به اداره طالبانی و تاکید روی تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان استقبال می‌کنیم. مسعود در این بیانیه گفته که نیروهای طالبان "در ولایت‌های قندهار، بلخ، دایکندی و اندراب‌ها و پنجشیر مرتکب اعمالی شده‌اند که همه مصداق‌های روشن از جرایم جنگی، نسل‌کشی، پاک‌سازی قومی و جنایت علیه بشریت است.سخنگویان طالبان قبلا بیشتر این اتهامات رد کرده‌اند و امیرخان متقی، وزیر خارجه دولت طالبان دیروز در دوحه پایتخت قطر گفت: این روزها در سراسر افغانستان امنیت برقرار است و حوادث امنیتی نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است.متقی به صورت مشخص در مورد پنجشیر گفت که "وضعیت در این منطقه کاملا آرام و مردم پنجشیر از حضور طالبان خوشحال هستند.او از جامعه بین‌المللی خواست که از طریق همکاری با دولت طالبان در افغانستان می‌تواند با بحران بشری بی‌سابقه در این کشور برخورد کند.

جبهه مقاومت ملی افغانستان: کشتار نظامیان پیشین توسط طالبان ادامه دارد
 
«جبهه مقاومت ملی افغانستان»، ضمن متهم کردن طالبان به جنایات جنگی اعلام کرده است کشتار نظامیان حکومت پیشین، غیرنظامیان و کوچ اجباری شهروندان توسط طالبان ادامه دارد. جبهه مقاومت، با نشر یک اعلامیه از سازمان‌ها و موسسات بین‌المللی خواسته است تا اقدامات لازم را جهت رسیدگی به وضعیت رقت‌بار بشری و حفظ حقوق انسانی در این کشور انجام دهند. در اعلامیه آمده است، طالبان با ادامه ارتکاب جرایم، جنایات، کشتار غیرنظامیان، نظامیان پیشین، سرکوب و اعدام‌های صحرایی، تصرف عدوانی املاک شهروندان، تجاوز به حریم خصوصی و اعمال سیاست تبعیض آمیز در برابر دیگر اقوام تلاش دارد تا صدای شهروندان و عدالت‌خواهان را خاموش کند. «جبهه مقاومت ملی افغانستان»، کوچ اجباری شهروندان در ولایت‌های (استان‌های) دایکندی، قندهار، بلخ و اندراب‌ها، قتل‌های دسته جمعی در پنجشیر و ناپدید سازی شهروندان توسط طالبان را مصداق جنایات جنگی، نسل کشی و پاک‌سازی قومی عنوان کرده است. در این اعلامیه، جبهه مقاومت به تشکیل حکومت فراگیر در کشور تاکید کرده و از موضع گیری جامعه بین‌المللی بخاطر به رسمیت نشناختن حکومت طالبان استقبال کرده و افزوده است باید این موضع را همچنان با قاطعیت دنبال کنند.
این جبهه، ضمن استقبال از اعتراضات مدنی و مقاومت شهروندان در برابر طالبان علاوه کرده است که ایستادگی‌ها در برابر طالبان تا رسیدن به اهداف‌شان همچنان ادامه خواهد یافت. از سویی دیگر جبهه مقاومت اعلام کرده است در تبانی با چهره‌های سیاسی، نمایندگان مجلس، علما، نخبگان و نطامیان پیشین اقدامات لازم را برای مهار فروپاشی نظام جمهوری در این کشور در دست خواهند گرفت. این جبهه همچنان خواستار حکومتی شده که از طریق ساز و کارهای قانونی با اراده شهروندان شکل گرفته باشد، اما حکومت موقت که طالبان آن را اعلام کرده است فاقد این معیارها تشکیل شده است. پیش‌تر، مسئولان محلی در ولایت پنجشیر در شرق افغانستان از کشف 3 گور دسته‌جمعی متعلق به نیروهای «جبهه مقاومت ملی» به رهبری احمد مسعود که در نبرد با طالبان کشته شده‌اند، خبر دادند. به گفته مسئولان محلی پنجشیر، دست‌های همه این کشته‌شدگان مدفون از پشت بسته بود. به گزارش رسانه‌های افغانستان، صالح محمد ریگستانی، یکی از فرماندهان «جبهه مقاومت ملی» شنبه، 9 اکتبر، در صفحه فیسبوک خود نوشت: «کشف گورهای دسته‌جمعی در پنجشیر افراد با دستان بسته به زیر خاک گردیده‌اند کاری که حتی شوروی هنگام هجوم به افغانستان انجام نداده بود.» او در ادامه نوشت: «هنوز از دایکندی و سایر نقاط هزاره نشین خبری نیست که چی گورهای دیگری کشف خواهد شد.» در همین حال، مولوی آغا میر، مسئول استخبارات گروه طالبان در پنجشیر به رسانه‌های داخلی تایید کرد که اجساد از کشته شدگان نیروهای «جبهه مقاومت ملی» در ولسوالی رخه ولایت پنجشیر کشف شده است.

قدرت‌طلبی و فرار غنی، باعث فروپاشی افغانستان شد
رئیس سابق شورای عالی ملی سازش افغانستان گفت، فرار اشرف غنی از کشور، باعث شد تا افغانستان دچار ناآرامی شود و دولت فروپاشد. عبدالله عبدالله گفت، یکسری مسائل باعث فروپاشی دولت افغانستان شد و اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان هم یکی از این دلایل است.به گفته عبدالله، "بی اعتمادی غنی به رهبران سیاسی، انتخابات متقلبانه وفساد" راه را برای آنچه که در اوت سال جاری میلادی در کشور رخ داد، هموار کرد.وی افزود، تعداد زیادی اشکال در سیستم کشورداری ما وجود دارد و انتخابات بد و نادرست از پی هم داشته‌ایم، یکی دیگر از موارد عدم اعتماد غنی به مردم و بی اعتمادی بین او و رهبری سیاسی افغانستان و فساد در بخش‌هایی از کشور بوده است.عبدالله همچنین گفت، توافق صلح امضا شده بین آمریکا و طالبان در دوحه، قطر هم نتوانست باعث موفقیت روند صلح در افغانستان شود.اشرف غنی ۱۵ اوت سال جاری میلادی و دقیقا همان روزی که طالبان، کابل را تصرف کرد، از افغانستان گریخت. دو روز بعد از فرار، رویترز گزارش کرد که وی ۱۶۹ میلیون دلار پول نقد با خودش برده است. اخیرا نیز بازرس ویژه بازسازی افغانستان موسوم به "سیگار" گزارش کرد که در حال بررسی و انجام تحقیقات در این باره است.

روش طالبان برای ترک معتادان
خبرگزاری آسوشیتدپرس تصاویری از جمع‌آوری افراد معتاد در کابل منتشر کرده است که به روشنی رفتار مملو از خشونت با این افراد را نشان می‌دهد. طالبان بسیار احساساتی و بدون یک طرح عملی برای درمان بیش از سه میلیون معتاد اقدام کرده‌اند.حدود یک ماه قبل، مسئولان نهادهای بهداشت و سلامت افغانستان به دستور رهبری طالبان، روند جمع‌آوری افراد معتاد به موادمخدر از خیابان‌های شهرهای مختلف افغانستان را آغاز کردند و مدعی‌اند که این افراد را درمان می‌کنند. تصاویر منتشر شده از جریان جمع‌آوری افراد معتاد نشان می‌دهند که جنگجویان طالبان با شلاق، قنداق تفنگ و با شیوه‌های خشن و تحقیرآمیز، افراد معتاد به موادمخدر را به سمت زندان‌ها یا مراکز درمانی هدایت می‌کنند. در یکی از این ویدیوها از شهر شبرغان در شمال افغانستان، می‌بینیم که جنگجویان طالب چند مرد معتاد را بازداشت کرده‌اند و در حالی که یکی از آنان روی بدن این افراد آب می‌ریزد، دیگری با شلاق بر بدنشان می‌کوبد و می‌پرسد: «بازهم موادمخدر دود می‌کنی یا توبه کردی؟»در روزهای اخیر، روند جمع‌آوری افراد معتاد به موادمخدر در شهرهای بزرگ افغانستان از جمله کابل، مزارشریف، هرات و قندهار افزایش یافته و طالبان برای درمان این افراد بر استفاده از شلاق و زور تمرکز کرده‌اند.

 سیلی زدن طالبان به یک اسیر پیش از اعدام
ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد نیرو‌های طالبان به یک شهروند افغان با دستان بسته سیلی می‌زنند و او را مورد استهزا قرار می‌دهند. گفته شده است که این شخص به دستور فرمانده طالبان در همان نزدیکی اعدام شده است. این اتفاق در منطقه‌ای در شمال افغانستان روی داده است. از زمان قدرت گرفتن طالبان گزارش‌های زیادی از اعدام‌های خودسرانه شهروندان عادی و یا افراد جبهه مقاومت ملی افغانستان که تسلیم طالبان شده اند منتشر شده است.
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها