به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۱ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۲۹۹۱۹۸

کلاهبرداری گسترده صرافی قلابی

کلاهبرداری گسترده صرافی قلابی
گروه جامعه:روزنامه شرق نوشت: اعضای شبکه کلاهبرداری که با وعده سودهای میلیاردی ارز دیجیتال از مردم پول گرفته بودند در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه می‌شوند.
مدتی قبل مرد جوانی به پلیس مراجعه و راز یک شبکه کلاهبرداری ارز دیجیتال را فاش کرد. شاکی که به پلیس آگاهی تهران رفته بود، گفت: مدتی قبل با یک صرافی آنلاین آشنا شدم که مدعی بود با شرکتی بزرگ در سوئد همکاری دارد و در زمینه رمزارز فعالیت انجام می‌دهد.تبلیغات صرافی آنلاین گسترده بود و افراد زیادی در آنجا سرمایه‌گذاری کرده بودند. به‌همین‌دلیل من هم اعتماد کردم و سرمایه‌ام را به صرافی سپردم. دو ماه سود خوبی از طریق خرید‌و‌فروش بیت‌کوین به دست آوردم؛ اما از ماه سوم هیچ سودی به حسابم واریز نشد.
شاکی ادامه داد: دو مرد که خودشان را مدیر صرافی معرفی کرده بودند مدعی بودند شرکت سوئدی پول را به حساب آنها واریز نکرده است و تحریم‌ها باعث شده تا نتوانند پولی به ایران منتقل کنند.
اینجا بود که فهمیدم مشکلی وجود دارد چراکه اصلا رمزارز ارتباطی با تحریم‌ها ندارد؛ اما آنها سایت شرکت سوئدی را به من نشان دادند و بار دیگر اعتمادم را جلب کردند. چند ماه از این ماجرا گذشت و باز هم هیچ سودی به حسابم واریز نشد. من می‌خواستم اصل پولم را دریافت کنم اما آنها حتی پول خودم را نیز به من برنگرداندند. حالا از آنها شاکی هستم.
با این شکایت پیگیری‌های پلیس آغاز و روشن شد سایتی که صرافی آنلاین مدعی بود متعلق به شرکت سوئدی است، تقلبی بوده و آنها با جذب سرمایه‌های میلیاردی از مردم دست به کلاهبرداری زده‌اند.
چند شکایت مشابه دیگر نیز به پلیس رسید که نشان می‌داد صرافی آنلاین با هیچ شرکت سوئدی قرارداد ندارد. مأموران پلیس در بررسی‌های خود و استعلامی که از شرکت سوئدی گرفتند، متوجه شدند این شرکت اصلا در ایران نماینده ندارد و صرافی آنلاین که چنین ادعایی کرده بود، به مردم دروغ گفته است. هرچند این شرکت سوئدی در زمینه رمزارز فعالیت دارد اما در ایران نماینده‌ای نداشته و هیچ مشتری ایرانی با این شرکت کار نمی‌کرده است.
همچنین مشخص شد صرافی آنلاین دفتر و مکان مشخصی ندارد و فقط در فضای مجازی فعالیت دارد. گردانندگان این صرافی غیرقانونی برای اینکه اعتماد مردم را به خود جلب کنند به مدت دو تا سه ماه سود مورد توافق را به آنها می‌دانند و مابقی پول را بالا می‌کشیدند و دیگر پولی به مشتریان خود پرداخت نمی‌کردند و مدعی می‌شدند شرکت سوئدی به‌خاطر تحریم‌ها نتوانسته پول به ایران برساند درحالی‌که رمزارز با سیستم بانکی کار نمی‌کند. ناآگاهی مردم نیز باعث می‌شد که آنها حرف این افراد را قبول کنند.
همچنین متهمان برای اینکه شناسایی نشوند فقط از طریق چت و تلفن با مشتریان خود در تماس بودند. با این حال مأموران با ردیابی‌هایی که انجام دادند توانستند ادمین‌های شبکه کلاهبرداری را شناسایی کنند. با افشای این ماجرا پنج متهم که از فعالان شبکه کلاهبرداری بودند، ردیابی و بازداشت شدند و روشن شد دو نفر از آنها طراح اصلی نقشه کلاهبرداری هستند.
درحالی‌که چند متهم دیگر نیز به‌خاطر فعالیت و همکاری با این شبکه بازداشت شده بودند پرونده به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد تا به‌زودی به آن رسیدگی شود.


 
برچسب ها: ارز دیجیتال
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها